Stämmer verkligen 10 år efter alla nya uppdateringar av förordningen?
Påminde nyligen Ving/Thomas cook airlines om ett klockrent EU261 ärende (nekad ombordstigning) för en Thailands resa vi hade sju år sedan, vi missade begär ersättning då.
Detta fick jag nyligen i mail svar:
Det saknas regler om talefristen och om preskription i EU-förordning 261/2004. Sådana regler finns däremot i Montrealkonventionen. Enligt artikel 35 förlorar flygpassageraren sin rätt till skadestånd till följd av försenad transport om passageraren inte väcker talan mot flygbolaget inom två år.
Det finns inte några regler om reklamationsplikt i EU-förordning 261/2004. Nämnas ska dock att EU-kommissionen i det förslag till ny förordning som lades fram våren 2013 tagit in en bestämmelse som innebär att en passagerare är skyldig att framföra ett krav enligt förordningen senast 30 dagar efter det försenade eller inställda flyget (artikel 16a).
Allmänna Reklamationsnämnden hade nyligen uppe ett liknande ärende för behandling. Det handlade om en flygförsening 2008 där anmälaren inte hade yttrat sig tidigare till flygbolaget.
Nämnden menade att flygbolag inte får lov att spara personuppgifter om passagerare under någon längre tid. De ansåg att det inte var särskilt besvärligt eller betungande för passageraren att i anslutning till flygningen föra fram ett krav. Ett flygbolags skyldighet att kunna lämna en rättvisande bild av verksamhetens ställning och verksamhet talar också för att ålägga passagerarens en plikt att i anslutning till flygningen klargöra om han eller hon har ett krav på kompensation.
De skriver även i sitt beslut att en flygpassagerare ska göra gällande sitt krav på kompensation enligt EU-förordningen 261/2004 inom skälig tid från det att den försenade flygningen har avslutats eller kunnat konstateras att flygningen inte skulle komma att utföras och att passageraren i annat fall förlorar sin rätt till kompensation.
Allmänna Reklamationsnämnden anser att en reklamation efter så lång tid inte kan anses ha skett i skälig tid. Allmänna Reklamationsnämnden har därför avslagit yttrandet.
Thomas Cook Airlines Scandinavia anser inte med bakgrund av ovanstående oss skyldiga till att kompensera er för förseningen från 2009. Det är över 7 år sedan ni drabbades av förseningen. Ni skulle anmält detta direkt i anslutning till förseningen för att ert krav skulle vara gällande.
Påminde nyligen Ving/Thomas cook airlines om ett klockrent EU261 ärende (nekad ombordstigning) för en Thailands resa vi hade sju år sedan, vi missade begär ersättning då.
Detta fick jag nyligen i mail svar:
Det saknas regler om talefristen och om preskription i EU-förordning 261/2004. Sådana regler finns däremot i Montrealkonventionen. Enligt artikel 35 förlorar flygpassageraren sin rätt till skadestånd till följd av försenad transport om passageraren inte väcker talan mot flygbolaget inom två år.
Det finns inte några regler om reklamationsplikt i EU-förordning 261/2004. Nämnas ska dock att EU-kommissionen i det förslag till ny förordning som lades fram våren 2013 tagit in en bestämmelse som innebär att en passagerare är skyldig att framföra ett krav enligt förordningen senast 30 dagar efter det försenade eller inställda flyget (artikel 16a).
Allmänna Reklamationsnämnden hade nyligen uppe ett liknande ärende för behandling. Det handlade om en flygförsening 2008 där anmälaren inte hade yttrat sig tidigare till flygbolaget.
Nämnden menade att flygbolag inte får lov att spara personuppgifter om passagerare under någon längre tid. De ansåg att det inte var särskilt besvärligt eller betungande för passageraren att i anslutning till flygningen föra fram ett krav. Ett flygbolags skyldighet att kunna lämna en rättvisande bild av verksamhetens ställning och verksamhet talar också för att ålägga passagerarens en plikt att i anslutning till flygningen klargöra om han eller hon har ett krav på kompensation.
De skriver även i sitt beslut att en flygpassagerare ska göra gällande sitt krav på kompensation enligt EU-förordningen 261/2004 inom skälig tid från det att den försenade flygningen har avslutats eller kunnat konstateras att flygningen inte skulle komma att utföras och att passageraren i annat fall förlorar sin rätt till kompensation.
Allmänna Reklamationsnämnden anser att en reklamation efter så lång tid inte kan anses ha skett i skälig tid. Allmänna Reklamationsnämnden har därför avslagit yttrandet.
Thomas Cook Airlines Scandinavia anser inte med bakgrund av ovanstående oss skyldiga till att kompensera er för förseningen från 2009. Det är över 7 år sedan ni drabbades av förseningen. Ni skulle anmält detta direkt i anslutning till förseningen för att ert krav skulle vara gällande.