Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

@agehall @Knucket

Rättelse till det jag skrev tidigare. Flight till Amsterdam blev inställd p.g.a att planet inte kunde ta sig från Köpenhamn(inte Amsterdam som jag skrev tidigare) till Arlanda för att sedan flyga till Amsterdam. Är det en giltig anledning? Dvs problem på annan flygplats.

SAS anser sig ha avslutat ärendet utan ersättning. Vad skriver jag för att faktiskt få ersättning? Väderförhållanden på en annan flygplats lär inte vara giltig anledning för att neka ersättning?

@agehall @Knucket

Rättelse till det jag skrev tidigare. Flight till Amsterdam blev inställd p.g.a att planet inte kunde ta sig från Köpenhamn(inte Amsterdam som jag skrev tidigare) till Arlanda för att sedan flyga till Amsterdam. Är det en giltig anledning? Dvs problem på annan flygplats.

SAS anser sig ha avslutat ärendet utan ersättning. Vad skriver jag för att faktiskt få ersättning? Väderförhållanden på en annan flygplats lär inte vara giltig anledning för att neka ersättning?

Nej, inget giltigt skäl, i synnerhet inte på en av bolagets hubbar.

@SNIFF - ligger 6h efter Sverige här borta...

Du har reda fått korrekta råd. Jag begriper inte varför SAS ska vara så struliga ibland istället för att bara inse att de har fel. Svara dem och förklara att du kommer att dra ärendet vidare till ARN då du inte är nöjd med deras beslut.

Ja. Så kände jag också.

Men om man bråkar tillbaka från deras sida kanske jag ger upp och de slipper betala. :)

Tack får råden. Jag återkommer med resultat.

Ursäkta en nybörjarfråga. Hur funkar "tidsgränserna" och avstånden när en resa består av flera segment? Flög ARN-LHR-NCL och benet LHR-NCL var 2,5 h försenat.

ARN-LHR-NCL är 1870 km, dvs försening under 3 timmar ger inget.

LHR-NCL däremot är betydligt kortare, och då räcker det med 2 timmars försening för ersättning.

Eller räknar man avståndet ARN-NCL, som är 1282 km, och som då borde ge ersättning efter 2 timmar?

Jag antar att det är det sistnämnda ARN-NCL, men hittade du något bra som man kan
ange som referens angående hur man avståndet beräknas?

Jag antar att det är det sistnämnda ARN-NCL, men hittade du något bra som man kan
ange som referens angående hur man avståndet beräknas?

Nej, direktivet har aldrig definierat vad ordet "flygning" betyder. Det närmaste man kommer är:

4. De avstånd som anges i punkterna 1 och 2 skall mätas efter storcirkelmetoden (ortodromisk linje).

Toppen