Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har en liten fundering på hur långtid brukar det ta innan man får pengarna? Jag skickade in till BA mina konto uppgifter som de frågade om, detta var i slutet av juli. Sen har jag inte hört något eller sett till några pengar. Är det läge att kanske skicka iväg ett påminnelse mail, eller är det för tidigt?

Jag har haft problem med att få BA att betala ut till Nordea. Det tog då lång tid efter det att jag gett mina uppgifter och de bekräftat, men inga pengar kom ändå. När jag hörde av mig kom det då fram att det inte funkat. Så jag skulle höra av mig igen.

Min historia med Thomas Cook har nu tagit sig till Tingsrätten. I fredags hörde Thomas Cook av sig och ville lösa vår tvist då jag lagt ut alldeles för mycket onödig tid på detta. Dom erbjöd 1200 euro i resecheckar istället för 1200 euro kontant för tre personer i stämningen. Jag svarade att jag inte var nöjd med att få resecheckar och fick då ett förnyat erbjudande på 650 euro kontant och 650 euro i resecheckar. Dom skulle även ge ersättning till dom två som var med i samma bokning, men ej var med i stämningen. Fick då bara en dag på mig att svara dom vilket jag inte gjort och nu blir det upp till Tingsrätten att besluta i ärendet.

Så jag hoppas Tingsrätten dömer till min fördel, annars mister jag och mitt resesällskap 1050 euro i kontanter och lika mycket i resecheckar. Fast jag har begränsad ekonomi som sjukpensionär och egentligen behöver pengar till framtida resor, tycker jag det är värt att ge det chansen till en vinst för framtida resenärers skull.

Tingsrätten hörde av sig i veckan och kollade upp om Thomas Cook hört av sig och när jag svarade ja skulle Thomas Cook få en extra vecka på sig att lösa tvisten med mig. Så det lär inte vara långt borta med ett beslut i ärendet.

Har blivit uppringd av Plus som ville att jag skulle ställa upp i tv och berätta om min tvist med Thomas Cook. Tyvärr är jag ej rätt person för det, men skickade med alla underlag jag hade till dom och massor av länkar som jag samlat på mig tack vara hjälp jag fått här på BC.se

Ett stort tack till @Nemo för all hjälp och peppning.

Stå på dig @Knucket!

Jag skulle säga att det du nu råkat ut för är att Thomas Cook börjar inse att de ligger pyrt till och då försöker komma ur situationen genom att göra upp och hoppas att du ska tycka det är enklare. Du bör ha goda chanser att vinna i tinget!

(...)(Thomas Cook) erbjöd 1200 euro i resecheckar istället för 1200 euro kontant för tre personer i stämningen. Jag svarade att jag inte var nöjd med att få resecheckar och fick då ett förnyat erbjudande på 650 euro kontant och 650 euro i resecheckar. Dom skulle även ge ersättning till dom två som var med i samma bokning, men ej var med i stämningen.(...)
Det är inte helt otroligt att Thomas Cook får kalla fötter och gör som Norwegian, nämligen betalar dig kontant dagen före det skulle gått upp i Tingsrätten. Ingen klandrar dig om du då accepterar full ersättning för dig och resesällskapet.

Juristen från Tingsrätten ringde och kollade av hur det gått i fallet. Lät som att han verkligen ville få till en förlikning och han kontaktade Thomas Cook, återkom sedan till mig och sa att dom inte ville höja ersättningen.

Juristen från Tingsrätten ringde och kollade av hur det gått i fallet. Lät som att han verkligen ville få till en förlikning och han kontaktade Thomas Cook, återkom sedan till mig och sa att dom inte ville höja ersättningen.
Egentligen är ju inte ditt krav en högre ersättning än erbjuden, utan en ersättning som betalas ut kontant till det belopp som ARN beslutat. Kan Tingsrätten medla/få till denna förlikning/uppgörelse?

När jag idag skulle åka från Las Vegas till Stockholm via Minneapolis & Amsterdam blev Vegas kärran försenad så pass att jag självklart missade connecting flight. Nu kommer jag till Stockholm ca 14 timmar försent. De anger anledningen "underhåll". Fått hotell men de vill bara ersätta mig med 100 dollar i resecheckar. Bokat med KLM men det är med Delta jag åker. Läst flera inlägg om ersättning på €600. Har jag rätt till ersättning?

Räknas VM i fotboll som extraordinär händelse? Stod på VCE när Italien spelade final varpå all lokal personal ställer sig vid skärmarna och tittar på TV istället för att göra sitt jobb. Planet blev försenat till TXL så missade CPH anslutningen.

Air Berlin betalade hotel och taxi men tvärvägrar ersättning och skyller ifrån sig. 18h försening in alles.

Toppen