Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Intressant rekommendation från ARN ang. bevisbörda för tekniskt fel.

En man yrkade kompensation av British Airways. Som grund åberopade mannen att flygningen från Arlanda, Sverige till London, England den 3 januari i år kraftigt hade försenats.

Enligt tidtabell skulle mannen ha anlänt till London klockan 18.50 men anlände inte förrän 00.30.

British Airways motsatte sig yrkandet och invände att förseningen berott på oväntade säkerhetsbrister.

Eftersom den felaktiga så kallade pitottuben blev tvungen att bytas ut tidigare än vad som var föreskrivet ansåg bolaget ett det tekniska felet utgjorde en extraordinär omständighet.

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, anför nu att man inte ifrågasätter den uppgift British Airways lämnat om att flygningen försenats på grund av ett tekniskt fel. Bolaget har dock enligt nämnden inte uppgett orsaken till varför pitottuben blivit felaktig.

Utredningen visar inte att fråga varit om ett dolt fabrikationsfel eller att felet uppstått till följd av händelser som faller utanför bolagets normala verksamhet och ligger utanför dess faktiska kontroll.

Bolaget har därför enligt ARN inte visat att det inte är skyldigt att betala kompensation för den kraftiga förseningen. Nämnden anser att avståndet är sådant att bolaget ska rekommenderas att betala 250 euro till mannen.

ARN: British Airways bör betala 250 euro i ersättning till resenär för flygförsening | Dagens Juridik

JUDGMENT OF THE COURT (Ninth Chamber)
4 September 2014
Case C‑452/13,
Germanwings v R.H.

"Articles 2, 5 and 7 of Regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament and of the Council of 11 February 2004 establishing common rules on compensation and assistance to passengers in the event of denied boarding and of cancellation or long delay of flights, and repealing Regulation (EEC) No 295/91, must be interpreted as meaning that the concept of ‘arrival time’, which is used to determine the length of the delay to which passengers on a flight have been subject, refers to the time at which at least one of the doors of the aircraft is opened, the assumption being that, at that moment, the passengers are permitted to leave the aircraft."
CURIA - Documents
Bra att veta när man ska beräkna tidslängden på försening.
(Indirekt bestämmer de avgångstiden som den som står på biljetten "That ticket specified a take-off from airport at hh.mm")

JUDGMENT OF THE COURT (Ninth Chamber)
4 September 2014
Case C‑452/13,
Germanwings v R.H.

"Articles 2, 5 and 7 of Regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament and of the Council of 11 February 2004 establishing common rules on compensation and assistance to passengers in the event of denied boarding and of cancellation or long delay of flights, and repealing Regulation (EEC) No 295/91, must be interpreted as meaning that the concept of ‘arrival time’, which is used to determine the length of the delay to which passengers on a flight have been subject, refers to the time at which at least one of the doors of the aircraft is opened, the assumption being that, at that moment, the passengers are permitted to leave the aircraft."
CURIA - Documents
Bra att veta när man ska beräkna tidslängden på försening.
(Indirekt bestämmer de avgångstiden som den som står på biljetten "That ticket specified a take-off from airport at hh.mm")
Här kommer en artikel om domen:

EU-domstolen: När flygplansdörren öppnas är du framme

Har en liten fundering på hur långtid brukar det ta innan man får pengarna? Jag skickade in till BA mina konto uppgifter som de frågade om, detta var i slutet av juli. Sen har jag inte hört något eller sett till några pengar. Är det läge att kanske skicka iväg ett påminnelse mail, eller är det för tidigt?

Har de alltså sagt att de ska betala ut pengarna?

Enligt reglerna så har de ganska kort tid på sig (7 dagar?) men det händer ju rätt sällan i praktiken. SAS brukar ime betala väldigt fort när de väl gått med på att betala. BA har jag ingen erfarenhet av i ärendet.

Hm.. jo som jag förstog det så skulle de betala ut, eftersom de ville ha mina uppgifter om konto och bank etc. samt hon skrev att "The fastest and most secure way to settle your claim is by bank transfer, and I will be happy to arrange this for you."

Men jag slänger väl iväg ett mail och kollar av vad som hänt, eller inte händer. Tack för svaret.

Toppen