Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Knucket. Om man tolkar Thomas Cooks svar så låter det som om när det väl uppkommit ett tekniskt fel, så har de gjort "allt" för att minimera en försening. Inte att de gjort något för att förhindra att det blivit ett tekniskt fel. Måhända hårddrar jag det nu, men det är också därför som flygbolaget måste visa vad de gjort för att förhindra felets uppkomst. Det duger inte med floskler som "allt som står i vår makt" etc.
 
Nästa svar från Thomas Cook. Jag har anmält fallet till ARN.

--

Hej Kenneth,
Vi beklagar att ni inte är nöjd med vårt tidigare svar och att ni väljer att inte fortsätta flyga med oss.
Runt midnatt, mellan den 26 och 27 januari upptäcks ett fel med ett pitot rör. Man försökte reparera felet men det löste inte problemet. Då denna reservdel inte fanns på lager försökte våra tekniker att lokalisera en ny reservdel direkt.
Det fanns ingen reservdel tillgänglig i Norden. Thomas Cook gjorde allt för att lokalisera en reservdel och till slut kunde man klockan 05:30 finna en ny reservdel i England på London Gatwick flygplats. Reservdelen hade de funnit, problemet var nu att finna ett flyg som snarast kunde flyget till Arlanda. På Lutons flygplats hade man ett mindre flyg ledigt och klockan 09:30 kunde detta flyg lyfta från England med reservdelen.
Felet åtgärdas och flyget var redo för avgång 14:38 med en försening på 6 timmar och 38 minuter.
I april 2013 publicera EU kommissionen på sin hemsida en lista med kriterier och exempel gällande tillämplingen av artikel 5.3 i förordningen 261/2004. Med beaktande av de kriterier och exempel som tas upp i listan har er försening orsakats av extraordinära händelser vilket innebär att vi som flygbolag inte kan hållas ansvariga för förseningen.
Vi kommer därför inte att kompensera er enligt EU 261/2004.
 
Knucket. Fortfarande har inte Thomas Cook gjort det de är skyldiga att göra, nämligen visa vad de gjort för att förhindra att felet uppkom. Kan de inte redovisa detta så ska de betala ersättning. Thomas Cook svarar istället på något annat, visserligen intressant, men inte till fullo relevant.
Det är som om bilen stannat halvvägs ut i ödemarken på grund av att bensinen tog slut, och då redovisa hur snabbt och långt de sprungit längs väggrenen för att hitta en bensinmack för att fylla en reservdunk och sedan springa tillbaka, nu något trötta och svettiga, och till sist fylla på bränsle. Men inte har de berättat om de glömde att tanka innan avresan, om en bränsleledning gått sönder på grund av dåligt underhåll eller om det var ett tillverkningsfel. Så länge de inte redovisar grundorsaken så är det flygbolaget som anses vara ersättningsskyldiga. Lycka till i din kamp! Uthållighet är ett måste.

EDIT: Vad Thomas Cook besvarar i viss mån är Note 4 enligt hänvisningen, men inte Note 3 med flera "Note 3: That in each of the following examples, the air carrier must provide proof of the circumstances alleged and it must also clearly demonstrate how these circumstances resulted in the flight disruption."
Det är ju faktiskt bra att de själva hänvisar till denna lista av extra-ordinära omständigheter, men att de uppenbarligen inte läst den ordentligt.
 
Last edited:
Svarat dom igen att dom inte har koll och att jag har rätt till ersättning. Dessutom står det följande.

Flygbolaget ska informera passagerarna om läget så snart som möjligt och under alla omständigheter senast 30 minuter efter den tidtabellsenliga avgångstiden.

Vi fick vänta från avgångstiden 08.00 till 09.30, 1 timme och 30 minuter. Alltså misslyckades ni även att informera oss i tid, fast ni visste om felet på natten.
 
Här har du mer info. (NEB=national enforcement bodies, Konsumentverket, ARN)
Air - legislation in force since 2005 - Transport
http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb/neb_airlines_procedures.pdf
http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb/neb_airlines_procedures.pdf
2. Extraordinary circumstances
2.1. If information provided by airlines is of a coherent and detailed character, NEB are left with a margin of flexibility and can apply a system of random checks, respecting the principle of proportionality.
2.2. If information is only provided in a generalised manner not allowing NEB to draw sound judgements, each incident has to be followed up on individual case-by-case assessment requesting for example, as matter of proof, logbooks, incident reports, maintenance manuals etc.
 
Tack för snabbt svar. Jag skrev ett svar och påtalade orimligheten att inte ha en sådan reservdel på plats. Dessutom visste dom redan kl 06.00 att planet var trasigt, så det tog nästan 9 timmar att fixa felet.
Borde du inte hålla en stringent linje om 261/2004 istället för att ge dig in i en diskussion som handlar om rimligheten att inte ha ett pivotrör som reservdel? Eller hur snabbt det gick för bolaget att fixa felet? Nu fick de ju chansen att svara på något helt annat, vilket de också gjorde genom att säga att de informerade och fixade reservdelen så fort som möjligt.
 
Nästa svar från Thomas Cook. Jag har anmält fallet till ARN.

Bra där. Som jag tidigare nämnt i denna tråd är det inte lönt att lägga energi på att gå in på långa konversationer med flygbolaget efter att du fått nej första gången. Berätta att du tänker anmäla fallet till ARN och låt dem sköta resten sedan.
 
Borde du inte hålla en stringent linje om 261/2004 istället för att ge dig in i en diskussion som handlar om rimligheten att inte ha ett pivotrör som reservdel? Eller hur snabbt det gick för bolaget att fixa felet? Nu fick de ju chansen att svara på något helt annat, vilket de också gjorde genom att säga att de informerade och fixade reservdelen så fort som möjligt.

Mycket möjligt att du har rätt. Jag tycker dock att deras slappa hantering att skaffa fram reservdel var det som gjorde hela försening. Vi får se vad ARN säger om det hela.
 
Uppdatering då jag fått ett nytt mail från Thomas Cook och det verkar som om att dom inte kommer att betala ut ersättning oavsett utgång i ARN.


Hej igen,

Vi har idag mottagit din anmälan från ARN och vi kommer därmed endast besvara ärendet via dem.

Vi kan redan nu meddela dig att vi kommer inte att utbetala kompensation till dig.

Med vänlig hälsning
 
De verkar ju strunta i ARN.


Råd&Rön skrev:
Thomas Cook Airlines (Tidigare svartlistad)

Tre ärenden. Ett flyg från Hurghada, Egypten som landade 36 timmar efter tidtabellsenliga ankomsttiden, en flygning från Antalya i Turkiet som försenades med åtta timmar och en flygning från Thailand som försenades med åtta timmar. Företaget rekommenderas att betala 2 400, 1 200 respektive 1 200 euro.

Råd&Rön - Svarta listan
 
Toppen