Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Det är lurigt när det gäller tre timmars regeln och rätten till kompensation då den följer av praxis (rättsfallet Sturgeon) och inte själva förordningen. Enigt praxis är en tre timmars försening = inställd flygning enligt artikel 5 och därmed kompensation enligt artikel 7. Undantag är extraordinära omständigheter men här verkar det ha varit ett tekniskt fel på planet och det utgör inte extraordinära omständigheter.
yes, nu var min tvekan om Schweiz följer den rättspraxisen eller om de bara följer egen.

Ah, jag förstår. Bra fråga - och själv har jag ingen aning. Kanske någon som vet?
Juridik är bara en påtvungen kompetens för min del. Jag har dock valt att överlämna mitt Swiss ärende direkt efter nekande. Det var faktiskt samma flygnummer och rutt som nu är på tal. Där förseningen börjar i Schweiz. Det tog flightright flera år och en vända i domstol trots liknande solklar fall (och jag kom hela 6 tim sent), så att Swiss skulle lyda ARN i aktuell fråga när de har flera ärenden på Råd o Röns svarta lista känns väld osannolikt och leder troligen bara till bortkastat tid.

Vi blev försenade med Qatar, och får ju så klart inga svar från dem. Tänkte för första gången använda nån sida som erbjuder hjälp med ersättningar. Vilken sida skall skulle ni tipsa att man använder? Verkar finnas en uppsjö.

Vi blev försenade med Qatar, och får ju så klart inga svar från dem. Tänkte för första gången använda nån sida som erbjuder hjälp med ersättningar. Vilken sida skall skulle ni tipsa att man använder? Verkar finnas en uppsjö.
Kolla pris, rykte och om/hur de tar saker till domstol (och om det påverkar kostnaderna). Om det finns någon med profil mot icke-EU bolag, kanske det är värd det. Jag har tidigare t.ex. valt flightright i ärende mot LH-gruppen pga att de är en tysk firma.

Jag har använt Airhelp med lyckat resultat gentemot LH-gruppen. I övrigt har jag inte varit i behov att testa någon av firmorna...

Osäker om detta är rätt ställe, men provar. Har fått en ombokning och flyget är inom 24h. Har fått ett alternativ som lämnar lite tidigare och kommer fram 2,5h tidigare. >3500 km men passar inte jättebra. Finns några andra alternativ där en även kommer fram 4h senare. Om man väljer sådant alternativ, har man rätt till EU261 då trots att det finns andra alternativ som inte skulle göra det?

Osäker om detta är rätt ställe, men provar. Har fått en ombokning och flyget är inom 24h. Har fått ett alternativ som lämnar lite tidigare och kommer fram 2,5h tidigare. >3500 km men passar inte jättebra. Finns några andra alternativ där en även kommer fram 4h senare. Om man väljer sådant alternativ, har man rätt till EU261 då trots att det finns andra alternativ som inte skulle göra det?
Om du själv väljer att försena resan mer än nödvändigt har du troligtvis inget starkt case att driva vidare skulle jag säga.

Skulle uppskatta input från någon med erfarenhet i LH Gruppens refund-rutiner.

Jag har en 257-biljett utställd av OS.
Ursprungligen köpt i Business (Z), fare family Business Basic (non-refundable).
Jag har gjort ett par tidigare ändringar (frivilliga) och betalat fare difference + change fee. Efter alla ändringar så är biljetten ARN-VIE-BKK-HAN // PVG-ZRH-ARN i business flex. Avresan är knappt 3 månader bort.

Efter sista ändringen så köpte jag en fastpris-uppgradering till First på segmentet PVG–ZRH.

Nu har LX ställt in PVG–ZRH och min primära målsättning har varit ombokning till LH First samma dag (det finns F-tillgänglighet), men efter sju samtal mellan LH/LX/OS utan lösning överväger jag att istället begära full återbetalning och köpa ny biljett.

Frågan är om jag begär återbetalning ska den då omfatta alla betalningar sedan bokningens ursprung eller enbart värdet på den senaste omutställda biljetten + Uppgraderingen?

Under några av samtalen har ombokning till business erbjudits vilket jag tackat nej till då jag inbillar mig att jag enligt regelverket har rätt att bli ombokad till F. Om business är enda alternativet jag kan få igenom, är det enbart det jag betalat för uppgraderingen jag kan få tillbaka eller kan man hävda downgrade och 75%?

Tacksam för input.

Min sambo har blivit drabbad av ombokning och jag funderar om jag förstår det här rätt.
Luleå - Arlanda - Berlin 06:00 - 10:20 (INSTÄLLT) Nytt flyg 13:35 - 18:50.
Förseningen är 8 timmar och 30 minuter, fick reda på detta 18:38 via SMS, alltså mindre än 12 timmar innan avgång.
Total sträcka 1549km.

Är ersättning 400 EUR? Logiskt sett får man ingen ersättning om man inte godtar det nya alternativet med SAS? Alternativ #2 är att avboka och ta det via Norwegian istället.

Toppen