Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Vilka kvitton då? Troligtvis har de suttit kvar på planet och kanske gått av in på en terminal. Finns inget som säger i EU261/2004 att de ska få ersättning för mat vid oplanerade stopp. Flygbolaget har ju duty of care, men gäller det verkligen extra stopp pga akut sjukdom? De får ju två mål mat ombord i vilket fall samt dryck.
Precis, har man inga kvitton så kan man inte kräva något. Jag tolkar regelverket som att duty of care gäller oavsett anledning.

Ingen koll på var gränsen för duty of care går, men som exempel fick jag senast jag drabbades av försening 10+13€ euro att handla för på flygplatsen.
Om någon nu var absolut tvungen att köpa något om de fick gå av in i terminalen kan man väl kanske skicka in kvittot. Personligen hade jag inte gjort det utan varit tacksam för att man satte personens välmående först och sen lagt det på shit happens kontot. Som tur är har jag aldrig behövt uppleva det där.

Jag kan ändå förstå frågan. Reglerna är ju inte helt enkla och i vissa fall när det är utom flygbolagets kontroll så har man ändå rätt till viss ersättning. Exempelvis om ni hade tvingats stanna över natten så kan man få kompensation för boende (om inte flygbolaget ordnar med det på plats). Men du kan även skicka in kvitton och få ersättning för måltider om förseningen var mer än 4h.
Det som bidrar till viss förvirring är nog att man blandar ihop kompensation (som man får för "lidande") samt ersättning (som man får för utlägg).

Flygbolaget är skyldiga att erbjuda "duty of care" oavsett anledning till förseningen, ibland säger de att man kan lösa det själv och skicka in kvittot efteråt, ibland arrangerar de i egen regi.

Kompensation får man normalt bara om orsaken till förseningen är "inom flygbolagets kontroll" lite enkelt skrivet.

Flög med Swiss där vi blev totalt 3h15min sena p.g.a. tekniska problem med planet. Vi taxade ut men något slags hydralikproblem gjorde att vi fick byta plan. Skickade in via Swiss hemsida om EU261 och fick följande svar:

You have completed a form on SWISS.com to check a passenger’s eligibility for compensation in case of flight cancellation or long delays in application of Regulation EC261/2004.
Your flight LX242 on 19 November 2025 unfortunately had to be delayed due an unexpected flight safety shortcoming. On behalf of SWISS and its cooperation partners, I apologize for the inconvenience you had as a result.
The aircraft scheduled to operate the rotation had a rudder servo fault. Its repair was the origin of the delay.
Considering that safety is SWISS’ first priority, all reasonable measures were taken to prevent the delay. Therefore, I must deny your claim for compensation in application of regulation EC261/2004.
Please be aware that the present message is final. Do not reply to this email as any response will not be processed. For all other queries please use the complaints and compliments form.

Någon som har tips på hur man tar vidare? Eller hur man svarar?
Återkopplar en (liten) uppdatering. Legat på Swiss genom "complaints and compliments form" men där svarar ingen trots ett antal påminnelser. Provar en vända genom ARN först innan jag ger mig i kast med någon av online-advokaterna.

Återkopplar en (liten) uppdatering. Legat på Swiss genom "complaints and compliments form" men där svarar ingen trots ett antal påminnelser. Provar en vända genom ARN först innan jag ger mig i kast med någon av online-advokaterna.
Swiss har inte som princip att följa ARN. De har redan skrivit att deras svar är ”final” så varken complaints form eller ARN kommer ändra på det. Driv det som ett FT-mål själv eller anlita online-byrå.

Edit: gick lite fort, du kan ha rätt vid 3 timmar, men kan bli svårare att få igenom.

Hmm nu tittade jag upp din flight LX242. Den åkte ZRH-DXB, vilket är 4773km. Således kan det krävas 4 tim försening innan du har rätt till kompensation.

Article 6

Delay

1. When an operating air carrier reasonably expects a flight to be delayed beyond its scheduled time of departure:

(a) for two hours or more in the case of flights of 1500 kilometres or less; or

(b) for three hours or more in the case of all intra-Community flights of more than 1500 kilometres and of all other flights between 1500 and 3500 kilometres; or

(c) for four hours or more in the case of all flights not falling under (a) or (b),

passengers shall be offered…

Last edited:
Edit: gick lite fort, du kan ha rätt vid 3 timmar, men kan bli svårare att få igenom.

Hmm nu tittade jag upp din flight LX242. Den åkte ZRH-DXB, vilket är 4773km. Således kan det krävas 4 tim försening innan du har rätt till kompensation.

Article 6

Delay

1. When an operating air carrier reasonably expects a flight to be delayed beyond its scheduled time of departure:

(a) for two hours or more in the case of flights of 1500 kilometres or less; or

(b) for three hours or more in the case of all intra-Community flights of more than 1500 kilometres and of all other flights between 1500 and 3500 kilometres; or

(c) for four hours or more in the case of all flights not falling under (a) or (b),

passengers shall be offered…
Det är lurigt när det gäller tre timmars regeln och rätten till kompensation då den följer av praxis (rättsfallet Sturgeon) och inte själva förordningen. Enigt praxis är en tre timmars försening = inställd flygning enligt artikel 5 och därmed kompensation enligt artikel 7. Undantag är extraordinära omständigheter men här verkar det ha varit ett tekniskt fel på planet och det utgör inte extraordinära omständigheter.

Last edited:
Toppen