Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Tack för svar!

SK6071 ner till Madeira samt SK6072 fanns publikt att köpa på hemsidan eftersom jag hittade dem innan SAS bokade om mig.

Det var absolut fint av SAS att sätta in flighterna två dagar senare, det uppskattas. Dock är mitt anspråk att dem först planerar och bekräftar och sedan 24h innan avgång försenar flighten 8h. Med tre små barn var det inte underbart att landa på Arlanda 3 på natten. Förstår att SAS inte kan göra alla glada, men jättebra blev det inte.
Bara skicka in, kan inte få ner än nej. Tidpunkt på dygnet man kommer hem och hur jobbigt det är blir dock irrelevant, enbart försening tas i anspråk.

TG961 ARN-BKK
Nästan 4 timmar sena till BKK pga sjukdomsfall hos passagerare som gjorde att vi blev tvungna att landa i Turkiet.

Är det värt att söka ersättning för denna förseningen ?

TG961 ARN-BKK
Nästan 4 timmar sena till BKK pga sjukdomsfall hos passagerare som gjorde att vi blev tvungna att landa i Turkiet.

Är det värt att söka ersättning för denna förseningen ?
På vilket sätt är det något sas kan påverka?
Sjukdomsfall som blir så akuta att man måste gå ner är inget du får ersättning för.

Var glad för att de gick ner och kanske räddade ett liv, nästa gång kanske det är du som råkar ut för samma olycka ombord.

På vilket sätt är det något sas kan påverka?
Sjukdomsfall som blir så akuta att man måste gå ner är inget du får ersättning för.

Var glad för att de gick ner och kanske räddade ett liv, nästa gång kanske det är du som råkar ut för samma olycka ombord.
Yes, jag är helt med på detta.
Var inställd på att få svaret som jag fick.

Yes, jag är helt med på detta.
Var inställd på att få svaret som jag fick.
Jag kan ändå förstå frågan. Reglerna är ju inte helt enkla och i vissa fall när det är utom flygbolagets kontroll så har man ändå rätt till viss ersättning. Exempelvis om ni hade tvingats stanna över natten så kan man få kompensation för boende (om inte flygbolaget ordnar med det på plats). Men du kan även skicka in kvitton och få ersättning för måltider om förseningen var mer än 4h.

Jag kan ändå förstå frågan. Reglerna är ju inte helt enkla och i vissa fall när det är utom flygbolagets kontroll så har man ändå rätt till viss ersättning. Exempelvis om ni hade tvingats stanna över natten så kan man få kompensation för boende (om inte flygbolaget ordnar med det på plats). Men du kan även skicka in kvitton och få ersättning för måltider om förseningen var mer än 4h.
Vilka kvitton då? Troligtvis har de suttit kvar på planet och kanske gått av in på en terminal. Finns inget som säger i EU261/2004 att de ska få ersättning för mat vid oplanerade stopp. Flygbolaget har ju duty of care, men gäller det verkligen extra stopp pga akut sjukdom? De får ju två mål mat ombord i vilket fall samt dryck.

Flygbolaget har ju duty of care, men gäller det verkligen extra stopp pga akut sjukdom?

Jo, det är väl ändå precis exakt vad det gör, duty of care gäller oavsett anledning till stoppet.

Sen vad som omfattas beror ju på omfattningen av stoppet så klart. Strax under 4 timmar, då räcker kanske maten man får ombord, men mycket längre än så då kan man absolut behöva äta (och jag hoppas att de inte tvingades sitta kvar på flyget i 4 timmar stillastående, fast det är så klart möjligt).

Att någon EU261/2004-kompensation inte kan utgå är ju ganska självklart dock.

Toppen