Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
Case: Hade LH F bokat för tre pers ARN-MUC-BOS t o r en natt för att hälsa på en vän. När vi är i F loungen på MUC får vi sms 30 min före avgång att MUC-BOS är inställd (ingen kom och kontaktade oss vilket förvånar mig men det är en annan femma). Inga alternativ samma dag finns och nu följer några minuter av panik och stressigt beslutsfattande eftersom det är sen eftermiddag och svårt att ta sig över Atlanten i F på något sätt.
Servicepersonalen gör sitt bästa att på något sätt hitta 3 stolar. Slutar med att vi kastar oss iväg i C till EWR och får F på hemvägen dagen efter. Inga flyg vidare till BOS finns, så de uppmanar oss att lösa det själva. Vi försöker då ombord hitta flyg vidare till BOS men slutar med att vi blir kvar ii NYC och åker hem dagen efter. Vi kommer alltså aldrig fram till slutdestinationen.
Nu till mina frågor: vad har vi för case här mot LH och SAS? Jag vill ju ha tillbaka alla poäng, och voucher (eller dubbla poäng), EU 600/pers och alla kostnader som uppstod i NYC med hotell och mat, eftersom vår originalresa var till BOS med boende hos vänner.
Ersättning eller något från SAS kan ni glömma. De har ingen skuld i detta alls.

Du har med andra ord Lufthansa att vända dig till. 600€ har ni rätt till för försening. Tror det är det enda ni kan kräva då ni valde att genomföra resan. Duty of care ska dock Lufthansa stå för.

Lufthansas skyldighet var att ta er till Boston, om det inte fanns flyg skulle tex bil eller annan transport kunnat användas som Lufthansa skulle stå för.
Då ni gick med på omrouting till New York så är det lite oklart vad som gäller där med ytterligare krav. I EU261/2004 finns det inget om ersättning om man väljer flyga till annan destination.
Ersättning för nedgradering ska nog också gå att få. 75% av priset för nedgraderad sträcka.

Men hör med Lufthansa vad de säger, det är där bollen ligger och det är er speaking partner. Troligtvis så blir det någon uppgörelse där de erbjuder X kronor i kompensation för allt. Att ni skulle få en ny F resa eller liknande/motsvarande kompensation är inte troligt.
 

mbglo

Medlem
Ersättning eller något från SAS kan ni glömma. De har ingen skuld i detta alls.

Du har med andra ord Lufthansa att vända dig till. 600€ har ni rätt till för försening. Tror det är det enda ni kan kräva då ni valde att genomföra resan. Duty of care ska dock Lufthansa stå för.

Lufthansas skyldighet var att ta er till Boston, om det inte fanns flyg skulle tex bil eller annan transport kunnat användas som Lufthansa skulle stå för.
Då ni gick med på omrouting till New York så är det lite oklart vad som gäller där med ytterligare krav. I EU261/2004 finns det inget om ersättning om man väljer flyga till annan destination.
Ersättning för nedgradering ska nog också gå att få. 75% av priset för nedgraderad sträcka.

Men hör med Lufthansa vad de säger, det är där bollen ligger och det är er speaking partner. Troligtvis så blir det någon uppgörelse där de erbjuder X kronor i kompensation för allt. Att ni skulle få en ny F resa eller liknande/motsvarande kompensation är inte troligt.
Enig att allt är Lufthansas fel, men intressant hur ersättningen regleras med tanke på att jag antar att betalning gjorts via Eurobonus-poäng (som ju är SAS:s program)? Så här står det på BA's EU261-tråd på FlyerTalk:

"Difficulties can arise when the flight was paid by miles from an airline’s frequent flyer programme other than the operating airline's (eg: using AA miles for a BA booking). Theoretically, airlines within alliances should be able to notionally purchase frequent flyer miles from each other and, therefore, BA should theoretically be able to effect a reimbursement in AA miles if required. Another possibility, apparently practised by some airlines, is to calculate a cash reimbursement on the published fare rather than reimburse in frequent flyer miles. We do not have enough information at present to determine how these issues are handled by BA."

Om det skulle visa sig att Lufthansa skulle använda sig av det understrukna alternativet ovan, då kan ni ju 75% av kostnaden för en F-biljett MUC-BOS i sig skulle vara rätt mycket $.
 

Matore

Medlem
Knepigt med många moment. Vad hade ni för ursprunglig biljett? ToR Boston? Och isf för hur länge?
1: Ni har rätt till 600 EUR ersättning för inställt flyg,
2: Om ni har rätt till full återbetalning eller inte, skulle jag gissa på att det beror på om resan har blivit 'avbruten'. Kostnaden för vidare transport mellan New York och Boston hade ju varit Lufthansa att täcka också. Oavsett, så torde ni väl ha rätt till återbetalning av ett visst "belopp" för 'nedgradering'.
3: Huruvida ni har rätt till 'right to care' tror jag också beror på om resan avbröts - tror tyvärr inte argumentet om att ni skulle bott hos vänner i Boston har någon betydelse.
Vi hade alltså ARN-MUC-BOS-MUC-ARN, ut 24 nov, hem dagen efter25 nov så begränsad tid att ta oss fram till slutdestination utan att syftet med hela resan gick förlorad liksom. F bokat både ut och hem.
För nedgradering gäller återbetalning av 75%.

Frågan är om new York istället för Boston räknas som att ni "accepterat rerouting". Men spontant tror jag de får svårt att komma undan med en sådan ursäkt när de inte lyckats hitta något och bett er lösa det själva (och betalat för det i efterhand får man utgå från).

Skillnaden är att om ni accepterat omrouting så räknas det som försening och inte som cancelation.
Vi har inte valt eller accepterat en ny destination, vi skulle till BOS men LH lyckades inte lösa det så vi fastnade ju i NYC.
Ersättning eller något från SAS kan ni glömma. De har ingen skuld i detta alls.

Du har med andra ord Lufthansa att vända dig till. 600€ har ni rätt till för försening. Tror det är det enda ni kan kräva då ni valde att genomföra resan. Duty of care ska dock Lufthansa stå för.

Lufthansas skyldighet var att ta er till Boston, om det inte fanns flyg skulle tex bil eller annan transport kunnat användas som Lufthansa skulle stå för.
Då ni gick med på omrouting till New York så är det lite oklart vad som gäller där med ytterligare krav. I EU261/2004 finns det inget om ersättning om man väljer flyga till annan destination.
Ersättning för nedgradering ska nog också gå att få. 75% av priset för nedgraderad sträcka.

Men hör med Lufthansa vad de säger, det är där bollen ligger och det är er speaking partner. Troligtvis så blir det någon uppgörelse där de erbjuder X kronor i kompensation för allt. Att ni skulle få en ny F resa eller liknande/motsvarande kompensation är inte troligt.
Hur får man 75% åter för för nedgraderingen om SAS inte kan blandas in? Det är ju betalt med EB-poäng.
Tack för alla inspel. Det skall sägas att det var en extremt pressad och stressad situation där vi fick några minuter på oss att fatta beslut, andemeningen från LH personalen var typ att ska ni komma över Atlanten idag måste ni springa till gate för New York NUUU, vi inte inte stå här och leta flyg eller transport från NYC-BOS, det hinner vi inte. Det delikata var ju att vi skulle hem igen dagen efter så att vänta på flyg till Boston dagen efter gick ju inte.Dessutom var det Thanksgiving... Och sen vill jag ha kompensation för att bli tvungen att nyktra till så snabbt i F-loungen, hela myset spolades liksom bort... :)
 

airac

Medlem
Hur får man 75% åter för för nedgraderingen om SAS inte kan blandas in? Det är ju betalt med EB-poäng.
Troligen får ni cash från Lufthansa. Det finns ju andra här och på Flyertalk som har fått cash i sådana situationer. Jag har själv också fått poäng insatt på mitt EB konto från Lufthansa en gång, men det var nog ett undantag. Vill bara säga att det rent teoretiskt är möjligt.
 

palmen

Moderator
Enig att allt är Lufthansas fel, men intressant hur ersättningen regleras med tanke på att jag antar att betalning gjorts via Eurobonus-poäng (som ju är SAS:s program)? Så här står det på BA's EU261-tråd på FlyerTalk:

"Difficulties can arise when the flight was paid by miles from an airline’s frequent flyer programme other than the operating airline's (eg: using AA miles for a BA booking). Theoretically, airlines within alliances should be able to notionally purchase frequent flyer miles from each other and, therefore, BA should theoretically be able to effect a reimbursement in AA miles if required. Another possibility, apparently practised by some airlines, is to calculate a cash reimbursement on the published fare rather than reimburse in frequent flyer miles. We do not have enough information at present to determine how these issues are handled by BA."

Om det skulle visa sig att Lufthansa skulle använda sig av det understrukna alternativet ovan, då kan ni ju 75% av kostnaden för en F-biljett MUC-BOS i sig skulle vara rätt mycket $.
Eller 75% av vad just den flighten kostade i poäng. Det är 175k poäng tor i LH F till USA. 40% av det skulle man kunna säga är F flighten ut, dvs 70k poäng och av det skulle man då få 75% av det tillbaka, dvs 52,5k eurobonuspoäng (som Lufthansa självklart i teorin kan köpa av SAS). Man kan ju sedan diskutera vad en LH F till USA kostar, men skulle högst troligt översättas till billigaste A-klass och den ligger på 3600$ plus skatter, så säg ca 4000$. Med samma uträkning som ovan blir då 75% av inställd sträcka ungefär 1200$
 

palmen

Moderator
Hur får man 75% åter för för nedgraderingen om SAS inte kan blandas in? Det är ju betalt med EB-poäng.
Tack för alla inspel. Det skall sägas att det var en extremt pressad och stressad situation där vi fick några minuter på oss att fatta beslut, andemeningen från LH personalen var typ att ska ni komma över Atlanten idag måste ni springa till gate för New York NUUU, vi inte inte stå här och leta flyg eller transport från NYC-BOS, det hinner vi inte. Det delikata var ju att vi skulle hem igen dagen efter så att vänta på flyg till Boston dagen efter gick ju inte.Dessutom var det Thanksgiving... Och sen vill jag ha kompensation för att bli tvungen att nyktra till så snabbt i F-loungen, hela myset spolades liksom bort... :)
Hur du får det åter är Lufthansas problem att lösa. Inte säkert de kommer erbjuda dig några eurobonuspoäng alls utan enbart cash kompensation. Är du då inte nöjd med vad Lufthansa erbjuder får du ta Lufthansa till tyska domstolar (eller motsvarande ARN) så får de avgöra vad du har rätt till. SAS är helt oskyldiga här och de har ingen skyldighet över huvud taget att betala dig något alls, allt ansvar här ligger på Lufthansa.

Att få kompensation för att du behövde nyktra till i en First lounge tror jag du ska undvika att ta upp, finns inget stöd för det över huvud taget och alla ansvarar ju själv för sin konsumtion.
Jag tror det största problemet för er är att ni faktiskt valde att genomföra resan trots det inträffade. Hade ni där och då sagt att om ni inte kommer till Boston finns det ingen nytta med resan och därmed välja att avbryta och åka hem, då hade ni haft en helt annan möjlighet till återbetalning då detta regleras i EU261/2004.

If a flight is cancelled, passengers are automatically entitled to their choice of
  1. re-routing to the same destination at the earliest opportunity (under comparable conditions);
  2. later rerouting, at the passenger's convenience, to the same destination under comparable conditions (subject to seat availability); or
  3. a refund of the ticket as well as a return flight to the point of first departure, when relevant.

Ni valde alternativ 1 även om det aldrig var klart hur sista hoppet skulle lösas till Boston. Ni hade då haft möjligheten att istället välja alternativ 3 och kunnat åka hem igen och få hela kalaset återbetalat. Att skylla på att man var onykter och tog "fel" beslut lär man knappast få något gehör för.
 

Matore

Medlem
Ja det är klurig situation. Tack återigen för era inspel!
Enig att allt är Lufthansas fel, men intressant hur ersättningen regleras med tanke på att jag antar att betalning gjorts via Eurobonus-poäng (som ju är SAS:s program)? Så här står det på BA's EU261-tråd på FlyerTalk:

"Difficulties can arise when the flight was paid by miles from an airline’s frequent flyer programme other than the operating airline's (eg: using AA miles for a BA booking). Theoretically, airlines within alliances should be able to notionally purchase frequent flyer miles from each other and, therefore, BA should theoretically be able to effect a reimbursement in AA miles if required. Another possibility, apparently practised by some airlines, is to calculate a cash reimbursement on the published fare rather than reimburse in frequent flyer miles. We do not have enough information at present to determine how these issues are handled by BA."

Om det skulle visa sig att Lufthansa skulle använda sig av det understrukna alternativet ovan, då kan ni ju 75% av kostnaden för en F-biljett MUC-BOS i sig skulle vara rätt mycket $.
Ja verkligen, vi betalade alla 3 biljetterna med EB-poäng. Tack för info!
 

Matore

Medlem
Uppdatering på mitt ärende om inställd fligth med LH First.... Som vanligt läser LHs kundservice aldrig vad man skriver i sitt claim... "Thank you very much for contacting us regarding refund for unused ticket. The respective operating carrier, who has access to all relevant flight operations data, is best suited to address flights which fall under EU regulation 261/04. We have therefore forwarded your correspondence to the operating carrier Scandinavian Airlines to facilitate the fastest and most accurate answer. Because the ticket issued by Scandinavian Airlines. "
Ska man skratta eller gråta.
 
Toppen