Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
Igår kom jag hem från Madeira 27 timmar försenad, planet som kom från Stockholm klarade inte landningen och en knall/eldslåga syntes ur ena motorn vid touch down. Piloten valde att åka till Gran Canaria för service och SAS flög ner ett nytt plan till de strandsatta resenärerna och vi som var på Madeira kom hem ca ett dygn försent. Det var ett annat plan den dagen som inte lyckades med sin första landning pga av cross wind tror jag det kallas, men som gjorde ett nytt lyckat försök. Det var inte dåligt väder, lite byar bara! Har jag någon chans att få 600 € i detta fall tror ni? Eller kommer detta vara utom deras kontroll.... Alla andra plan lyckades ju. Förstår att de ville till G C för service dock med tanke på eldslågan.

Om inte kan hemförsäkringen vara bättre?
400€ ska ni ha rätt till. Vad som händer påbörja tidigare flyg är irrelevant för EU261/2004
 

Moa159

Ny medlem
Tack för svar! Då ser det ljust ut då:) Trodde det berodde på hur lång resan var (3900), men 400€ är ju fint det med!

Glad om jag får det! Tack
 

cantona

Medlem
Igår kom jag hem från Madeira 27 timmar försenad, planet som kom från Stockholm klarade inte landningen och en knall/eldslåga syntes ur ena motorn vid touch down. Piloten valde att åka till Gran Canaria för service och SAS flög ner ett nytt plan till de strandsatta resenärerna och vi som var på Madeira kom hem ca ett dygn försent. Det var ett annat plan den dagen som inte lyckades med sin första landning pga av cross wind tror jag det kallas, men som gjorde ett nytt lyckat försök. Det var inte dåligt väder, lite byar bara! Har jag någon chans att få 600 € i detta fall tror ni? Eller kommer detta vara utom deras kontroll.... Alla andra plan lyckades ju. Förstår att de ville till G C för service dock med tanke på eldslågan.

Om inte kan hemförsäkringen vara bättre?
Var det detta?
Det är rapporterat att SAS cirkulerade ca en timme innan beslutet fattades att flyga till LPA. De kommer troligen hänvisa till "extraordinära omständigheter".

 
Last edited:

Jannes

Medlem
Var det detta?
Det är rapporterat att SAS cirkulerade ca en timme innan beslutet fattades att flyga till LPA. De kommer troligen hänvisa till "extraordinära omständigheter".

Men som Palmen säger, extraordinära omständigheter gäller bara flygningen som direkt påverkades av de hävdade omständigheterna.
Om Zeus själv zappade planet ur skyn är irrelevant, ifall du är bokad på samma plans retur.

Och även så, blåsigt väder på Madeira är inte extraordinärt. Men klart, SAS kan ju hänvisa och hoppas att så många som möjligt sväljer lögnen.
 

cantona

Medlem
Men som Palmen säger, extraordinära omständigheter gäller bara flygningen som direkt påverkades av de hävdade omständigheterna.
Om Zeus själv zappade planet ur skyn är irrelevant, ifall du är bokad på samma plans retur.

Och även så, blåsigt väder på Madeira är inte extraordinärt. Men klart, SAS kan ju hänvisa och hoppas att så många som möjligt sväljer lögnen.
Vi får hoppas personen i fråga rapporterar hur det gått och så vet vi mera.
 

Moa159

Ny medlem
Jag lovar att rapportera hur det har gått. Men det tar säkert tid. Jag hoppas på att Palmen har rätt, men jag kan tänka mig att de kommer trassla lite först. Vi får väl se… det är ju mer synd om dem som skulle till Madeira än om oss som skulle därifrån, så reglerna blir lite konstiga i det här fallet om vi får betalt men inte dom.
 

cantona

Medlem
Jag lovar att rapportera hur det har gått. Men det tar säkert tid. Jag hoppas på att Palmen har rätt, men jag kan tänka mig att de kommer trassla lite först. Vi får väl se… det är ju mer synd om dem som skulle till Madeira än om oss som skulle därifrån, så reglerna blir lite konstiga i det här fallet om vi får betalt men inte dom.
Jag har själv vunnit mot SAS i liknande fall. Det plan som skulle landa kunde enligt SAS inte lämna sin flygplats pga extraordinära omständigheter och det var rejäl hög med papper jag fick gå igenom, både väderfenomen och säkerhetsmarginal för flygplanstypen, men jag kunde påvisa att de kunde ha tagit mig hem tidigare än vad det blev. Bevisbördan ligger på flygbolaget att de gjort allt de kunnat.
 

011430121

Medlem
En kollega har Bokat genomgående biljett med SAS ARN-EWR-LAX sista benet är med Alaska redan innan avfärden från ARN så fick han ett SMS från SAS att EWR-LAX maskin var inställd (skulle varit en B737-Max9 och han var om bokat till avgången efter, när han kom till EWR så var även den avgången inställd och blev ombokat till en avgång i kväll lokal tid och har fått en biljett i telefonen men den går inte att checka in på, tittar man på Expertflyer så har Alaska ställt in avgångarna hittills under dagen så när som en avgång, samt hans avgång i kväll som är nollad i alla klasser.

Enligt uppgifter på TV så skall det komma storm in över New York i kväll och folk uppmanas att förbereda sig med att ha mat och laddade batterier.

Detta är en tjänsteresa och det finns försäkring, men har han någon chans att få från SAS ersättning enligt EU261/2004?
Jag säger nej till honom detta är utanför SAS kontroll, han har varit ikontakt med SAS men de kan inte boka om honom till något annat bolag än Alaska säger de.

Har jag rätt?
 

taxvalp

Medlem
En kollega har Bokat genomgående biljett med SAS ARN-EWR-LAX sista benet är med Alaska redan innan avfärden från ARN så fick han ett SMS från SAS att EWR-LAX maskin var inställd (skulle varit en B737-Max9 och han var om bokat till avgången efter, när han kom till EWR så var även den avgången inställd och blev ombokat till en avgång i kväll lokal tid och har fått en biljett i telefonen men den går inte att checka in på, tittar man på Expertflyer så har Alaska ställt in avgångarna hittills under dagen så när som en avgång, samt hans avgång i kväll som är nollad i alla klasser.

Enligt uppgifter på TV så skall det komma storm in över New York i kväll och folk uppmanas att förbereda sig med att ha mat och laddade batterier.

Detta är en tjänsteresa och det finns försäkring, men har han någon chans att få från SAS ersättning enligt EU261/2004?
Jag säger nej till honom detta är utanför SAS kontroll, han har varit ikontakt med SAS men de kan inte boka om honom till något annat bolag än Alaska säger de.

Har jag rätt?

Att alla B737-Max är på marken på grund av den tappade dörren låter tämligen extraordinärt och utom SAS kontroll.

Däremot borde de ju kunna boka om till annat bolag EWR-LAX om plats finns. Om vädret nu gör det flygbart alls i kväll, är i NYC just nu och där handlar nyheterna om 1) annalkande storm och 2) tappad flygplansdörr. Tuffa tider för oss flygresenärer…
 
Toppen