En kollega har Bokat genomgående biljett med SAS ARN-EWR-LAX sista benet är med Alaska redan innan avfärden från ARN så fick han ett SMS från SAS att EWR-LAX maskin var inställd (skulle varit en B737-Max9 och han var om bokat till avgången efter, när han kom till EWR så var även den avgången inställd och blev ombokat till en avgång i kväll lokal tid och har fått en biljett i telefonen men den går inte att checka in på, tittar man på Expertflyer så har Alaska ställt in avgångarna hittills under dagen så när som en avgång, samt hans avgång i kväll som är nollad i alla klasser.
Enligt uppgifter på TV så skall det komma storm in över New York i kväll och folk uppmanas att förbereda sig med att ha mat och laddade batterier.
Detta är en tjänsteresa och det finns försäkring, men har han någon chans att få från SAS ersättning enligt EU261/2004?
Jag säger nej till honom detta är utanför SAS kontroll, han har varit ikontakt med SAS men de kan inte boka om honom till något annat bolag än Alaska säger de.
Har jag rätt?