Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

GOTBound

Medlem
Semi-OT:
ARN "svarta lista" är uppdaterad och resebolag/flygbolag i toppen:

DE 5 FÖRETAG MED FLEST NYA ÄRENDEN PÅ "SVARTA LISTAN"​

Travellink (11 nya ärenden) Ärenden rör inställda flyg, resor som inte gått att avboka och nekad ombordstigning. Totalt har Arn rekommenderat att bolaget ersätter sina kunder med 93 769 kronor.

Ryanair (9 nya ärenden) Ärenden handlar om inställda flyg och försenade flygningar. Arn rekommenderar att Bravofly ersätter de missnöjda kunderna med totalt motsvarande 72 545 kronor.

Bravofly (8 nya ärenden) Rör inställda flyg. Arn rekommenderar företaget att ersätta sina kunder med totalt 107 440 kronor.

LOT Polish Airlines (5 nya ärenden) Rör bland annat inställda flyg. Arn rekommenderar att kunderna ersätts med totalt 14 889 kronor.

KLM (5 nya ärenden) Handlar om inställda och försenade flyg. Arn rekommenderar att KLM ersätter sina resenärer med tillsammans 32 630 kronor.
 

Aquinas

Ny medlem
Merkostnaden är A, d.v.s. kostnaden för nya biljetter minus ersättning (återbetalning) för ursprungliga biljetter.

Schablonersättningen på 750 euro är utanför detta.
En återkoppling på mitt ärende med Lufthansa nästan ett år senare:

- Efter att Lufthansa Customer Relations erbjudit enbart 750 euro som kompensation och ignorerat mina mejl om ersättning för merkostnader så tog jag ärendet vidare genom ARN
- Ansökan inkom till ARN i början på juni
- ARN skickar begäran om svar till Lufthansa en vecka senare
- Lufthansa svarar 2 veckor senare och går med på kompensation för merkostnaden samt schabolersättning på 750 euro

Här kommer dock nästa problem - Lufthansa menar att de skickar ut kompensationen i samband med sitt svar till ARN. Jag har dock inte uppgett några bankdetaljer och de skriver inte till vilket bankkonto de skickat pengarna till. Skrev detta till Lufthansa (via ARN) och väntar nu på svar. Suck...
 

apknug

Medlem
En återkoppling på mitt ärende med Lufthansa nästan ett år senare:

- Efter att Lufthansa Customer Relations erbjudit enbart 750 euro som kompensation och ignorerat mina mejl om ersättning för merkostnader så tog jag ärendet vidare genom ARN
- Ansökan inkom till ARN i början på juni
- ARN skickar begäran om svar till Lufthansa en vecka senare
- Lufthansa svarar 2 veckor senare och går med på kompensation för merkostnaden samt schabolersättning på 750 euro

Här kommer dock nästa problem - Lufthansa menar att de skickar ut kompensationen i samband med sitt svar till ARN. Jag har dock inte uppgett några bankdetaljer och de skriver inte till vilket bankkonto de skickat pengarna till. Skrev detta till Lufthansa (via ARN) och väntar nu på svar. Suck...
Fast kan man bara hävda att man betalat och ARN prövar inte kravet?
 

Hachans

Medlem
Uppdatering från SÖP i Tyskland idag angående mitt mål om Lufthansa.

I korthet har mängden fall inte minskat som de normalt sett brukar utan snarare ökat. De har klarat av 10 000 lättare fall, men har fortfarande de lite svårare kvar.

Så de ber en återigen att sitta lugnt i båten.

1692971308359.png
 

Heggemon

Medlem
Jag var med om en försening (>3h) med Lufthansa ARN-MUC som ledde till att connecting flight därifrån missades, blev bokad om till nästföljande dag. Ska nu söka ersättning via Lufthansas hemsida. Där ska man välja "Type of flight irregularity" och då finns både "Delayed flight" och "Missed connecting flight" men man kan bara välja en. Hur ska man tänka? Eller kan man få ersättning för bägge delarna? Allt var på samma biljett.
 

pswe

Medlem
Jag var med om en försening (>3h) med Lufthansa ARN-MUC som ledde till att connecting flight därifrån missades, blev bokad om till nästföljande dag. Ska nu söka ersättning via Lufthansas hemsida. Där ska man välja "Type of flight irregularity" och då finns både "Delayed flight" och "Missed connecting flight" men man kan bara välja en. Hur ska man tänka? Eller kan man få ersättning för bägge delarna? Allt var på samma biljett.
Du får bara ersättning för din försening till slutdestinationen. Tror det är egalt vilken av anledningarna du väljer i ditt fall.
 
Jag hade en förvånansvärt snabb respons från SAS i juni med utbetalning av voucher (€600) efter 12 dagar utan bråk från SAS sida.

Några nyare datapunkter SAS:

1. typ 3 flyg början av juli med rätt till halverad schablonersättning (= €600 voucher), svar efter 30 dagar med godkännande direkt

2. typ 3 flyg början av juli med rätt till halverad schablonersättning (= €600 voucher), nekande svar efter 30 dagar med hänvisning till att ersättning endast kan beviljas 1 gång per resväg ("path of journey"). Customer claims menar att detta är "EU law". När jag svarar med referens till avgörande i Court of Justice of the European Union (CJEU) i frågan så har det därefter varit radiotystnad från SAS.
- Kommer driva ärendet antingen via ARN eller tingsrätten beroende på svar på ärende nummer 3 nedan.

3. typ 3 flyg mitten av juli med rätt till schablonersättning (= €1200 voucher). Inget svar ännu efter 6 veckors väntan.

Förväntade mig längre handläggningstid jämfört tidigare i somras men nu börjar SAS bli lite väl besvärliga.

- Någon som har erfarenhet av aktuell handläggningtid hos ARN? (mer än de 6 månader som står på deras hemsida. mitt senaste ärende tog närmare 1 år till avgörande jmf 1 mån för tingsrätten)
- Någon som har erfarenhet av om SAS försökt förhala i tingsrätten med hänvisning till att de är i 'chapter 11'? Jag är inte expert men utgår från att en amerikansk konkursdomstol inte på något vis kan befria SAS från civilrättsligt ansvar i Sverige?
 

MTheC

Medlem
Jag har ärenden från början av året (januari och februari) hos ARN. Fortfarande inget beslut men har för någon vecka sedan fått mail om beslut kommer inom 90 dagar.
 
Toppen