SK989
Medlem
Det tillvägagångssättet är mycket riktigt ganska vanligt. För ganska länge sedan hade SAS och Swiss avgångar till Zürich på morgonen som gick nästan samtidigt (det var typ 10 min emellan). Jag noterade att den SAS-avgången till Zürich var inställd ovanligt ofta och frågade en bekant som då jobbade på SAS om orsaken. Han sa att om SAS fick ett akut problem med något plan ställde man ofta in just den flygningen till Zürich och tog det planet istället för det trasiga, eftersom det sällan var något problem att boka om de flesta, eller alla, till avgången med Swiss istället. Förmodligen var det inget stort problem att hantera ombokningar rörande den inställda returflighten från Zürich heller eftersom man så ofta valde ut den flighten att ställa in.I de fall man misstänker att det är det, är det en god idé att gå in på tex flightradar och flighstats och spåra flygplansindividen som skulle flyga. Man kan t.ex. se att just det plan som skulle flugit t.ex. ARN-SKG helt plötsligt dykt upp på en annan avgång. Har varit med om det med flera bolag, bland annat SAS, där man hävdat just lightning strike. Men det visat sig att blixten slog ner i ett annat plan, och att de valde att ställa in mitt flyg och flytta individen dit för att den hade bättre beläggning. Har man med sig den informationen så går det ofta enklare att vinna enligt min erfarenhet. Extra bra nu när man ser vilken individ som är planerad till och med i SAS egen app - värt att ta skärmdump på ur det perspektivet.