Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

I de fall man misstänker att det är det, är det en god idé att gå in på tex flightradar och flighstats och spåra flygplansindividen som skulle flyga. Man kan t.ex. se att just det plan som skulle flugit t.ex. ARN-SKG helt plötsligt dykt upp på en annan avgång. Har varit med om det med flera bolag, bland annat SAS, där man hävdat just lightning strike. Men det visat sig att blixten slog ner i ett annat plan, och att de valde att ställa in mitt flyg och flytta individen dit för att den hade bättre beläggning. Har man med sig den informationen så går det ofta enklare att vinna enligt min erfarenhet. Extra bra nu när man ser vilken individ som är planerad till och med i SAS egen app - värt att ta skärmdump på ur det perspektivet.
Det tillvägagångssättet är mycket riktigt ganska vanligt. För ganska länge sedan hade SAS och Swiss avgångar till Zürich på morgonen som gick nästan samtidigt (det var typ 10 min emellan). Jag noterade att den SAS-avgången till Zürich var inställd ovanligt ofta och frågade en bekant som då jobbade på SAS om orsaken. Han sa att om SAS fick ett akut problem med något plan ställde man ofta in just den flygningen till Zürich och tog det planet istället för det trasiga, eftersom det sällan var något problem att boka om de flesta, eller alla, till avgången med Swiss istället. Förmodligen var det inget stort problem att hantera ombokningar rörande den inställda returflighten från Zürich heller eftersom man så ofta valde ut den flighten att ställa in.

Kanske lite OT, sorry i så fall. Ska till Catania i veckan och det har ju varit lite struligt på flygplatsen där. SAS-kärran från Oslo verkar dock ha gått mer eller mindre som vanligt. Ringde ändå för att höra mig för, och agenten sa att SAS skulle stå för i stort sett alla kostnader om det planet ställs in, bokas om till annan dag, eller skickas till alternativ flygplats. Enligt honom skulle hotellnätter och hyrbil som i så fall uteblir på Sicilien täckas, även transport från exempelvis Palermo till Catania om det behövs.

Stämmer detta?

Kanske lite OT, sorry i så fall. Ska till Catania i veckan och det har ju varit lite struligt på flygplatsen där. SAS-kärran från Oslo verkar dock ha gått mer eller mindre som vanligt. Ringde ändå för att höra mig för, och agenten sa att SAS skulle stå för i stort sett alla kostnader om det planet ställs in, bokas om till annan dag, eller skickas till alternativ flygplats. Enligt honom skulle hotellnätter och hyrbil som i så fall uteblir på Sicilien täckas, även transport från exempelvis Palermo till Catania om det behövs.

Stämmer detta?
Vad sas väljer att göra och vad de har skyldighet att göra är helt olika saker. De måste följa EU261/2004, dvs boka om dig till närmsta flight i tid samt duty of care, Dvs stå för omkostnader i form av mat/dryck och extra hotell du behöver om ni åker en dag senare.

Hotellnätter och hyrbil som uteblir har de ingen skyldighet att ersätta. Det är något fin personliga reseförsäkring får hantera i så fall.

Stämmer detta?

Eftersom du fått det beskedet så gäller det för dig, förutsatt att du kan bevisa att du fått det beskedet. Man kan se det som anbud- och acceptmodellen. Du ställer en fråga om vad som gäller, en anställd hos SAS svarar, och du tackar för beskedet = accept, och ett bindande avtal har träffats mellan dig och SAS.

Hade ni inte träffat det avtalet hade SAS skadeståndsansvar för hotellnätter och hyrbil följt av Montrealkonventionen. Bokar man t.ex. en enkel med Ryanair till t.ex. Stansted och en enkel med Ryanair (eller annat bolag) till sin slutliga destination och den första flygningen blir försenad så man därmed missar den andra flygningen så är inte Ryanair skyldig enligt 261/2004 att ersätta den senare resan. Men enligt Monteralkonventionen har man rätt till ersättning för förseningar, däribland ersättning för missade flyg, hotellnätter, hyrbil, förlorad arbetsinkomst. Kommer man t.ex. hem en dag senare så kan man alltså med stöd av Monteralkonventionen begära ersättning för en dags förlorad arbetsinkomst, förutsatt att man kan bevisa att man skulle ha arbetat.

Dock har man bara rätt till ersättning enligt Monteralkonventionen för förseningar. Ställs ett flyg helt in så har i vart fall en hovrätt ansett att det inte är frågan om en försening och därmed har man heller ingen rätt till någon ersättning. Om ens flygbolag däremot bokar om en och man då faktiskt kommer iväg försenat så torde det vara frågan om en sådan försening som avses i Montrealkonventionen.

Regelverket är rätt tydligt vad gäller försenad ankomst till slutdestination men är man berättigad till ersättning för inställd/flyttad flight om ny rutt innebär att resenären måste påbörja hemresan 10 timmar tidigare för att ta sig till den nya avgångsflygplatsen?

I mitt fall flyttades avgången till Palermo istället för Catania vilket innebar att vi tvingades påbörja resan från Catania på morgonen 10 timmar tidigare än om flighten gått från Catania som avtalat. Beskedet kom 6 dagar innan avresa.

Kuriosa är att vi på avresedagen tog oss till Palermo flygplats och hade hunnit checka in och gå igenom säkerhetskontrollen när SAS messade att flighten flyttats tillbaka till Catania. En kvart och ett upprört telefonsamtal senare satt vi i rallytaxi tillbaka över Sicilien. Vi hann med flighten och SAS lovade att ersätta buss och flygbuss till Palermo samt taxiresan tillbaka mot kvitto.

Regelverket är rätt tydligt vad gäller försenad ankomst till slutdestination men är man berättigad till ersättning för inställd/flyttad flight om ny rutt innebär att resenären måste påbörja hemresan 10 timmar tidigare för att ta sig till den nya avgångsflygplatsen?

I mitt fall flyttades avgången till Palermo istället för Catania vilket innebar att vi tvingades påbörja resan från Catania på morgonen 10 timmar tidigare än om flighten gått från Catania som avtalat. Beskedet kom 6 dagar innan avresa.

Kuriosa är att vi på avresedagen tog oss till Palermo flygplats och hade hunnit checka in och gå igenom säkerhetskontrollen när SAS messade att flighten flyttats tillbaka till Catania. En kvart och ett upprört telefonsamtal senare satt vi i rallytaxi tillbaka över Sicilien. Vi hann med flighten och SAS lovade att ersätta buss och flygbuss till Palermo samt taxiresan tillbaka mot kvitto.
Med tanke på att detta ligger utanför flygbolagets kontroll pga rådande väder/brand på flygplats har du nog extremt lite att hämta.

Eventuellt har du någon reseförsäkring som kan ge något, men EU261/2004 är inte applicerbart när det är utanför flygbolagets kontroll.

Med tanke på att detta ligger utanför flygbolagets kontroll pga rådande väder/brand på flygplats har du nog extremt lite att hämta.

Eventuellt har du någon reseförsäkring som kan ge något, men EU261/2004 är inte applicerbart när det är utanför flygbolagets kontroll.

Jag misstänker också att det är vad SAS kommer säga men sanningen är att nget brann i Palermo när avgången ca fyra timmar innan avgång flyttades tillbaka till Catania. Bränderna i Palermo rasade nästan två dygn tidigare och flygplatsen hade varit i full drift i över ett dygn. I Catania rasade dock över 100 bränder varav flera mycket nära flygplatsen just kvällen den 25/7 och natten mot 26/7. Flygplatsen var dessutom halv drift med temporär avgångshall och säkerhetskontroll så resenärerna fick stå ute i 45gradig värme och sedan ropades in i steg flightvis.

Palermos flygplats har inget avtal alls med SAS så man kan ju misstänka att det handlar om kostnadsskäl. När vi var i luften hem berättade dessutom flygkaptenen att beslutet fattats kvällen den 25/7 vilket gör det hela än mer konstigt. Dels pga. bränder och situationen på flygplatsen nämnda ovan, och dels eftersom meddelandet till resenärerna om flytt tillbaka till Catania kom i app, mejl och på SMS kl 14:49 på avgångsdagen den 26/7.

Jag misstänker också att det är vad SAS kommer säga men sanningen är att nget brann i Palermo när avgången ca fyra timmar innan avgång flyttades tillbaka till Catania. Bränderna i Palermo rasade nästan två dygn tidigare och flygplatsen hade varit i full drift i över ett dygn. I Catania rasade dock över 100 bränder varav flera mycket nära flygplatsen just kvällen den 25/7 och natten mot 26/7. Flygplatsen var dessutom halv drift med temporär avgångshall och säkerhetskontroll så resenärerna fick stå ute i 45gradig värme och sedan ropades in i steg flightvis.

Palermos flygplats har inget avtal alls med SAS så man kan ju misstänka att det handlar om kostnadsskäl. När vi var i luften hem berättade dessutom flygkaptenen att beslutet fattats kvällen den 25/7 vilket gör det hela än mer konstigt. Dels pga. bränder och situationen på flygplatsen nämnda ovan, och dels eftersom meddelandet till resenärerna om flytt tillbaka till Catania kom i app, mejl och på SMS kl 14:49 på avgångsdagen den 26/7.
Varken du eller jag har någon info om vad som skett "bakom kulliserna" och varför besluten togs som de gjorde och när de gjordes.
Vissa fighter är värda att ta, andra bättre att släppa. Om du känner att detta är en bra fight att ta så för all del, men jag tror du kommer ha ordentlig uppförsbacke. Att det har rådit extraordinära omständigheter på Sicilien är fakta, och detta brukar även leda till att företagen som driver in dessa saker inte brukar vilja ta dessa typer av case, men du kanske har bättre lycka.

Toppen