Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

SK989

Medlem
Råkade ut för en missad anslutning med LH i somras som gjorde att jag blev mer än tre timmar sen. Skickade in ett anspråk och flera månader senare sa LH nej och hänvisade till extraordinära omständigheter, vilket det inte var fråga om. Tjafsade lite med deras kundtjänst men det ledde ingen vart. Stämde därför LH i tingsrätten här i Sverige och det första LH gjorde när de fick stämningen var att medge precis allting. Så det är nog deras strategi nu för tiden dessvärre att blåneka i princip allt och sedan lägga sig platt om det hamnar i domstol.
 

jonten

Medlem
Som guld hade jag 6 veckor tidigare i år, när de nekade så drog jag det till ARN (och svarade även på nekade till SAS)
ARN hanterade det direkt, SAS och jag svarade 2 ggr, och sen las ärendet för avgörande. Samtidigt som ARN la det till avgörande så kom ytterligare ett nekande ifrån SAS . Så hanteringen hos ARN är snabbare än SAS......
ARN tvingar SAS att svara på 3-4 veckor, SAS är fula och svarade sista dagen, allt för att dra ut på det.
Har inte fått avgörande på det än, det skulle ta 9 veckor.

Sen jag blev Diamond så har SAS svarat på de nya claimen mellan 5-14 dagar.
Idag kom utfallet ifrån ARN, det tog betydligt längre tid än vad de uppgett.
Korta utfallet, SAS skall betala ersättning på 250 euro plus ränta.

Längre utfall, de har ställt in mitt flyg 36 timmar innan avgång, de har inte arbetat för att lösa alternativ fram till avgång, de har inte heller bokat om mig till annat flyg (Norwegian och vi vet ju varför de inte gör det) och de har inte motiverat varför de inte bokat om mig.
 

Stefan G

Medlem
Någon som vet vad gäller vid ändring av flyg som resulterar i en övernattning när det sker långt i förväg (ca 4 månader innan avresa)?
Har väntat på en claim mot SAS för en flygning i april med ett byte i Toronto som efter ändrades resulterade i övernattning i Toronto.
Vad jag lyckas läsa mig till så har man rätt att avboka vilket i detta fall inte var intressant. Har jag rätt till ersättning för hotellnatt och är det SAS som jag bokade med eller Air Canada som utförde flygningen som ska kompensera för kostnaden? Bokningen var en bonusresa men det bör inte påverka vad jag vet.
SAS svarade följande men man kan aldrig lite på att det som sägs.

I understand your concern really sorry for any inconvenience caused to you and the incorrect information given and take from you.

In recital (7) in the preamble of the EU regulation 261/2004 it is stated that the obligations from the regulation rest with the operating air carrier who performs or intends to perform a flight, whether with owned aircraft, under dry or wet lease, or on any other basis.

The entitlement of compensation applies to you as a passenger and not as a consumer. Since the regulation states that it is the operating carrier of the delayed or canceled flight that is obliged to pay the requested compensation, I kindly refer to (AC1097) Air Canada with your claim.
 

cantona

Medlem
Hej, har en vän som fick det här svaret. Någon som har uppfattning om det är bra?

1671716438580.png
 

cantona

Medlem
Antar att det är ARN-IST. I detta fallet kompensation ska vara 400 EUR per person. Jag hade aldrig accepterat 20k poäng i ett program jag är inte ens medlem i. Svårt att använda dem sen.
Go for the cash!
Ja, det ARN-IST. Det är samma råd som jag gav honom men tänkte om någon vet hur långt 20T miles räcker eller dess värde i pengar. Han reser mycket och det kanske är ett alternativ för honom.
 

palmen

Moderator
Någon som vet vad gäller vid ändring av flyg som resulterar i en övernattning när det sker långt i förväg (ca 4 månader innan avresa)?
Har väntat på en claim mot SAS för en flygning i april med ett byte i Toronto som efter ändrades resulterade i övernattning i Toronto.
Vad jag lyckas läsa mig till så har man rätt att avboka vilket i detta fall inte var intressant. Har jag rätt till ersättning för hotellnatt och är det SAS som jag bokade med eller Air Canada som utförde flygningen som ska kompensera för kostnaden? Bokningen var en bonusresa men det bör inte påverka vad jag vet.
SAS svarade följande men man kan aldrig lite på att det som sägs.

I understand your concern really sorry for any inconvenience caused to you and the incorrect information given and take from you.

In recital (7) in the preamble of the EU regulation 261/2004 it is stated that the obligations from the regulation rest with the operating air carrier who performs or intends to perform a flight, whether with owned aircraft, under dry or wet lease, or on any other basis.

The entitlement of compensation applies to you as a passenger and not as a consumer. Since the regulation states that it is the operating carrier of the delayed or canceled flight that is obliged to pay the requested compensation, I kindly refer to (AC1097) Air Canada with your claim.
SAS had helt rätt, det är alltid utförande flygbolag som är skyldiga till duty of care och ombokningar.
Framgår inte om du flög från Europa eller inte. Om du inte flög från Europa på flighten som orsakade försening så är inte EU261/2004 applicerbart över huvud taget.

Oavsett vad, det är Air Canada som ansvarar för detta och inte SAS. Mitt tips är att glömma och gå vidare och sätta på shit happens kontot istället för att jaga AC om ersättning. Men du gör självklart som du vill.

Vad det finns för lagar och regler i
 

Stefan G

Medlem
SAS had helt rätt, det är alltid utförande flygbolag som är skyldiga till duty of care och ombokningar.
Framgår inte om du flög från Europa eller inte. Om du inte flög från Europa på flighten som orsakade försening så är inte EU261/2004 applicerbart över huvud taget.

Oavsett vad, det är Air Canada som ansvarar för detta och inte SAS. Mitt tips är att glömma och gå vidare och sätta på shit happens kontot istället för att jaga AC om ersättning. Men du gör självklart som du vill.

Vad det finns för lagar och regler i
Flyget var från Europa men svårt att tänka mig att det räknas som försening då ändringen var kommunicerad så långt i förväg. Tänker göra ett sista försök hos Air Canada så får vi se. Tack för bekräftelsen, ska sluta jaga SAS i alla fall :)
 
Last edited:

palmen

Moderator
Flyget var från Europa men svårt att tänka mig att det räknas som försening då ändringen var kommunicerad så långt i förväg. Tänker göra ett sista försök hos Air Canada så får vi se. Tack för bekräftelsen, ska sluta jaga SAS i alla fall :)
Du har inte rätt till någon förseningsersättning. EU261/2004 hanterar inte heller ersättning för saker utanför själva flyget, som att du betalade extra hotellnatt. Det kan finnas rutiner hos Air Canada som säger att de ersätter sådant, annars bör du nog vända dig till ditt försäkringsbolag för att se om det finns något att hämta där.
 

Tamas

Medlem
Flyget var från Europa men svårt att tänka mig att det räknas som försening då ändringen var kommunicerad så långt i förväg. Tänker göra ett sista försök hos Air Canada så får vi se. Tack för bekräftelsen, ska sluta jaga SAS i alla fall :)
Det är inte jätte fel att övernatta i Toronto heller. Njut timmarna istället :)
 
Toppen