Lite reflektioner från mig med, reste med en vän lördag-tisdag T/R i GO.
Innan resan:
Bokade detta under en F&F så det kostade 6066 SEK för 2 pers t/r. Helt OK pris!
Fanns många platser att välja mellan då vi bokade, men beslutade för att ta 41GH på utresan och 41AB på hemresan. Kikade flera gånger i kabinen med street view och det såg ut som att 41ABGH hade bättre benutrymme än rad 30 (den innan PLUS).
Utresan - plats 41H:
*
Mycket bra legroom - inga problem att sträcka ut sig för att sova
* Rätt stökigt när folk skulle gå på toaletterna.
* Drar lite kallt, men det löser man med filten man får.
* Måltid 1: Ungefär 1h30 in i flygningen så serverades vi någon form av kyckling med potatismos. Smakade bättre än det såg ut (helt klart godkänd)!
* Måltid 2: 1h40 innan vi skulle landa så fick vi frukost. Det var som en vanlig inrikes SAS-frukost.
* Landade 40 min före tidtabell, ingen märkbar kö till immigration (2 pers före mig).
Framme:
Dag 1
Då vi landade väldigt tidigt visste vi inte riktigt vad vi skulle göra.. Det enda vi märkte var att det var varmt (+24) och fuktigt....
Vi tog en taxi till hotellet (
Harbour Metropolis Plaza - kostade 849SEK för ett dubbelrum) för typ 250 dollar. Check-in var kl 14:00, som på många andra hotell.
Väl där vid 09:30-tiden så fick vi inte checka in men vi fick ett erbjudande om att uppgradera till "Harbour Club" för 500 HKD/2 pers.
Det innebar access till hotellets lounge (på våning 20), frukost (eftersom kl var innan 10) samt "we will rush to get your room ready". Vid 10-tiden kom loungepersonalen och berättade att rummet var redo. Då blev det en powernap på rummet i några timmar.
Åt en hamburgare på Big Fernand i IFC-gallerian. Rätt bra faktiskt. Kostade 239 dollar inkl en öl.
Köpte ett MTR-dagskort för att kunna åka runt. Kostade 68 dollar. Åkte med tunnelbanan 2-3 gånger. Väldigt smidigt med "Exit A B C D ..." för att lätt kunna följa många guider som finns online ("take exit E2 to blabla").
Provade även Star Ferry - mysigt och billigt, typ 4 dollar. Tog ca 5 minuter.
Hade läst om Temple Street så var tvungen att ta en sväng förbi där. Mycket folk och mycket replikor av väskor..
Obligatorisk "fika" bild från hotellets lounge:
Tog på natten en tripp till Lan Kwai Fong. Mycket västerlänningar. Bra stämning.
Dag 2
Check-out kl 12:00, tog en taxi till Kowloon Station (en av stationerna där Airport Express går). Biljetter kostade 150 HKD för 2 pers. Riktigt smidigt.
Hotellet för natten var Regal Airport Hotel (1239 SEK för ett dubbelrum) då planet hem går tidigt på morgonen dagen därpå.
Var på hotellet vid 13:15 och fick återigen erbjudande om "upgrade to get your room ready". Tackade nej och väntade till 14 (som var check-in tid även här).
Fick ett fräscht rum med 2st queen-size sängar. Såg ut över taxiparkeringen på flygplatsen.
Några timmar senare blev det tråkigt på flygplatsen så jag tog MTR express t/r in till Hong Kong igen (kostar 100 HKD för en "same day return") och provade några barer.
Gick runt en sväng på Ladies Market, här var det mer folk och betydligt fler stånd.
Många som sålde klockor av olika homage-modeller. Tog man ögonkontakt med försäljaren fick man som per automatik ett "SIR, BUY COPY WATCH ??".
Dag 3
Inte så mycket att säga.. gick upp kl 7 och duschade, checkade ut från hotellet och gick till HKG T2.
Hemresan - plats 41A:
* Något "system error" så datorerna i check-in ej funkade. Alla boardingkort var förprintade och låg i en hög så personalen fick leta igenom högen och hitta respektive passagerares kort, skriva av passinfo manuellt... tog lång tid. 6 pers före i kön tog ungefär 20 minuter. Låg lappar i disken om "UPGRADE". Ville prova på business men det var fullt, frågade då om PLUS men även det var fullt.. Falska förhoppningar..
* Ungefär 15 min kö till security på HKG
* Det blev frukost i United lounge, faktiskt rätt bra utbud. B.la. fanns det nudelwok, pannkakor m sirap, cornflakes och yoghurt, mackor (färdiga).. samt massa olika dricka.
* Lika bra legroom här som på utresan. Samma problem med toalettbesöks-stöket. Och ja, det drar lite kallt även här.
* Måltid 1: Ungefär 1h30 in så fick vi ... ja... något kött med mos och någon paprika. Tycker som flera andra att det är lite knepigt med ett "stort mål" så här tidigt.
* Måltid 2: Något lättare mat (denna borde vara måltid 1 istället) - sallad med någon form av röra och en Festis.
* ca 15 min kö till immigration hemma i Sverige igen.
Summering:
Denna resa kommer jag göra om. Att hitta en lika billig resa igen har jag svårt att tro men T/R brukar ju dyka upp för 4000 kr ibland.
Då ska jag dock planera in att åka med linbanan och gå på zoo.
Resa i GO på plats 41AB/GH var för mig inga problem alls. Mittraden på 41 (CDEF) har dock inte lika bra benutrymme (varning!!). Så välj istället rad 30 om ni är fler än 2 som vill sitta bredvid varandra.