Senaste nytt

Reflektioner över en resa tur och retur till Hong Kong med SAS

Inte impad av servicen på SK963 idag. Visst vi sitter i Go men varför är det så svårt för CC att bjuda på ett leende och snällt tonläge? Vi försöker ju vara dom trevligaste passagerarna.

Bad om ett extra glas vatten till maten och blev först nekad. Efter pling på knappen och ett "ville du nått eller?" så gick det vägen, dock utan bubblor :D
Hur menar du nekad ett glas vatten?

Hej hej från återresan med Tore Viking. Det här med matserveringen verkar ju inte riktigt klicka alltså. Menyerna delades ut, sedan kom maten, men det är helt annan mat. Inget i menyn finns och det visar sig att de har lastat fel menyer. Detsamma gäller även den andra serveringen, när maten läggs upp från vagnen efter önskemål. Då levereras denna resas guldkorn: "Vi har en fläskfilérullad. Den är mycket godare än den ser ut..." Den serverades tillsammans med potatis och fylld pasta som körts i ugn (och således delvis torkad). En förfärlig servering och en konstig blandning av mat som ingen riktigt visste vad det var (är tämligen säker på att det inte var fläskfilé i alla fall). Tur att det finns godis i snackshörnan.

Exakt likadant för oss i måndags. Den sk. fläskfilérulladen var ingen höjdare, men däremot tycker jag nog att den fyllda pastan var helt perfekt. Likaså var chokladfondanten till efterrätt en fullträff.

Besättningen på SAS var också riktigt bra denna resa och tog hand om oss på ett fantastiskt sätt, till skillnad från Air New Zealands 11 h-flygning från Auckland som inte riktigt levererade.

Hört mycket gott om Hong Kong så bokade en 4 dagars resa med en voucher, självfallet i Business :).
Vilken stolsrad är bäst? Samt har ni tips på ett bra hotell, med en ännu bättre rabattkod:)

Hört mycket gott om Hong Kong så bokade en 4 dagars resa med en voucher, självfallet i Business :).
Vilken stolsrad är bäst? Samt har ni tips på ett bra hotell, med en ännu bättre rabattkod:)
Välkommen till forumet @Hermie
Hoppas du kommer få en trevlig vistelse i Hong Kong, helt rätt att åka dit enligt mig :)

Det finns en tråd om bästa platser i SAS nya business kabin, personligen skulle jag välja någon av platserna på rad 1 i och med att de har bättre utrymme för benen.
Bästa platserna i SAS nya business class? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Vad det gäller hotell finns det en rätt lång tråd med tips om bra hotell, finns en hel del tips nu senaste månaderna i och med att många varit till Hong Kong :). Själv har jag inte så mycket tips att ge i fråga, bodde på Conrad när jag var där i September och tyckte det var riktigt bra, som HHG fick jag tillgång till loungen vilket var väldigt uppskattat.
Privärda hotell i Hong Kong | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

för att kolla bästa plats med vilket flygbolag som helst måste jag rekommendera Airline Seat Maps, Flights shopping and Flight information- Best Airplane Seats - SeatGuru
helt överlägsen alla andra siter enligt mig - här hittar du alla plan och flygbolag
för SAS v3333: SeatGuru Seat Map SAS Airbus A330-300 (333)

Hotel på Kowloon sidan brukar generellt vara lite billigare men fortfarande väldigt hög standard. Kör själv på Shangri-La som jag tycker är bra till helt ok priser. kör deras club så får du rum högst upp med frukost och drinkar på eftermiddagen. Läget är bra, du har tunnelbana precis utanför som tar dig smidigt till alla ställen i hong kong.

@palmen tack, varit här flera gånger aldrig som medlem. Dags att dela med sig :)
@sthlm-traveler
Tack båda för svaren, ska dit på en 4 dagars snabbvisit så vill hålla resan så enkel som möjligt. Hittat Marriott och Hyatt, till hyffsad billiga priser, ska se om jag kan använda deras garanterade priser via deras hemsidor (med ytterligare rabatt)

Första raden tycker jag efter att ha provat 2K 2gånger. Lite mer space för fötterna när man är i sovläge.

Har gjort två vändor i Plus hittils, på tre av benen har jag inte fått någon lounge access som EBB, men på min senaste resa ifrån HKG till ARN fick jag en kupong med lounge access, vad är det som gäller egentligen?

En annan fundering i Plus, då dricka verkar ingå fritt där, måste man kalla på en flygvärdinna för att få typ en Cola? Jag gick längst bak i planet för att hämta en dricka, där fick jag veta att bara vatten ingår och dricka kostar. Orkade inte börja käbbla om att jag sitter i Plus så tog en vatten och gick tillbaka..

Har gjort två vändor i Plus hittils, på tre av benen har jag inte fått någon lounge access som EBB, men på min senaste resa ifrån HKG till ARN fick jag en kupong med lounge access, vad är det som gäller egentligen?

En annan fundering i Plus, då dricka verkar ingå fritt där, måste man kalla på en flygvärdinna för att få typ en Cola? Jag gick längst bak i planet för att hämta en dricka, där fick jag veta att bara vatten ingår och dricka kostar. Orkade inte börja käbbla om att jag sitter i Plus så tog en vatten och gick tillbaka..
Plus har alltid loungeaccess.

Toppen