Senaste nytt

Reducering av traktmente vid fri frukost som inte används

famhanssons

Medlem
Håller inte med. Jag vill utnyttja mitt traktamente till sådant som jag verkligen gör och utnyttjar, dvs bekosta de utgifter som jag får pga av att jag reser. Äter jag inte så skall jag inte betala. Om nu ett hotell har per automatik frukost i priset och systemet inte kan hantera att du bokar utan så är det ju inte mitt problem för likväl utnyttjar jag inte "förmånen" och alltså skall jag inte bli "beskattad".
Är det lika självklart att sätta upp utgifter på reseräkningen som du inte har kvitto på? T.ex taxi som man i princip aldrig får kvitto på i Asien (om man nu inte har med sig ett eget kvittoblock i väskan) ?

Jag tror inte du förstår vad traktamente är till för. Det är inte för att du ska få "högre" lön. Det är för att ersätta skillnaden mellan att äta vid resa i förhållande till hemma. Om du således inte äter fiins inte skäl att du ska ha ersättning. Sen kan vi alltid diskutera om det verkligen täcker merkostnad.....
 
M

Monkey_Class

Guest
Jag tror inte du förstår vad traktamente är till för. Det är inte för att du ska få "högre" lön. Det är för att ersätta skillnaden mellan att äta vid resa i förhållande till hemma. Om du således inte äter fiins inte skäl att du ska ha ersättning. Sen kan vi alltid diskutera om det verkligen täcker merkostnad.....
Nu har vi iofs glidit ifrån min TS men ....
Nu tolkar du in saker som jag inte har skrivit.
Jag är väl medveten vad ett traktamente är till för och jag har aldrig någonsin sett det som lön.
I det här fallet så hävdar jag återigen att jag vill ha betalt för den utgift jag har, dvs om jag inte äter frukost så kräver jag inget tillbaka medan om jag äter lunch, middag eller köper rakprylar så vill jag ha ersättning.
 

trekker

Medlem
OT: Det har var en ganska kul diskussion for en utlandsvensk att lasa. Tankte precis kommentera att det ar tur man inte bor i Sverige men kom just pa att i UK har vi en annu varre variant av skatteverket.
 
M

Monkey_Class

Guest
(3) Som @Senator så försynt påpekar, välj dina strider.

Håller helt med å även om vi har glidigt ifrån TS så är det i alla fall för mig en strid jag mycket väl skulle kunna tänka mig att ta om den uppstår :)
Man får hålla i bakhuvudet att kollektivavtal är en sak och avtal lokalt är en sak och avtal mellan arbetstagare och arbetsgivare är en sak. Huvudregeln från skatteverket är likväl den samma.
Att kategoriskt köpa "regeln" att det skall dras om frukost ingår oemotsagt om man nu finner argument för att det inte behöver vara så kan riskera att man blir "överkörd" utan anledning.
Finns mängder av varianter att komma ifrån det hela om man nu vill det utan att man gör sig skyldig till skattebrott.
 
Toppen