Senaste nytt

Reducering av traktmente vid fri frukost som inte används

Stefan62

Medlem
I Sverige ingår frukost oftast i priset, utom på några specifika hotell, och då ska avdrag göras på traktamentet oavsett om Du äter den eller inte.

Utomlands betalar man oftast för frukost och antingen står man för den själv och använder traktamentet eller så tar man det på hotellräkningen och reducerar traktamentet.

Frukost som ingår som en förmån av en viss status-nivå är Din egen angelägenhet och har inte med arbetsgivaren att göra.

Ovan beskriver hur vi har det på mitt företag och dessutom är allt som ingår på flyg något som inte ger avdrag.

Not: Varför vill arbetsgivaren göra avdrag med 1/3 för frukost - det är oskäligt!
 

Stefan62

Medlem
Det här förtjänar att belysas lite extra så att ingen drar bort det i onödan. Enligt skatteverket behöver man inte dra av för måltider som ingår i biljettpriset.

Jag blev väl inte feltolkad nu...? Inget avdrag på traktamente ska göras för sådant som ingår i biljettpris!
 

fcx

Medlem
Nej, läs vad @fcx skrev - han vill belysa detta faktum extra så att ingen av misstag gör detta. Det händer oftare än man tror.

Precis, @Stefan62 har helt rätt i sitt inlägg. Jag vill bara uppmärksamma det viktiga han skriver, eftersom jag sett många (inklusive undertecknad) ofrivilligt/omedvetet bjuda arbetsgivaren på de slantarna.
 
Jag drar inte av för frukost vid tre tillfällen......

1. Om jag inte kan utnyttja frukosten pga tex tidigt flyg.
2. Om frukosten är oätlig pga tex, hygienmässighet, kulturellt (jag äter inte dumplings och friterad fisk på morgonen oavsett...) eller allergier.
3. Om prismässigt det inte är värt det! Jag har varit på hotell där man fått en toast och en kopp brunt (ej svart) kaffe som sen skulle kosta mig traktamentsmässigt 100-120:-SEK. Då avstår jag och har därefter ätit min frukost på ett lokalt fik typ Starbucks istället!

Traktamentet är till för att täcka kostnader som jag kan ha, då väljer jag också vilka delar som faktiskt går att utnyttja. Om jag inte kan eller av olika anledningar inte vill (se 3&4) är det upp till mig att avgöra det inte arbetsgivaren.
 
M

Monkey_Class

Guest
Således är det en självklarhet att frukost skall reducera traktamente vare sig man äter eller inte.

Håller inte med. Jag vill utnyttja mitt traktamente till sådant som jag verkligen gör och utnyttjar, dvs bekosta de utgifter som jag får pga av att jag reser. Äter jag inte så skall jag inte betala. Om nu ett hotell har per automatik frukost i priset och systemet inte kan hantera att du bokar utan så är det ju inte mitt problem för likväl utnyttjar jag inte "förmånen" och alltså skall jag inte bli "beskattad".
Är det lika självklart att sätta upp utgifter på reseräkningen som du inte har kvitto på? T.ex taxi som man i princip aldrig får kvitto på i Asien (om man nu inte har med sig ett eget kvittoblock i väskan) ?
 
M

Monkey_Class

Guest
Traktamentet är till för att täcka kostnader som jag kan ha, då väljer jag också vilka delar som faktiskt går att utnyttja. Om jag inte kan eller av olika anledningar inte vill (se 3&4) är det upp till mig att avgöra det inte arbetsgivaren.

Precis! Håller helt med.
 

agehall

Medlem
Håller inte med. Jag vill utnyttja mitt traktamente till sådant som jag verkligen gör och utnyttjar, dvs bekosta de utgifter som jag får pga av att jag reser. Äter jag inte så skall jag inte betala. Om nu ett hotell har per automatik frukost i priset och systemet inte kan hantera att du bokar utan så är det ju inte mitt problem för likväl utnyttjar jag inte "förmånen" och alltså skall jag inte bli "beskattad".

Tyvärr tycker inte skattemyndigheten som du här och därmed har du per definition fel.

Jag kan hålla med om att det borde funka så, men hur skulle det då finnas någon som helst kontrollmöjlighet? Det faller lite på sin egen orimlighet tyvärr.
 

Nemo

Medlem
(1) Den ersättning som du kan få för utökade kostnader i samband med tjänsteresor är inte givna av Skatteverket, Gud eller sunt förnuft. Du har ingen automatiskt given rätt till traktamente. Det regleras i det avtal som du har med arbetsgivaren. Troligen har du kollektivavtal och då regleras traktamentet där. Det kan givetvis finnas lokala avtal, eller du kanske har ett specialavtal med arbetsgivaren. Läs det avtalet.
Rätt till ersättning för tjänsteresor | Unionen
Exempel på kollektivavtal: http://www.unionen.se/sites/default/files/kfs_traktamentsavtal_2013-01-01_1.pdf
image.jpg


(2) Får du ersättning (traktamente) så skall det i princip beskattas. Men Riksdagen har i sin vishet bestämt att Skatteverket inte tar ut skatt på traktamenten upp till vissa belopp och under vissa förutsättningar.
Traktamente | Skatteverket
http://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256bae6ede/1405604071340/35423.pdf

Inrikes
image.jpg

______________________________________________________________
Utrikes
image.jpg


(3) Som @Senator så försynt påpekar, välj dina strider.
 
Last edited:
Toppen