Senaste nytt

Redovisning av kontantanvändning för att motverka penningtvätt

EU's direktiv säger att all kontanthantering under €15.000 är ok. Man behöver inte deklarera ett skit under det. Tyvärr håller Svenska banker på att tramsa sig mha Bankföreningen (Dvs klubben för alla Svenska banker) och försöker hävda att dom håller på så här pga av lagen om penningtvätt. Sanningen är att dom gör detta enbart pga att bankerna tjänar enorma pengar på kortavgifter och vill inte hålla på med kontanter.

Bankföreningen har varit mycket framgångsrik i sitt lobbyarbete så att i Sverige är det tex förbjudet att redovisa kortavgifter för en kund. I alla andra (EU-)länder måste kortavgiften betalas av kunden, det är därför kontanter används utomlands. I tex Tyskland ökar kontantanvändningen med 40% pga att folk inte vill betala dessa kortavgifter.

När man ser att tankningen för tusen spänn inte kostade tusen utan att banken drog 1030 från kortet istället, så halar Tysken hellre upp sin plånbok och betalar med sedlar. Detta är som sagt förbjudet i Sverige. Bensinmacken här får bara 970 och man får inte heller tala om detta för kunden.

Folk har ingen aning om detta...
För det första är det ingen som har så dåliga kortavtal.
För det andra är kontanthantering allt annat än gratis.
Det är trots allt butikerna själva som frivilligt väljer att gå över till kort och slippa kontanter. Knappast för att det är dyrare.

Här kastade man in en brandfackla :)

Någon frågade om källa. Min hustru äger en bensinmack. Hennes avtal för inlösen är för dom dyraste korten 6% och för dom billigaste ca 2,5%
Men det stämmer att inlösensavtal är en hel djungel och att ju större du är desto bättre avtal får du. Min hustru är liten.

Jag har alltid fått en kortavgift debiterad ovanpå beloppet i Danmark/Tyskland, men det är ju på ett sätt positivt att det börjar ändra sig. Visst kostar kontanter att hantera, för att inte nämna rånrisker etc etc.

Det jag går igång på är att bankerna hävdar att lagen om penningtvätt tvingar dom att fråga en massa vilket inte är sant. Jag tycker att bankerna borde vara mer transparenta med att dom tjänar ohemula pengar på kortanvändning och dessutom inte behöver göra så mycket pga att det är elektroniska pengar (dvs en riktig kassako) och att dom borde tala mer öppet om detta. Jag tycker också att det är fel att det är näringsidkaren som får betala priset och att konsumenten skall hållas ovetande om detta.

Tex som i USA där momsen inte är med i priset och debiteras vid kassan. Jag tror att om Svensson också hade stått vid kassan med sina nyköpta kläder och fått frågan om 'kort eller kontant' och kortanvändning hade kostat 10-30kr extra per tusenlapp så hade nog många fortsatt med kontanter.

Någon frågade om källa. Min hustru äger en bensinmack. Hennes avtal för inlösen är för dom dyraste korten 6% och för dom billigaste ca 2,5%
Men det stämmer att inlösensavtal är en hel djungel och att ju större du är desto bättre avtal får du. Min hustru är liten.
Tips, byt inlösen för korten på hennes bensinmack. Det där är rena ockerpriserna.

Jag har alltid fått en kortavgift debiterad ovanpå beloppet i Danmark/Tyskland, men det är ju på ett sätt positivt att det börjar ändra sig. Visst kostar kontanter att hantera, för att inte nämna rånrisker etc etc.

Pratar du inte om valutaväxlingsavgift nu, när du handlar med SEK-kort i EUR- eller DKK-land?

Jag har bara insyn i avtal för stora kedjor med drivmedelsförsäljning. Med tanke på de extremt låga marginalerna och att merparten av beloppen är skatt skulle det vara ohållbart med de procentuella avgifter som andra handlare betalar.

Jag tecknade ett inlösenavtal på jobbet och får betala procentuellt. Så det varierar mycket.

Här är lite exempel på vad jag har för avtal gällande kortavgifter. Det stämmer att AMEX som typ enda på marknaden höjer avgiften om du omsätter mer.
33034E7E-53C0-4927-BA69-DD08AC9DDD69.jpeg

Toppen