Senaste nytt

Redovisning av kontantanvändning för att motverka penningtvätt

I alla andra (EU-)länder måste kortavgiften betalas av kunden, det är därför kontanter används utomlands. I tex Tyskland ökar kontantanvändningen med 40% pga att folk inte vill betala dessa kortavgifter.

När man ser att tankningen för tusen spänn inte kostade tusen utan att banken drog 1030 från kortet istället, så halar Tysken hellre upp sin plånbok och betalar med sedlar. Detta är som sagt förbjudet i Sverige. Bensinmacken här får bara 970 och man får inte heller tala om detta för kunden.

Folk har ingen aning om detta...

Det där stämmer inte, kortavgifter redovisas och betalas inte separat i Tyskland. Kontantanvändningen lever och frodas, ja, men kortanvändning och -acceptans har ökat kraftigt sedan pandemin startade.

Det där stämmer inte, kortavgifter redovisas och betalas inte separat i Tyskland. Kontantanvändningen lever och frodas, ja, men kortanvändning och -acceptans har ökat kraftigt sedan pandemin startade.
Det där med kortavgift i Tyskland stämde faktiskt för några år sedan. Då kunde jag ibland råka ut för att någon mindre butik ville lägga på 1-2%. Ibland betalade jag, ibland tog jag fram kontanter istället. Det har jag dock inte råkat ut för de senaste åren och under pandemin tog kortanvändningen fart ordentligt, säkert beroende på smittorisken med kontanter. Under de två senaste besöken i Berlin använde jag i princip inga kontanter alls. Ingen butik tog någon avgift.

När man ser att tankningen för tusen spänn inte kostade tusen utan att banken drog 1030 från kortet istället, så halar Tysken hellre upp sin plånbok och betalar med sedlar. Detta är som sagt förbjudet i Sverige. Bensinmacken här får bara 970 och man får inte heller tala om detta för kunden.
Har du någon källa på det där? Känns osannolikt att bensinmacken betalar nästan 6% i kortavgifter på ett belopp som är inklusive moms och alla skatter. Visst kan det ses som ett problem att staten vill minimera kontantanvädningen men att slänga sig med siffror och belopp utan att hänvisa till en källa är i mina ögon ett lika stort problem. Jag driver själv butiker med kortterminaler och våra avgifter är inte i närheten av 6% och det låter därför märkligt att en bensinmack skulle ha mycket högre transaktionsavgifter än vi. Återkom gärna med en källa.

Precis, det stämmer inte alls. Det finns fortfarande ställen som har ett minimibelopp för vad man ska handla för om man ska betala med kort, men att kontantpris och kortpris skiljer sig åt stämmer inte.

Och jag är i Tyskland just nu och råkat ut för fenomen jag aldrig trodde jag skulle se i Tyskland. Kontantfria hotell. Och dessutom fotbollsarenan i München som numera bara tar kort.

Har du någon källa på det där? Känns osannolikt att bensinmacken betalar nästan 6% i kortavgifter på ett belopp som är inklusive moms och alla skatter. Visst kan det ses som ett problem att staten vill minimera kontantanvädningen men att slänga sig med siffror och belopp utan att hänvisa till en källa är i mina ögon ett lika stort problem. Jag driver själv butiker med kortterminaler och våra avgifter är inte i närheten av 6% och det låter därför märkligt att en bensinmack skulle ha mycket högre transaktionsavgifter än vi. Återkom gärna med en källa.
Jag som jobbar i branschen och har insyn i inlösenavtalen kan meddela att det handlar om fasta kostnader per transaktion och inte en procentuell avgift. Kostnaden per transaktion är under 1 kr. Det varierar för debit och credit, och för MC/VISA och Amex, men samtliga ligger i samma storleksordning.

:oops:Kostnaden per transaktion är under 1 kr. Det varierar för debit och credit, och för MC/VISA och Amex, men samtliga ligger i samma storleksordning.
Du säger alltså att kostnaden för handlaren att ta emot Amex alltid är under en krona oavsett vilket belopp det handlar om? I så fall är det obegripligt att inte alla accepterar Amex.

Samtidigt säger @MrRob:
T.ex. Izettle tar 1,85% oavsett kort (även Amex).
Och då verkar det även finnas "procentbaserad" avgifter enligt vissa avtal. Jag har lite svårt att förstå att vissa avtal vid köp på 10 tkr ska ge en kostnad på 185 kronor och andra mindre än en krona.

Amex har inte bara fasta inlösen kostnader.
Det är möjligt att de har olika avtal i olika branscher. Jag minns inte exakt men där jag jobbade kostade mc och visa typ 0,9% och Amex typ 1,5%, dvs kostnader direkt beroende på varje transaktion belopp. Amex avtalet var villkorat med en max omsättning på x miljoner, vid större omsättning skulle procent satsen gå upp kraftigt

Du säger alltså att kostnaden för handlaren att ta emot Amex alltid är under en krona oavsett vilket belopp det handlar om? I så fall är det obegripligt att inte alla accepterar Amex.
Jag har bara insyn i avtal för stora kedjor med drivmedelsförsäljning. Med tanke på de extremt låga marginalerna och att merparten av beloppen är skatt skulle det vara ohållbart med de procentuella avgifter som andra handlare betalar.

Toppen