Senaste nytt

Redovisning av kontantanvändning för att motverka penningtvätt

Så här ser Länsförsäkringars KYC ut när det gäller kontanter i utlandet. De frågar efter "regelbundna" insättningar/uttag och sätter gränsen redan vid 1000kr som ska redovisas.
Screenshot_2022-10-18-15-08-52-58_4f7c919f053921739500a19e221c5820.jpg

De är alltså väldigt tydliga på gränsen, som kan trigga en KYC-undersökning men inte på var gränsen för "enstaka" anses vara regelbundna. Det där tycker jag kan bli svårt. Är man utomlands en månad och vet att man kommer att göra uttag, ska man då lämna en ny KYC-deklaration i förskott?

Svarar man "Ja" så ska man sedan deklarera varför samt beloppen i tre nivåer: Under 15 tkr, 15-50 tkr eller över 50 tkr.

Inte bara storleken på uttag utan även hur ofta. Ändring i beteendet finns säkert också med.
Det är just ändrat beteende till många ("stora") bankomatuttag som blir resultatet av en längre utlandsvistelse i ett "kontantland". I Sverige kommer jag inte ihåg när jag senast tog ut kontanter. Vid utlandsvistelse i "kontantland" kommer det mesta att betalas kontant. Det är just den förändringen som jag är rädd kan ställa till det.

Den som frågade ut mig hos Swedbank
Hur kontaktade de dig? Det är ju mindre kul om banken helt plötsligt slutar fungera när man är bortrest och förklaringen kommer en månad senare när man vittjar brevlådan hemma.

Så här ser Länsförsäkringars KYC ut när det gäller kontanter i utlandet.
Swedbank frågar om "Kommer du att sätta in kontanter på dina konton?" men jag kan inte se några frågor/uppgifter gällande uttag av kontanter, varken i Sverige eller utomlands. Däremot frågar de "Hur mycket pengar kommer du att skicka till konton i andra länder än Sverige?" och vilka länder som avses samt om jag förväntar mig att ta emot medel från utlandet.

- - -
Hur kontaktade de dig? Det är ju mindre kul om banken helt plötsligt slutar fungera när man är bortrest och förklaringen kommer en månad senare när man vittjar brevlådan hemma.
Det där är en historia i sig. Det normala är väl att man borde få ett meddelande i internetbanken om att kontakta kundtjänst. Jag upptäckte det genom att mina Swedbankkort plötsligt saknades i Swedbank Plånbok. Korten fungerade fortfarande, kunde utföra betalningar och jag märkte inget annat konstigt. Ingen på Swedbank kunde förklara varför tills de plötsligt hittade en obesvarad utökad kundkännedom. Den hade triggat en spärr för kortbetalningar i Swedbank plånbok. Förklarade sedan också vad jag tyckte om det. Inte kul att stå i en butik och så är korten plötsligt borta.

Last edited:
Ja, LF har lagt sig på en mer detaljerad nivå än andra banker som jag har. De känns mer nitiska på ett inte så positivt sätt - just därför jag tog de som exempel. Jag planerar inte att använda deras kort i utlandet iaf.

Det normala är väl att man borde få ett meddelande i internetbanken om att kontakta kundtjänst.
Ja jag hade förväntat mig det och ett mail och ett SMS och ett fysiskt brev. Det kan gå veckor mellan mina app-/internetbankinloggningar. :mad:

Jag upptäckte det genom att mina Swedbankkort plötsligt saknades i Swedbank Plånbok. Korten fungerade fortfarande, kunde utföra betalningar och jag märkte inget annat konstigt.
Fast om det "bara" är "telefonblipp" som påverkas är det ändå inte en katastrof. Värre är om kontot helt skulle frysas så att kort slutar fungera och beordrade betalningar stoppas. Låter som en extremt märklig medelväg att stoppa telefonblipp men fortfarande tillåta att fysiska kort används som vanligt. Känns nästan som en bugg.

Allt detta med info om transaktioner och penningtvätt kommer med all säkerhet från USA, har fått liknande frågor som nämns i tråden från svensk bank , men, vid överföringar till USA på mycket större belopp än vad varit fallet i Sverige så har amerikanska myndigheter aldrig hört av sig och frågat om detaljer

EU's direktiv säger att all kontanthantering under €15.000 är ok. Man behöver inte deklarera ett skit under det. Tyvärr håller Svenska banker på att tramsa sig mha Bankföreningen (Dvs klubben för alla Svenska banker) och försöker hävda att dom håller på så här pga av lagen om penningtvätt. Sanningen är att dom gör detta enbart pga att bankerna tjänar enorma pengar på kortavgifter och vill inte hålla på med kontanter.

Bankföreningen har varit mycket framgångsrik i sitt lobbyarbete så att i Sverige är det tex förbjudet att redovisa kortavgifter för en kund. I alla andra (EU-)länder måste kortavgiften betalas av kunden, det är därför kontanter används utomlands. I tex Tyskland ökar kontantanvändningen med 40% pga att folk inte vill betala dessa kortavgifter.

När man ser att tankningen för tusen spänn inte kostade tusen utan att banken drog 1030 från kortet istället, så halar Tysken hellre upp sin plånbok och betalar med sedlar. Detta är som sagt förbjudet i Sverige. Bensinmacken här får bara 970 och man får inte heller tala om detta för kunden.

Folk har ingen aning om detta...

Toppen