Upplever det inte riktigt som business - utan mer som premium ekonomi. Med business stolar och ekonomi service/mat.
På basis av dina foton, kan jag hänvisa att du har fått motsvarande nivå av catering som om flyget skulle ha varit till/från HEL. D.v.s. du fick ett standardutbud som affärsklassproviant med Finnair.
Väldigt begränsad kompetens vad gäller service, vet inte om det är den finska kulturen med självservice eller om dom helt enkelt är inkompetenta vad gäller service.
Något som är kanske värdt att yrka är att ARN-trafiken är en kompromiss för AY, p.g.a. att Asienstrategin inte i nuläget går att driva. CN, HK, JP, SG och TH hade varit mer eller mindre ur trafik i ca. 1,5 år, när AY måste komma med nya lösningar för sin flotta av långfärdsplan (A330-300 och A350-900). AY har inte någon färdig, snabb beredskap för att driva trafik från ARN, så allt kan inte direkt lyckas på samma sätt som från ens etablarede hubb med bolagets egna, fulla resurser.
Kabinpersonalen skulle ursprungligen varit bolagets egna även ex-ARN, men det finska facket för kabinpersonalen satte sig på tvären i slutet av sommaren, eftersom AY skulle ha behövt en kompromisslösning med det nuvarande kollektivavtalet för att kunna rotera personal till ARN för ex-ARN. Kollektivavtalet bygger inte på att personalen skulle vara bosatt i Stockholmsregionen, utan på att HEL är det var rutinmässigt ens arbetspass påbörjas och avslutas. Detta angår dock inte den asiatiska personalen som AY har för bl.a. BKK, HKT, HKG och SIN.
Så eftersom det inte gick någon vart med upphandlingen, valde AY att rekrytera utomstående kabinpersonal, som bolaget Airpro står för. Dessa nyrekryter har där med inte alla samma nivå av erfarenhet som kabinpersonalen ex-HEL. Flera hundra i personalen fortsätter ännu också permitterade från AY, p.g.a. att facket beslöt att inte gå med på någon relevant kompromiss för att öka trafikmängden från andra marknader, utanför HEL. Roande nog ägs 100 % av ground handling-bolaget Airpro av Finavia (driftbolaget för nästan alla finska flygplatser, motsvarar Swedavia) och där med indirekt 100 % av den finska staten.
Om valet stod mellan finnair och nåt annat som Qatar Singapore eller Thai hade jag valt Qatar utan tvekan och finnair, Norwegian, SAS sist av allt. Vill man ha punktlighet och service skulle jag säga välj nåt annat som inte är finnair.
Som ett litet råd till dig: att flyga i nuläget QR är inte någon garanti om att du får bättre punktlighet än med AY eller SK. QR har ju brist på flygplan, p.g.a. att deras flotta med Airbus A350-900/1000 inte är i bruk i nuläget.