Senaste nytt

Recension: Finnair Business Classic ARN-BKK - Thailand pass

John1

Medlem
Sitter på AY0145 Sträckan Arlanda - Bangkok. Det är direktflyg på nästan 11h. Här kommer mitt intryck om detta.

Börjar med incheckningen nu dagen före dopparedagen där det är rätt mycket folk på Arlanda trots pandemin. många har mask på sig, bra. Finnair incheckningen var ganska fullt, fanns 1 incheckning desk för ”priority” typ business osv. Gick ganska smidigt för oss både incheckningen och säkerhetskontrollen fast track. Men kön var rätt långt trots att vi var lite mer än 2h innan departure. 3h är nog rekommenderat om man reser vanligt biljett. Vi hade samtliga dokument förbereda och utskrivna.

Norrsken är loungen du får tillgång till, gick aldrig dit tyvärr. Gick till Amex Pontus loungen istället. Maten tog sånt tid. Hann aldrig äta då vi gick vidare till gaten.

Passkontrollen gick smidigt också. Tror vi var innan folkmassan eller nåt. Vid gaten var kön till gaten superlång. Men ganska smidigt på Priority kön. Men här börjar frustrationen. Boardingen var försenat, ca. 30min efter utsatt avgångstid fick vi stiga på planet. Planet lyftes lite mer än 1h försenat. Hade en bekant som även tog finnair till Bangkok några dagar sen och den var även försenat med 2h då också. Punktligheten vad gäller tid är inte jag imponerad på med andra ord.

Väl på planet så upplevde jag det finska kabinpersonalen som ganska stela och militäriska. Kände inte direkt att jag fick den service som ska till med business eller kabinpersonal. Väldigt petiga personal på småsaker. Mycket påpekanden. Maten var inte direkt business heller för den delen. Ni ser själva på bilden. Väldigt små portioner, Blev inte alls mätt. Frågade om dom hade nåt mer mat, så säger dom att dom inte har extra. Inget proaktivt förslag heller vad dom kan tänka hitta på så man känner sig mätt och belåten. Ingen service minded liksom.

Upplever det inte riktigt som business - utan mer som premium ekonomi. Med business stolar och ekonomi service/mat. Väldigt begränsad kompetens vad gäller service, vet inte om det är den finska kulturen med självservice eller om dom helt enkelt är inkompetenta vad gäller service. Inget förslag på hur man mättar en passagerare. Inte alls imponerad. När personalen går runt så klampar dom ordentligt på golvet så man väcktes. Dom rörde sig inte alls smidiga eller lättfotade, hade inte heller alltid dragit för gardiner till ”köket” så det var rätt ljust under nattetid av flyget.

Som tur var så bytte dom skift under flyget, hade bättre kabinpersonal under natten och en bit på morgonen som verkligen var riktigt bra och tänkt utanför boxen lite grann, hon fixade lite cup noodles så man blev någorlunda mätt under mitten på flyget och var vänligt och professionellt under serveringen av frukosten. Då kände man sig belåten. Hoppet om bra flyg till Thailand är inte förlorad.

Väl på plats i Thailand så började kontrollen av Thailand pass grejen bra tills det kom anstormningen av flera flyg. Då utbröt kaoset och det var nästan som black friday som man sett på youtube.

I framtiden kommer jag att tänka en extra gång innan jag väljer finnair. Om valet stod mellan finnair och nåt annat som Qatar Singapore eller Thai hade jag valt Qatar utan tvekan och finnair, Norwegian, SAS sist av allt.
Vill man ha punktlighet och service skulle jag säga välj nåt annat som inte är finnair.
 

Attachments

  • F4D53494-E72A-4D8D-BC10-72228674DB34.jpeg
    F4D53494-E72A-4D8D-BC10-72228674DB34.jpeg
    50,3 KB · Visningar: 521
  • 774ED1A4-AA39-44CC-9902-7F99CFB6FE45.jpeg
    774ED1A4-AA39-44CC-9902-7F99CFB6FE45.jpeg
    46 KB · Visningar: 512
Last edited:

John1

Medlem
Här kommer lite fler bilder.
 

Attachments

  • 5ACC9BEA-9EE4-4A49-A5DC-F581FAD9352A.jpeg
    5ACC9BEA-9EE4-4A49-A5DC-F581FAD9352A.jpeg
    117,5 KB · Visningar: 519
  • 373A8D51-1BC3-4345-9C66-DD6AD8F52BD1.jpeg
    373A8D51-1BC3-4345-9C66-DD6AD8F52BD1.jpeg
    46,4 KB · Visningar: 507
  • 6761B6D5-208A-4AA5-9065-F76B0085BF9D.jpeg
    6761B6D5-208A-4AA5-9065-F76B0085BF9D.jpeg
    46 KB · Visningar: 496
  • 2B4B281D-7515-43D4-A53B-80B6FC392A87.jpeg
    2B4B281D-7515-43D4-A53B-80B6FC392A87.jpeg
    118,8 KB · Visningar: 516
  • 1BC78314-4E4C-4758-BC4A-A039DD6B784B.jpeg
    1BC78314-4E4C-4758-BC4A-A039DD6B784B.jpeg
    98,1 KB · Visningar: 513
  • C4ABA064-F7AE-4C71-BFF0-3021E0C2CB0E.jpeg
    C4ABA064-F7AE-4C71-BFF0-3021E0C2CB0E.jpeg
    107,2 KB · Visningar: 501
  • DFB12047-777A-44D5-93F2-CDB9218BC8B0.png
    DFB12047-777A-44D5-93F2-CDB9218BC8B0.png
    233,9 KB · Visningar: 506
  • F3211648-1CD7-45AA-A92A-9DE24E98EAB8.jpeg
    F3211648-1CD7-45AA-A92A-9DE24E98EAB8.jpeg
    124,9 KB · Visningar: 506
  • AA496671-916F-41D8-8D90-AE2197BE1BC8.jpeg
    AA496671-916F-41D8-8D90-AE2197BE1BC8.jpeg
    57,9 KB · Visningar: 494
  • 3CFB2206-CD75-47B7-AE0F-B90388CB6752.jpeg
    3CFB2206-CD75-47B7-AE0F-B90388CB6752.jpeg
    105,7 KB · Visningar: 512
  • 4E4D95A1-0F0D-477E-A4A8-E15CFB1803D2.jpeg
    4E4D95A1-0F0D-477E-A4A8-E15CFB1803D2.jpeg
    83,2 KB · Visningar: 518

011430121

Medlem
En kollega åkte till Phuket från Arlanda med Finnair i C den 23 dec även hon var besviken på den mediokra utbudet av maten.

Det var tydligen en mycket välfylld maskin.

Även de fick sen avgång pågrund av sent inkommande flyg från LAX.

En annan kollega med hustru kommer att åka i morgon på annandag jul till Phuket får se vad de har att säga, tror de sitter i ekonomikabinen.
 

rlager

Medlem
En kollega åkte till Phuket från Arlanda med Finnair i C den 23 dec även hon var besviken på den mediokra utbudet av maten.

Det var tydligen en mycket välfylld maskin.

Även de fick sen avgång pågrund av sent inkommande flyg från LAX.

En annan kollega med hustru kommer att åka i morgon på annandag jul till Phuket får se vad de har att säga, tror de sitter i ekonomikabinen.

Vi åker också med Finnair till Phuket i business imorgon annandagen. Man skall nog mer se det som en bekväm transport utan mellanlandning än en serviceupplevelse. Flighten går 16:55 så det blir att äta sig mätt på Pontus innan. Vill man ha service är det Qatar som gäller men längre flight och byte mitt i natten i Doha. Man får fråga sig vad som är viktigast när man bokar. Tid, pris eller service och sedan anpassa sina förväntningar helt enkelt.
 

011430121

Medlem
Vi åker också med Finnair till Phuket i business imorgon annandagen. Man skall nog mer se det som en bekväm transport utan mellanlandning än en serviceupplevelse. Flighten går 16:55 så det blir att äta sig mätt på Pontus innan. Vill man ha service är det Qatar som gäller men längre flight och byte mitt i natten i Doha. Man får fråga sig vad som är viktigast när man bokar. Tid, pris eller service och sedan anpassa sina förväntningar helt enkelt.
Kunde inte ha sagt det bättre själv.
 

Alf

Medlem
Jag tycker servicen låter ungefär som den vi fick när vi åkte Thai från Arlanda strax innan pandemin. Dessutom bjöd de på förkylningssmitta genom att ha en genomförkyld flygvärdinna som serverade. Detta slipper man åtminstone i pandemitider. När man ser maten på bilderna ser den inte ut att vara helt under isen. Med ett gott vin borde det kunna bli ganska bra. Man sover bättre om man inte är proppmätt. Det viktigaste på en långresa är ändå att sitta bekvämt och kunna sova på natten. Jag tycker inte heller en försening på ett par timmar är så farligt på en så lång flygning i dessa tider med all extra byråkrati som tillkommer. Prio 1 är ändå att kunna flyga nonstop till resmålet och det är Finnair ensam om på Arlanda till Thailand just nu förutom charter.
 

intuition

Medlem
Vad menar du med väldigt petig personal och påpekanden?
...
Nu kan jag såklart inte svara för OP, men en liten gissning är att de brukar vara ganska noga med att sittplatsen ska vara tömd inför start och landning. Tex filtar och kuddar ska stuvas overhead, inget får finnas i fotutrymmet. Inget brukar heller få finnas i stolsfacken, typ mobil, pass, boarding pass och annat som man ofta har i händerna när man kommer ombord ska stuvas.
 

011430121

Medlem
Jag tycker servicen låter ungefär som den vi fick när vi åkte Thai från Arlanda strax innan pandemin. Dessutom bjöd de på förkylningssmitta genom att ha en genomförkyld flygvärdinna som serverade. Detta slipper man åtminstone i pandemitider. När man ser maten på bilderna ser den inte ut att vara helt under isen. Med ett gott vin borde det kunna bli ganska bra. Man sover bättre om man inte är proppmätt. Det viktigaste på en långresa är ändå att sitta bekvämt och kunna sova på natten. Jag tycker inte heller en försening på ett par timmar är så farligt på en så lång flygning i dessa tider med all extra byråkrati som tillkommer. Prio 1 är ändå att kunna flyga nonstop till resmålet och det är Finnair ensam om på Arlanda till Thailand just nu förutom charter.
@Alf jag vill inte rätta dig, men jag ”tror” att TG flyger både på Bangkok och Phuket.
Idag flyger TG963 till Phuket och fortsätter sedan till Bangkok, andra dagar är det TG961 till Bangkok dock inte 7 dagar i veckan längre.
 
Toppen