Sitter på AY0145 Sträckan Arlanda - Bangkok. Det är direktflyg på nästan 11h. Här kommer mitt intryck om detta.
Börjar med incheckningen nu dagen före dopparedagen där det är rätt mycket folk på Arlanda trots pandemin. många har mask på sig, bra. Finnair incheckningen var ganska fullt, fanns 1 incheckning desk för ”priority” typ business osv. Gick ganska smidigt för oss både incheckningen och säkerhetskontrollen fast track. Men kön var rätt långt trots att vi var lite mer än 2h innan departure. 3h är nog rekommenderat om man reser vanligt biljett. Vi hade samtliga dokument förbereda och utskrivna.
Norrsken är loungen du får tillgång till, gick aldrig dit tyvärr. Gick till Amex Pontus loungen istället. Maten tog sånt tid. Hann aldrig äta då vi gick vidare till gaten.
Passkontrollen gick smidigt också. Tror vi var innan folkmassan eller nåt. Vid gaten var kön till gaten superlång. Men ganska smidigt på Priority kön. Men här börjar frustrationen. Boardingen var försenat, ca. 30min efter utsatt avgångstid fick vi stiga på planet. Planet lyftes lite mer än 1h försenat. Hade en bekant som även tog finnair till Bangkok några dagar sen och den var även försenat med 2h då också. Punktligheten vad gäller tid är inte jag imponerad på med andra ord.
Väl på planet så upplevde jag det finska kabinpersonalen som ganska stela och militäriska. Kände inte direkt att jag fick den service som ska till med business eller kabinpersonal. Väldigt petiga personal på småsaker. Mycket påpekanden. Maten var inte direkt business heller för den delen. Ni ser själva på bilden. Väldigt små portioner, Blev inte alls mätt. Frågade om dom hade nåt mer mat, så säger dom att dom inte har extra. Inget proaktivt förslag heller vad dom kan tänka hitta på så man känner sig mätt och belåten. Ingen service minded liksom.
Upplever det inte riktigt som business - utan mer som premium ekonomi. Med business stolar och ekonomi service/mat. Väldigt begränsad kompetens vad gäller service, vet inte om det är den finska kulturen med självservice eller om dom helt enkelt är inkompetenta vad gäller service. Inget förslag på hur man mättar en passagerare. Inte alls imponerad. När personalen går runt så klampar dom ordentligt på golvet så man väcktes. Dom rörde sig inte alls smidiga eller lättfotade, hade inte heller alltid dragit för gardiner till ”köket” så det var rätt ljust under nattetid av flyget.
Som tur var så bytte dom skift under flyget, hade bättre kabinpersonal under natten och en bit på morgonen som verkligen var riktigt bra och tänkt utanför boxen lite grann, hon fixade lite cup noodles så man blev någorlunda mätt under mitten på flyget och var vänligt och professionellt under serveringen av frukosten. Då kände man sig belåten. Hoppet om bra flyg till Thailand är inte förlorad.
Väl på plats i Thailand så började kontrollen av Thailand pass grejen bra tills det kom anstormningen av flera flyg. Då utbröt kaoset och det var nästan som black friday som man sett på youtube.
I framtiden kommer jag att tänka en extra gång innan jag väljer finnair. Om valet stod mellan finnair och nåt annat som Qatar Singapore eller Thai hade jag valt Qatar utan tvekan och finnair, Norwegian, SAS sist av allt.
Vill man ha punktlighet och service skulle jag säga välj nåt annat som inte är finnair.
Börjar med incheckningen nu dagen före dopparedagen där det är rätt mycket folk på Arlanda trots pandemin. många har mask på sig, bra. Finnair incheckningen var ganska fullt, fanns 1 incheckning desk för ”priority” typ business osv. Gick ganska smidigt för oss både incheckningen och säkerhetskontrollen fast track. Men kön var rätt långt trots att vi var lite mer än 2h innan departure. 3h är nog rekommenderat om man reser vanligt biljett. Vi hade samtliga dokument förbereda och utskrivna.
Norrsken är loungen du får tillgång till, gick aldrig dit tyvärr. Gick till Amex Pontus loungen istället. Maten tog sånt tid. Hann aldrig äta då vi gick vidare till gaten.
Passkontrollen gick smidigt också. Tror vi var innan folkmassan eller nåt. Vid gaten var kön till gaten superlång. Men ganska smidigt på Priority kön. Men här börjar frustrationen. Boardingen var försenat, ca. 30min efter utsatt avgångstid fick vi stiga på planet. Planet lyftes lite mer än 1h försenat. Hade en bekant som även tog finnair till Bangkok några dagar sen och den var även försenat med 2h då också. Punktligheten vad gäller tid är inte jag imponerad på med andra ord.
Väl på planet så upplevde jag det finska kabinpersonalen som ganska stela och militäriska. Kände inte direkt att jag fick den service som ska till med business eller kabinpersonal. Väldigt petiga personal på småsaker. Mycket påpekanden. Maten var inte direkt business heller för den delen. Ni ser själva på bilden. Väldigt små portioner, Blev inte alls mätt. Frågade om dom hade nåt mer mat, så säger dom att dom inte har extra. Inget proaktivt förslag heller vad dom kan tänka hitta på så man känner sig mätt och belåten. Ingen service minded liksom.
Upplever det inte riktigt som business - utan mer som premium ekonomi. Med business stolar och ekonomi service/mat. Väldigt begränsad kompetens vad gäller service, vet inte om det är den finska kulturen med självservice eller om dom helt enkelt är inkompetenta vad gäller service. Inget förslag på hur man mättar en passagerare. Inte alls imponerad. När personalen går runt så klampar dom ordentligt på golvet så man väcktes. Dom rörde sig inte alls smidiga eller lättfotade, hade inte heller alltid dragit för gardiner till ”köket” så det var rätt ljust under nattetid av flyget.
Som tur var så bytte dom skift under flyget, hade bättre kabinpersonal under natten och en bit på morgonen som verkligen var riktigt bra och tänkt utanför boxen lite grann, hon fixade lite cup noodles så man blev någorlunda mätt under mitten på flyget och var vänligt och professionellt under serveringen av frukosten. Då kände man sig belåten. Hoppet om bra flyg till Thailand är inte förlorad.
Väl på plats i Thailand så började kontrollen av Thailand pass grejen bra tills det kom anstormningen av flera flyg. Då utbröt kaoset och det var nästan som black friday som man sett på youtube.
I framtiden kommer jag att tänka en extra gång innan jag väljer finnair. Om valet stod mellan finnair och nåt annat som Qatar Singapore eller Thai hade jag valt Qatar utan tvekan och finnair, Norwegian, SAS sist av allt.
Vill man ha punktlighet och service skulle jag säga välj nåt annat som inte är finnair.
Attachments
Last edited: