Ok, ska ge lite mer detaljer om vad som tog vilken tid, med utresan som exempel, enligt biljetten 1h25min bytestid:
Resan började på TXL där vi inväntade ett försenat BA-plan som skulle ta oss till LHR T5. Vi kom iväg 10 minuter efter schemalagd tid, startade österut, snurrade ett varv över norra London och landade dessutom österut på LHR 15 minuter före angiven tid. Av detta drar jag slutsatsen att man har en väldigt tilltagen buffert i tidtabellen pga kroniska förseningar.
När vi slutligen hade taxat fram och blivit insläppta på T5A hade dock tidsvinsten ätits upp och blivit en försening, kö redan i fasttrack till boardingkortkontrollen. Upp för rulltrappan till fasttrack security, trots att vi bara hade ett tiotal personer framför oss och själva kom igenom utan pip tog kö + kontroll drygt 20 minuter med lådor staplade i travar på varandra. Vi kom in i Galleries North direkt efter security typ 18:15 och stannade en kvart till 18:30, hade tur med tåget till T5C så vi kom till gaten när boarding (som skulle stänga 18:50) var i full gång.
Nej, man "behöver" inte 2 timmar, men jag rekommenderar ändå inte att ha mindre än det för ett stressfritt byte (i synnerhet inte på morgonen). 1 timme hade inneburit rejäl stress på utresan och missat plan på hemresan (där den timmen gick åt till väntetiderna: gateallokering sittandes på planet + vänta på och åka terminaltåg C till A + väntetid 25-30 min(!) i fasttrack security).
@trekker kan mycket väl ha rätt i att det går snabbare om man skippar fasttrack och hoppar till vanliga kön, vill minnas att jag grymtade om detta när jag såg den kön rulla på och vi stod inklämda i "gräddfilen"