Senaste nytt

Röra sig mellan Heathrow Terminal 5 A-B-C?

Jag byter pa LHR varje vecka, pa utresan sa landar jag pa T5 och flyger igen fran T3. Pa hemresan tvartom, landar pa T3 och flyger ut igen fran T5. Snitttiden fran att jag lamnar planet tills jag sitter i loungen inklusive transitbussen mellan terminalerna ar pa utresan ca 20 minuter (kl15) och pa hemresan ca 60 minuter (kl 09). Jag behover dock ga igenom passkontrollen pa hemresan da jag har ett inrikesbyte, dar ar dom inte snabba kan jag lova. Sen ar val fast track i sakerhetskontrollen knappast snabbare, jag har ofta krypit under repet till en vanlig kontroll da de har mindre ko.

Ok, ska ge lite mer detaljer om vad som tog vilken tid, med utresan som exempel, enligt biljetten 1h25min bytestid:
Resan började på TXL där vi inväntade ett försenat BA-plan som skulle ta oss till LHR T5. Vi kom iväg 10 minuter efter schemalagd tid, startade österut, snurrade ett varv över norra London och landade dessutom österut på LHR 15 minuter före angiven tid. Av detta drar jag slutsatsen att man har en väldigt tilltagen buffert i tidtabellen pga kroniska förseningar.
När vi slutligen hade taxat fram och blivit insläppta på T5A hade dock tidsvinsten ätits upp och blivit en försening, kö redan i fasttrack till boardingkortkontrollen. Upp för rulltrappan till fasttrack security, trots att vi bara hade ett tiotal personer framför oss och själva kom igenom utan pip tog kö + kontroll drygt 20 minuter med lådor staplade i travar på varandra. Vi kom in i Galleries North direkt efter security typ 18:15 och stannade en kvart till 18:30, hade tur med tåget till T5C så vi kom till gaten när boarding (som skulle stänga 18:50) var i full gång.

Nej, man "behöver" inte 2 timmar, men jag rekommenderar ändå inte att ha mindre än det för ett stressfritt byte (i synnerhet inte på morgonen). 1 timme hade inneburit rejäl stress på utresan och missat plan på hemresan (där den timmen gick åt till väntetiderna: gateallokering sittandes på planet + vänta på och åka terminaltåg C till A + väntetid 25-30 min(!) i fasttrack security).

@trekker kan mycket väl ha rätt i att det går snabbare om man skippar fasttrack och hoppar till vanliga kön, vill minnas att jag grymtade om detta när jag såg den kön rulla på och vi stod inklämda i "gräddfilen" :p

Det är ett bra tips av @trekker. Jag brukar alltid titta på kön i fasttrack och se om den är lång och verkar bestå av "ovana" resenärer. I så fall går jag över till vanliga kön, så långt bort "norrut" som det bara går, i regel är kön betydligt kortare där borta.

Har en bokad biljett via BA, transfer tid i kväll 60 minuter på Terminal 5 , CPH - SIN
Var inga problem B-C sent på kvällen , tog max 20 minuter , när jag kom ur planet stog en agent där med min nästa flight på en skylt och prickade av mig på en lista , jag var den enda så hon följde med till den tomma säkerhetskontrollen och sedan var det snabbt vidare med "tåget"

Men i morse efter över 13h i luften var det inte lika skoj att byta C-B , fastnade i kö vid säkerhetskontrollen , var bara en maskin öppen och frustrerad personal ropade flera gånger att lyssna på oss
-Ta ur vätska datorer mm ur handbagaget .....

Väcker en gammal tråd avseende att röra sig mellan terminalerna på LHR T5. Roade mig för ett tag sedan att gå från T5A till T5C i kulverterna på nivån under tågen. För något år sedan började flygplatsen skylta upp denna väg som alternativ till de ofta fullpackade tågen. Och så lång tid tar det inte att gå hela vägen.

Men en sak jag noterade var att på väldigt många ställen har de behövt ta bort delar av plastmattan och på andra ställen var det ganska kraftiga luftbubblor under plastmattan. En del var märkta med tejp eller liknande så jag tror att även de bitarna kommer skäras upp och ersättas med ny matta. Lite tråkigt att se på en konstruktion som är drygt 5 år gammal...

Likaså kunde jag konstatera (apropå vad som står ovan i denna tråd) att samtliga boardingpasskontrollpunkter i conformity-checken nu är automatiserade och det verkar vara mindre folk i kö nu.

Jag har haft en timmes connection mellan T5-B och T5-A och kan bara konstatera att det inte hade fungerat om inte flighten till CPH varit försenad. Detta var innan det blivit automatiserad hantering av conformity-kontrollen i T5A för flight connections dock. Sedan dess har jag alltid föredragit ökade marginaler. Enda gången jag kan tänka mig en timme är om man ankommer T5-A och skall avgå från samma terminal.

En sak som är ganska irriterande på LHR är transfer security vilket också blir tämligen ironiskt när man anländer med en TSA-kontrollerad flight dessutom. Mycket stök och bök hade undvikits om åtminstone vissa destinationer hade kunnat hanteras på så vis att man faktiskt släpps ut direkt i avgångsområdet på samma vis som t.ex CPH eller SFO (när man ankommer inrikes/preclearad).

Toppen