Senaste nytt

Rättigheter när taxi stoppas av olika anledningar?

Alx

Medlem
Lite lätt OT: Nu gäller ju förvisso helt andra lagar i Thailand (djungelns lag) för Taxibolagen. Men för några månader sedan råkade jag ut för en kollision mellan taxin jag reste i och en privatbil. Ingen kom till skada förutom bilarna. Men detta skede mitt på motorvägen. Så det innebar en del praktiska problem att lösa.

Med två någon timme tidigare utdragna visdomständer och med smärtstillande som började släppa så är man inte upplagd för en verbal fight. Föraren säger åt mig att betala och kliva ur bilen. Jag fick först försöka förklara för föraren att han måste hjälpa mig att 1. komma ifrån motorvägen och 2. att få tag på en ny taxibil innan någon betalning ens kommer på fråga. Han vägrar och blir agressiv.

När Polisen väl anländer tänker jag att nu har jag min chans att få hjälp att lösa situationen. Icke... Han ville ha betalt för att lösa det hela. En taxibil stannar och erbjuder transport till ett hutlöst högt pris. Jag avböjer och bestämmer mig för att börja korsa den hårt trafikerade motorvägen. Precis när jag tar första klivet kommer nästa taxibil från ingenstans och erbjuder sig att köra mig till hotellet på vanlig taxameter.

Behöver jag säga att jag dricksade den taxiföraren ordentligt samtidigt som jag svor inombords över hur sjukt girigt och fejkat "the Thai smile" har blivit?!
 

henke12

Medlem
Ny upplevelse idag:
Ingen trevlig sådan,

Åker taxi vid 6.50 från hemmet till Arlanda. Får snabbt intrycket om att chauffören är lite "seg" och på motorvägen upplever jag att det är lite vingligt och tendenser till för överdrivna styrkompensationer på nåt vis.
Väljer att istället för att stirra ner på mobilen att fokusera på vägen och lyssna på radio tillsammans med föraren.

När vi närmar oss Arlanda ska jag ändå kolla lite snabbt i mobilen om kösituationen i säk och vilken gate mitt flyg till Umeå har.
Passerar Swedaviahuset och nånstans där smäller det till och vi åker upp på trottoarkant/refug och därefter en bredsladd över alla körbanor.
Hinner även uppfatta att föraren vevar ner rutan snabbt och fixar med backspegeln efter "pareringen". Gissar att vi touchade en lyktstolpe..

Frågade 3 gånger rakt ut ifall han somnade och fick till slut svar att han hade gjort det. Föreslog att han skulle ta en paus och köpa en kaffe på ARN men han säger att han ska sluta köra för dagen istället och åka hem och sova.

Förbetald resa så jag hinner(är troligen lite skärrad också) inte göra annat än att önska honom en fortsatt bra dag och att han skulle ta det lugnt.

Ingen bra start på dagen, väldigt glad att det inte var någon annan bil i närheten
 

Maja

Medlem
@henke12 Det där låter verkligen inte som en trevlig start på dagen och tur att det ändå verkar ha gått så bra som det gjorde för dig. Jag skulle anmäla chauffören till bolaget där du förbetalt din resa. Det är inte trafiksäkert med en (yrkes)chaufför som är så trött att hen somnar bakom ratten.
 

trekker

Medlem
@henke12 Usch vad jobbigt, se till att du anmäler honom men bra att inget värre hände. Jag hade en liknande resa till just arlanda för några år sedan men den slutade lyckligt, chauffören körde i mittfilen hela vägen ut från city och vinglade in i filerna åt båda hållen hela tiden.
 

Hachans

Medlem
@henke12 Det där låter verkligen inte som en trevlig start på dagen och tur att det ändå verkar ha gått så bra som det gjorde för dig. Jag skulle anmäla chauffören till bolaget där du förbetalt din resa. Det är inte trafiksäkert med en (yrkes)chaufför som är så trött att hen somnar bakom ratten.

Anmäla till bolaget? Hade ringt polisen. Ett bolag som ens släpper ut en så trött förare kommer ju knappast göra något.
 
Last edited:

airac

Medlem
Anmäla till bolaget? Hade ringt polisen. Ett bolag som ens släpper ut en så trött förste kommer ju knappast göra något.
Ja, håller med men hur gör man det. Jag har suttit i taxi, i Sverige, där läget inte var bra. Ska man ringa 112 från baksätet? Måste tillägga att chauffören inte var på bra humör heller…
 

henke12

Medlem
Skickade in till 'bolaget' via helpdesk att jag ville att de skulle ringa pga att föraren somnat vid ratten.
Fick detta till svar,


Hej henk12,

Tack för ert meddelande. Vi ber om ursäkt för eventuella besvär som detta kan ha orsakat er.

En internutredning kommer att startas med den angivna chauffören, för att detta inte ska ske igen.

Vi beklagar för omständigheterna som uppstod och önskar göra en full återbetalning på resan.

Vänligen skicka bankuppgifter till vilket konto ni önskar att mellanskillnaden ska betalas in på (kontoinhavarens namn, konto-och clearing nummer, namnet på banken).

Med vänliga hälsningar
Support



Ringa polisen var inget jag tänkte på i stunden, kanske jag skulle gjort.
Att göra det nu vet jag inte, kanske bolaget gör det själva?!
 

Hachans

Medlem
Ja, håller med men hur gör man det. Jag har suttit i taxi, i Sverige, där läget inte var bra. Ska man ringa 112 från baksätet? Måste tillägga att chauffören inte var på bra humör heller…

Jag hade ringt när jag kommit av. Alternativt hittat en polis i terminalen, men de är ju inte alltid synliga.

Men litar inte på att företaget faktiskt gör något åt det.
 

airac

Medlem
Jag hade ringt när jag kommit av. Alternativt hittat en polis i terminalen, men de är ju inte alltid synliga.

Men litar inte på att företaget faktiskt gör något åt det.
Just i vårt fall, likasom Henkes bör man agera när det är tydligt något är fel. Det är omöjligt att bevisa många saker efteråt. Vi fick fart 150 på vägen hem med en rastlös och slarvig körande förare… valet var att suck it upp eller stanna mitt i skogen på natten. Typ. Vore bra om man kunde chatta med 112. Kan inbilla mig andra läge där ett samtal inte är så lyckat men man möjligen lyckas larma på annat sätt. Dock hittade jag inte den möjligheten då…
 

mha321

Medlem
Just i vårt fall, likasom Henkes bör man agera när det är tydligt något är fel. Det är omöjligt att bevisa många saker efteråt. Vi fick fart 150 på vägen hem med en rastlös och slarvig körande förare… valet var att suck it upp eller stanna mitt i skogen på natten. Typ. Vore bra om man kunde chatta med 112. Kan inbilla mig andra läge där ett samtal inte är så lyckat men man möjligen lyckas larma på annat sätt. Dock hittade jag inte den möjligheten då…

Det går att kommunicera med 112 via sms men man måste registrera sig i förväg och den är bara tillgänglig för hörselskadade. Det kunde man tycka att de kunde expandera lite.
 
Toppen