I vart fall inte som 95 på fyrfiligt och 175 på rätt öde motorväg.Jag vill inte veta hur du definierar vansinneskörning.
I vart fall inte som 95 på fyrfiligt och 175 på rätt öde motorväg.Jag vill inte veta hur du definierar vansinneskörning.
Se ovan, Men framförallt är de bekväma, det skulle leda till en massa problem med övergivna bilar olämpligt dumpade ute på vägarna.Ja, även poliser kan ju ha dåligt omdöme! Du borde självklart inte ha fått köra vidare.
Märkligt, skulle alltså rätten att få köra 48 t efter körkortsindragning vid vägkanten inte gälla just taxichaufförer?
Åkte precis förbi en taxi som krockat med ett rådjur och därför stod still bredvid vägen. Funderade på vad hade jag som kund haft för rättigheter om jag satt i taxin. Har taxibolagen någon försäkring som täcker kunderna på något vis, dvs. om kunden blivit skadad? Hur hade jag tagit mig vidare från motorvägen? Skulle taxibolaget skicka en ny bil? Skulle jag betala nytt fastpris?
I scenariot ovan så är ju orsaken med största sannolikhet en olycka, men ett annat scenario är när polisen stannar taxin för fortkörning. Är det någon skillnad då?
I vart fall som privatperson får man köra vart man vill under 48 t perioden enligt körtillstånden som polisen vänligt nog förser mig med när olyckan varit framme.... (Kan dock gälla annat för yrkesförare, vilket ju indikeras i tråden).Utan att ha Googlat och grottat ner mig i lagstiftning. Men är inte 48 timmars enbart till för att kunna förpassa sig till sitt hem ?
Har väldigt svårt att tro att en yrkesförare har rätt att bedriva yrkesmässig trafik under denna period.