Senaste nytt

Qatar-blockaden - praktiska konsekvenser för resande

Ja nu vet vi. QR flyger runt Saudi över Oman på vägen till Afrika. En omväg, men allt snack här om att QR flotta blir på marken i brist på FIR och annat var bara snack från en del.

Precis! Det som händer är att ens flightplan inte godkänns.

Jag vet inte hur det ser ut med luftrumsklassificeringen i det aktuella området. I Sverige har vi klass G under flygnivå 95 (9500 fot) över Östersjön och på många andra ställen långt ifrån våra flygplatser.
OM det är på samma sätt över Persiska viken kan man naturligtvis flyga på låg höjd tills man når Iranskt luftrum.
Ja, det är alltså ett teoretiskt resonemang, men jag tror i alla fall att vi kan avvakta lite innan vi kommer fram till att Qatars luftrum snart är blockerat och att Qatar Airways snart måste ställa alla flyg.

Var nära att boka hemresan från Dubai med Qatar, men det blev Turkish istället.
Ganska tur med tanke på att alla Qatar-flighter var inställda nu när vi checkade in på flygplatsen för en stund sedan.

Spännande på Flightradar24. Inkommande flyg QR till Doha från Johannesburg flyger runt Saudi medan inkommande från Nairobi flyger över Saudi. Separat tillstånd? ( A320)

Rättar mig själv. Även det sistnämnda går runt nu..

Sjuka omvägar på flyg från Afrika men QR löser det snyggt.

Last edited by a moderator:
Ja nu vet vi. QR flyger runt Saudi över Oman på vägen till Afrika. En omväg, men allt snack här om att QR flotta blir på marken i brist på FIR och annat var bara snack från en del.

Kan du citera vem som påstått något sådant? Det verkar ju helt obegripligt, eller hur? För det var väl inte mig du syftade på? För isåfall kräver jag en ursäkt att du inte förstått vad jag skrivit.

Enbart för att vissa nationer har lämnat öppna rutter. Historien är antagligen inte slut än.

FR24 har en ganska bra sammanställning, den är dock ifrån igår och såna här situationer förändras ofta ganska fort så den kan mycket väl vara felaktig redan.

Qatar – Flightradar24 Blog

Sammanfattat kan man väl säga att sånt här är komplicerat. Jag kan antagligen skriva en mindre uppsats på ämnet men faktum kvarstår att ifall länderna som har lämnat öpnna rutter till Qatar (Iran, Bahrain) stänger dessa är Qatar inlåsta.

Att flyga i G-luft med tung flygtrafik är nog inte en aktuell lösning. Dessutom är det inte riktigt så enkelt för publicerade NOTAM hindrar inträde i respektive FIR, att du är i G-luft gör då ingen skillnad.

Nu kan jag inte detaljerna i hur flight planning och flow control funkar i den delen av världen, men i Europa hade en färdplan som bryter mot den typen av NOTAM inte aktiverats. Istället blir flygningen "suspended" och får inte starta.

Ifall något i luften närmar sig luftrum man inte har tillträde till kommer befälhavaren meddelas, det är upp till befälhavaren att besluta vad man gör.

Ett inträde i luftrum där man inte har tillträde till är i slutändan en militär fråga. Det är upp till varje lands luftvapen att säkerställa sina gränser i luften, hur man gör det och vilka steg man tar är upp till varje land. Det är ovanligt att militären agerar mot civila flygningar men det händer. Vanligast efter att en flygning har mottagit hot av något slag, då visar sig ofta militären för att poängtera för ev. "bad guys" att man finns där och är redo att agera ifall så krävs (det här är dock en diskussion för annan tråd).

Sammanfattat, situationen är komplicerad och dynamisk. I nuläget verkar det fungera för Qatar med förseningar och omvägar. Det är dock inget som är säkert i framtiden, samtidigt är det inte heller säkert att dödläget består, men detta handlar om politik och diplomati, inte air traffic management.

Är nog inte särskilt troligt att Iran följer Saudis embargo om du frågar mig.

QUOTE="crazy voyager, post: 637988, member: 5062"]Enbart för att vissa nationer har lämnat öppna rutter. Historien är antagligen inte slut än.

FR24 har en ganska bra sammanställning, den är dock ifrån igår och såna här situationer förändras ofta ganska fort så den kan mycket väl vara felaktig redan.

Qatar – Flightradar24 Blog

Sammanfattat kan man väl säga att sånt här är komplicerat. Jag kan antagligen skriva en mindre uppsats på ämnet men faktum kvarstår att ifall länderna som har lämnat öpnna rutter till Qatar (Iran, Bahrain) stänger dessa är Qatar inlåsta.

Att flyga i G-luft med tung flygtrafik är nog inte en aktuell lösning. Dessutom är det inte riktigt så enkelt för publicerade NOTAM hindrar inträde i respektive FIR, att du är i G-luft gör då ingen skillnad.

Nu kan jag inte detaljerna i hur flight planning och flow control funkar i den delen av världen, men i Europa hade en färdplan som bryter mot den typen av NOTAM inte aktiverats. Istället blir flygningen "suspended" och får inte starta.

Ifall något i luften närmar sig luftrum man inte har tillträde till kommer befälhavaren meddelas, det är upp till befälhavaren att besluta vad man gör.

Ett inträde i luftrum där man inte har tillträde till är i slutändan en militär fråga. Det är upp till varje lands luftvapen att säkerställa sina gränser i luften, hur man gör det och vilka steg man tar är upp till varje land. Det är ovanligt att militären agerar mot civila flygningar men det händer. Vanligast efter att en flygning har mottagit hot av något slag, då visar sig ofta militären för att poängtera för ev. "bad guys" att man finns där och är redo att agera ifall så krävs (det här är dock en diskussion för annan tråd).

Sammanfattat, situationen är komplicerad och dynamisk. I nuläget verkar det fungera för Qatar med förseningar och omvägar. Det är dock inget som är säkert i framtiden, samtidigt är det inte heller säkert att dödläget består, men detta handlar om politik och diplomati, inte air traffic management.[/QUOTE]

Ja som du och alla andra kan läsa i ditt tidigare inlägg så påstod du att om inget drastiskt händer så får Qatar Airways Flygplan stanna på marken. Detta har inte hänt.

Kan du citera vem som påstått något sådant? Det verkar ju helt obegripligt, eller hur? För det var väl inte mig du syftade på? För isåfall kräver jag en ursäkt att du inte förstått vad jag skrivit.

Doha-Sao Paulo har mellanlandat i Athen. De kommer säkert att kunna upprätthålla de allra flesta flygningar utom de uppenbara som går till "förbudsländerna" men det kommer att bli massor av krångel och förseningar vilket riskerar att göra rutterna olönsamma pga ökade kostnader eller uteblivna bokningar. Frågan blir väl därför hur länge Emiren håller ut.

Tror ni man kan vänta sig ett gäng nya destinationer från Qatar Airways inom kort då det borde finnas utrymme för det så länge länderna upprätthåller blockaden?

Toppen