Senaste nytt

Qatar-blockaden - praktiska konsekvenser för resande

Qatar flighter till Afrika lär ju bli rätt påverkade, ett tiotal som routas rätt söderut genom Saudi.

Om jag läser gcmap.com rätt så blir omvägen ungefär 10-15% längre till Sydafrika. Och procentuellt mer desto mer norrut den afrikanska destinationen är.

map

Det blir över 20% längre än flygning över Saudiarabien.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Om Oman hänger med på förbudet blir det ca 30% längre än flygning över Saudiarabien.

Qatar kommer nog svälja förlusterna. Det här verkar primärt vara ett ekonomiskt krig mellan två grenar av Islam. Min analys (baserat på cirka fyra timmars läsande under förmiddagen i ett försök att förstå det hela) är att USA inte kommer tolerera att det går längre än så. De har väldigt rejäla militära/ekonomiska intressen i både Qatar och Saudiarabien. Jag har väldigt svårt att se Saudiarabien trotsa USA alltför hårt i den här frågan.

Jag tror det kommer ske någon slags förhandling mellan det Saudiska kungahuset och Qatar under de närmaste veckorna.

Last edited:
Frågan är väl hur Qatars flyg ska komma in och ut Doha. Qatar har inget eget FIR utan det kontrolleras från Bahrain som stängt luftrummet för A7-reggade plan. Återstår att se efter midnatt vad som händer.

FIR: Flight information region - Wikipedia

Ties Cut With Qatar - Page 2 - PPRuNe Forums

"It's very complicated.

Qatar does not have its own FIR. The Airspace around Qatar is controlled by Doha Radar up to around FL 250 [25000 ft]. But this airspace does not extend to the Iranian FIR boundary. Consists of the Airspace above Qatar mainland and extends outwards from there to different ranges. When entering through UAE its directly to Doha or vice versa. Entering through Iran directly North of Qatar its a short stint with Bahrain then over to Doha. Technically speaking Qatar could create it's own FIR but that would take a long time.

So any flight leaving Qatar has to contact either Bahrain, UAE or Jeddah FIR. Technically I suppose Doha Radar could extend its range to the Border of Tehran FIR to the North. But then you would have a condition similar to that in the airspace between Cyprus and Turkey with two separate entities both claiming that they control that airspace."

@johansch har citerat ett synnerligen relevant stycke. Qatar är numer utsatta för en land- och luftblockad av sina grannländer. Om inget drastiskt händer måste Qatar Airways snart stoppa alla flygningar.

Så vad händer om de ändå flyger? Grannländerna kommer ju knappas skjuta ner ett plan de vet är civilt som följer sin planerade flygrutt.

Toppen