Senaste nytt

Qatar Airways nya förstaklasslounge i Doha öppnar i slutet av april

AABack2ARN

Medlem
Är det inte den "generiska" förstaklass-loungen. Den som skall gälla för statuspassagerare inom oneworld samt (eftersom dessa inte har tillgång till Al-Safwa eller Al Mourjan)? Samt för övriga flygbylags C och F passagerare?
 

Homer

Medlem
Är det inte den "generiska" förstaklass-loungen. Den som skall gälla för statuspassagerare inom oneworld samt (eftersom dessa inte har tillgång till Al-Safwa eller Al Mourjan)? Samt för övriga flygbylags C och F passagerare?


Det står ju tom i texten första raden, "if you hold a real first class ticket the much better Al-Safwa lounge is the one for you"
 

pep

Medlem
Är där om ca 3h kollar vad som händer
Tak, jeg bliver forvirret over manglende og tilfældige opdateringer - ofte uden exact datoangivelser. Et komplet billede over alle DOH lounger med dato for åbning ville være ideelt... Skal forsøge at danne mig et billede på fredag. PS. Ramadanen starter omkring 18 juni...så bliver der tørlagt.

Fandt netop denne kun 3 dage gamle info på Discussion - Business Traveller

Received an official presentation on the new HIA and lounges as follows:-

Qatar Airways lounges
Al-Safwa - 530 seats, First class ticket holders only
Al-Mourjan - 1,000 seats, Business class ticket holders only

First - 123 seats, Qatar Platinum, Gold and Oneworld Emerald
Business - 176 seats, Qatar Silver and Oneworld Sapphire

All Other Airlines
Oryx lounge - 155 seats. Can also pay QAR140 to enter this.

Seems to be very inadequate seating for card holders and for All Other Airlines.QR card holders receive higher privileges than equivalent Oneworld card holders.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Det känns som en märklig fördelnig mellan Business och Första klass i Qatars egna lounger. SÅ många F-platser säljer väl trots allt inte Qatar? Att det skall vara bättre med plats för F än för C håller jag med om men att fördelningen är 1/3 F och 2/3 C känns lite sned.
 

johhenrik

Medlem
Det känns som en märklig fördelnig mellan Business och Första klass i Qatars egna lounger. SÅ många F-platser säljer väl trots allt inte Qatar? Att det skall vara bättre med plats för F än för C håller jag med om men att fördelningen är 1/3 F och 2/3 C känns lite sned.
Jo, men 95% av dessa F-platser är deras regionallinjer inom mellanöstern. Så om du sitter i F mellan DOH-DXB så kommer du åt Al Safwa när den är öppen.
 

Jacob

Medlem
Al Safwa har inte öppnat än vad jag vet, trots vad som står i min artikel (info som kom från Akbar Al Baker själv).

När allt är klart i Doha kommer det finnas flera first och business lounger och loungen i länken är troligtvis en alternativ first class lounge, troligtvis en av de man har access till med One World Emerald.

Jag utgår också från att Qatar Airways kommer meddela när Al Safwa öppnat. De har uppenbarligen investerat mycket tid och pengar i loungen och kommer säkert inte missa möjligheten att få lite PR.
 

johhenrik

Medlem
När allt är klart i Doha kommer det finnas flera first och business lounger och loungen i länken är troligtvis en alternativ first class lounge, troligtvis en av de man har access till med One World Emerald.
Japp, om man går runt på flygplatsen så ser man att skyltarna till andra Business- och Firstlounger finns, även om det är avspärrat där osv. Utan att veta, så skulle jag ju gissa att dessa kommer vara generiska också.
 

Jacob

Medlem
Toppen