Senaste nytt

Qatar Airways efter 28 Feb 2026

Verkar som Qatar Airways börjar flyga sina pax utan att mellanlanda i Doha , de har ju redan slottider men blir väl dyrare tankningar

Attachments

• Screenshot_20260313_213357_Flightradar24.jpg
    Screenshot_20260313_213357_Flightradar24.jpg
    {memory} MB · Visningar: 142
  • Screenshot_20260313_213549_Flightradar24.jpg
    Screenshot_20260313_213549_Flightradar24.jpg
    645,8 KB · Visningar: 141
Jag antar att staten Qatar kommer stödja flygbolaget men man undrar ju hur länge det kan överleva med bara några få plan i luften. Känns som att de flög betydligt mer under pandemin.

Jag antar att staten Qatar kommer stödja flygbolaget men man undrar ju hur länge det kan överleva med bara några få plan i luften. Känns som att de flög betydligt mer under pandemin.
Det kan nog hålla på länge. Staten kommer garanterat skjuta till mer pengar under en lång period. Frågan är väl mer hur länge de hänger i innan de börjar sparka mycket folk, och därmed får en längre startsträcka när de väl kommer igång igen. Men att bolaget faktiskt går går under tror jag skulle ta väldigt lång tid.

Skulle kriget hålla på länge kan vi kanske få se fler fall där de gör likt Finnair (som ju bland annat gjorde det åt just Qatar) - flyger ren wet lease år andra bolag, där rutten inte passerar Doha.

Hur ser ni på att boka med Qatar i nuläget? Löser dom ombokningar på vettigt sätt?

Tänkte åka i februari och får väl hoppas att det löst sig tills dess men om kriget blir långvarigt så funderar man ju på hur det eventuellt kommer att hanteras.
Mycket kommer hända innan dess så allt är ju bara gissningar och spekulationer så fram med spåkulan så kör vi!

Jag har flugit Qatar cph - bkk varje månad i 9 år.
Dock inte sedan kriget. Blivit sas och finnair.
Dock funderar jag på att köpa en award resa med Qatar i juli. Juni kommer jag också flyga finnair.
Jag tror det är löst innan juli men det är ju en vild gissning grundat på absolut inget förutom hopp

Hur ser ni på att boka med Qatar i nuläget? Löser dom ombokningar på vettigt sätt?

Tänkte åka i februari och får väl hoppas att det löst sig tills dess men om kriget blir långvarigt så funderar man ju på hur det eventuellt kommer att hanteras.
Mycket kommer hända innan dess så allt är ju bara gissningar och spekulationer så fram med spåkulan så kör vi!
De löser ombokningar på sina egna flighter, men det sker sällan automatiskt (dvs. man måste kriga sig fram till kundservice vilket i många fall är lättare sagt än gjort) samtidigt som de vägrar att boka om med andra flygbolag (spelar ingen roll att man hänvisar till EU261).

Min flight i slutet av april blev inställd utan förslag på lösning. När jag väl kom fram till kundservice fick jag först förslaget att flyga från CPH (och bekosta resa dit själv). Sedan blev jag erbjuden att flyga från ARN dagen innan eller dagen efter ordinarie resa. Försökte flertalet få dem att boka om med annat flygbolag, något de totalt vägrade. Eftersom det var awardbiljetter i C vågade/orkade jag inte ta risken att köpa andra biljetter själv för att sedan kräva tillbaka pengarna. Som tur var dök det upp awardbiljetter samma dag med SAS i C :)

Summa summarum kommer jag personligen dra mig för att boka med dem med tanke på hur de hanterat denna situation. Läst väldigt mycket på diverse forum och det finns många skräckhistorier. Qatar verkar ha hanterat detta extremt mycket sämre än Etihad och Emirates.

Jag har haft tre biljetter med qatar som jag fått full refund på. Även innan jag fick refund gav dem mig olika lösningar med turkish b la från cph-bkk.
Flyg från bkk 14 dagar senare visste dem först senare vad dem ville göra och det kan bli dyrt att flyga tillbaka med annat bolag så nära inpå flygning så jag tog refund. Så för mig har det funkat bra. Har dock platinum whatsapp grupp där man får hjälp på 1 minut vilket säkert gör skillnad på upplevelser.
Två av refundsen fixk jag på 4 bankdagar och sista tog tio dagar.

Sitter i ett lite uslare läge har en bokning 16/6 FCO-DOH-BKK, kollade på deras refund och dom erbjöd halva biljettpriser. Sitter väl still i båten tillsvidare. Men kollar alternativ.

Toppen