Senaste nytt

Qantas inför dresscode i sina lounger

Jaha det här är om man får vara lite fördomsfull gruvgrabbarna som fyller loungerna framförallt i Perth men även i Brisbane runt helgerna. Fly in, fly out är standard i gruvbranschen. Flip flops som kallas for thongs i OZ (inte bra om man försöker handla thongs till sina barn i USA) , badshorts och singlet är standardklädseln. Kombinerat med hög ölkonsumtion så blir det ganska livat. Qantas har säkert fått in en hel del klagomål på det Hustrun råkade ut för det nyligen, enda kvinna i Qantas domestic lounge i Perth en söndagkväll. Undrar om klädkod hjälper? Det blir nog lika bullrigt, men det kommer att se lite snyggare ut kanske.

Rubber thongs kallas hawaianas på många andra ställen (som förvisso också är ett varumärke).

Tycker överlag det är på sin plats med lite uppstramning, men jag kan exempelvis se ett problem om man tycker att gymnastikskor eller kängor inte passar. Trasiga jeans är ju en intressant sak eftersom det idag säljs trasiga designerjeans just med syftet att de skall vara trasiga...

Har faktiskt åkt F med med endast en ytterligare medpassagerare, en lång snygg kanadensisk tjej, klädd i trasiga jeans. Hon hade inga problem att komma in i F loungen på BKK i alla fall.

Personligen har jag lite svårt för shorts när man flyger, call me old-fashioned =} Det kan naturligtvis vara för att jag primärt sett det på backpackers med dreadlocks, en tunn Hawaii-skorta (förmodligen inköpt i BKK eller Phuket) öppen med bar överkropp under som ligger på marmorgolvet vid gaten och sover under sitt 34h långa layover på någon flygplats...

Själv kör jag alltid kostymbyxor, helst i polyester eftersom de är svala (blir det kallt är det bara att ta fram filten) och en pikétröja, inget överdrivet men propert. Dock har jag hoppat på turboproppen till ARN med jeans några gånger i tjänsten, det skall erkännas, men jeans har jag inte på långa flygningar mest för att de inte är så sköna att sitta länge i. Kostym hoppar jag och även om jag har en kompis som hävdar att man ska ha slips på när man åker C så brukar även den stanna hemma eller ligga i bagaget =}

Mjukisbyxor är bland det skönaste som finns, HEMMA, jag skulle aldrig få för mig att gå utanför dörren med ett par på mig! I någon form av träningssammanhang är det så klart OK, men jag går inte ens på ICA med mjukisbyxor... när jag är sjuk!

End-Of-Rants =}

Nu blir jag ju nyfiken på vad ni som åker i shorts har på er nertill? Kort strumpa och sko? Skinnsko/ gympadojja?
Är nog kluven i det här med shorts på flygplan efter en erfarenhet för många år sen;) då män av någon anledning gärna inte håller benen ihop:p....... Utan brer ut sig. Än värre om denne även tar av sig skorna.
Ett par knälånga shorts från aeronautica militare kanske:)
Brukar köra jeansshorts av tightare modell, flanellskjorta och sneakers. Antingen låga Vans eller Converse. Rättfärdigad klädsel med tanke på min ålder :p

Jag brukar undvika shorts, men av en helt annan orsak. Tänk brand/smältande plast, nödlandning och evakuering. Då är långbyxor nog att föredra. Men det är kanske bara jag som är konstig... Jag läser ju även säkerhetskortet innan start och har skorna på under start och landning. För många studiebesök hos flygplatsräddningstjänsten har sina avigsidor :cool:

Sa inget om att gnida sig mot sin medpassagerare överlag. Det har jag gjort hundratals ggr och har verkligen inga större problem med det (förutom de gånger som man inte kan dela broderligt på armstödet). Pratade om att män med lurviga ben kanske borde sätta på sig ett par långbyxor, det är inte så himla mycket begärt kan jag tycka.

Aha... fram med rakhyveln och raka benen alltså! ;-)

Toppen