Senaste nytt

Problemet löst: Pytteliten skada på SIXT hyrbil kostade mig 5312kr

Om jag kommer ihåg rätt så har AMEX Platinum en heltäckande försäkring
i medlemsskapet.

Japp. Har nyttjat den också. Finns (givetvis) en caveat med den också. Man måste åka bort någonstans. Det gäller inte om man hyr bil och bara kör omkring hemma, t ex en flyttbuss lokalt i Stockholm. Var gränsen går för att åka "bort" har jag inte behövt tampas med eftersom jag åkte till fjällen med hyrbil och när den kom tillbaka var en backspegeln spräckt.

Dåligt monterad hävdade jag eftersom den hade spruckit av självspänning och inte påkörning av något men det spelade ingen roll - Amex täckte det utan att blinka. Och det var nio KSEK. Ohemult dyrt även om det inte var en vanlig bil.

När jag hyrde bil senast så accepterades inte betalning med American Express. Det är en anledning till att jag personligen inte tycker att det är så attraktivt med en "kreditkortsförsäkring" a la AMEX Platinum...

Generellt sett känns det lite korkat att mucka gräl med "initiativtagaren" för just detta forum. Ungefär lika begåvat som att en onlinepokersajt skulle mucka gräl med mig - kan bara leda till badwill.

Jag skrev inte mitt inlägg i egenskap av BusinessClass.se utan som medlem, jag reser själv mycket och råkar ut för diverse saker. Tycker forumet är utmärkt för att få hjälp när man råkar illa ut.

du ska som andra sagt stå på dig..jag har drivit 2 fall likt detta till ARN och vunnit..tyvärr så är processen låååång..tog över 2 år för ena fallet och 1,5 år för andra..det är seeegt men väl värt det :)

Har noterat att vissa firmor gör gällande om skada trots att man ej gjort detta, vid T.ex. Ett fall sa man att jag skulle ha åsamkat skada, vi var tre personer vi hotade med juridiska åtgärder varpå f:an backade. Är det ett sätt att höja sitt täckningsbidrag?

Har noterat att vissa firmor gör gällande om skada trots att man ej gjort detta, vid T.ex. Ett fall sa man att jag skulle ha åsamkat skada, vi var tre personer vi hotade med juridiska åtgärder varpå f:an backade. Är det ett sätt att höja sitt täckningsbidrag?

Är rätt övertygad att det är fallet på vissa stationer/firmor. Klart bra för marginalen att skinna kunden lite och inte sen göra nått åt skadan.

Alltid när det gäller hyrbilar i privat regi så tar jag flera bilder på kärran runt om. Ser jag minsta lilla så ber jag en av deras expediter att bokföra det direkt innan jag kör ut.

I USA kommer man undan med mycket vad gäller detta, Sverige verkar va kinkigare. Var hyrde du Björnström?

I USA kommer man undan med mycket vad gäller detta, Sverige verkar va kinkigare. Var hyrde du Björnström?

Beror säkert på att hyrbilsföretagens försäkringar typiskt inte har någon självrisk i USA,
så det finns inget incitament för dem att bråka om småskador.

Eftersom jag väl känner till den affärsmodell som ligger till grund för hyrbilar (6 mån - ibland 12 mån i Sverige - ingen service och helst inte däckbyte - fullt unyttjande - inga avbrott - hyrs billigt pga a/bilfabriker vill få ut bilar för "provkörning", b/ det finns ca 500 000 osålda nya bilar i olika hamnlager etc. i Europa = rabattläge för hyrbilsfirmor).

t få besked (4-5 månader).

Per

I detta fall

Det som känns så jävligt t.ex min lilla repa som lätt skulle vara klar på en dag om den skulle åtgärdas, inte ens en dag. Debiteras för 3 dagar bilen har vart ur bruk och sedan kostnaden för felet.

Är ganska säker att felet inte är åtgärdat, det var litet och bilen hade större skråmor innan jag plockade upp den. Varav en försökte de sätta på mig. Funderar på att åka förbi avdelningen och se om det är åtgärdat. Kan man då kräva tillbaka pengar om det nu inte skulle vara åtgärdat?

Hyr ut billig bil, samla in galna stålar på alla som måste betala självrisk, fixa inte bilen, sälj sedan bilen till RentAWreck eller dyl.

Beror säkert på att hyrbilsföretagens försäkringar typiskt inte har någon självrisk i USA,
så det finns inget incitament för dem att bråka om småskador.

Tror jag har nämnt följande historia tidigare i forumet, men jag hittade det inte nu så...

Jag spräckte en baklykta på en hyrbil i San Diego när jag backade in i ett träd. Den gången hade jag snålat och inte bokat någon hyrbilsförsäkring eftersom vår vanliga (amerikanska) personbilsförsäkring även täckte hyrbilar, även om självrisken var ganska hög. (Hyrde för övrigt bilen från Hertz via Hotwire för $14/dag)

Efter att ha meddelat mitt misstag till personen som tog emot bilen och han ojat en stund om att det inte var bra så hämtade han sin manager. Managaren gick ut och tittade på den trasiga lyktan och undrade om jag verkligen var säker på att den gick sönder när jag backade på trädet. Om jag nu ens hade backat på trädet förstås. Jag kanske bara hade varit nära? Var det inte så att lampan kanske till och med var trasig när jag hämtade ut bilen?

Det tog några minuter innan jag fattade var han ville komma, men sen kom vi överrens om att lampan minsann hade varit sprucken redan när jag hämtade bilen. Det var tydligen väldigt mycket jobbigt pappersarbete för honom att administrera ett försäkringsärende som gick via vanliga bilförsäkringen.

Men det är sant som du säger om att självrisken oftast verkar vara inkluderad i hyrbilsförsäkringarna i USA. Vi hade gäster som lämnade tillbaka en bil utan framspoiler efter att ha kört på en trotoarkant och hyrbilsfirman bara skrattade och tyckte att det var ju oturligt, sen var det inget mer med det. Andra småskador har heller inte varit några problem.

Toppen