Senaste nytt

Problemet löst: Pytteliten skada på SIXT hyrbil kostade mig 5312kr

Ingen fanns på plats när vi returnerade bilen, lämnade nycklarna genom nyckelinkast. Hyrd på Sixt Östermalm (Linnégatan).

Jag ringde då upp dom direkt - hade nämligen inte fått något mail tidigare. Det visade sig att deras mail "fastnat" och inte skickats. Bilen returnerades 25:e Juli.

Jag ifrågasatte skadorna som enligt min mening var ytterst små. Lackskadan fixar man med lackpenna och fälgen har så liten skada att det känns galet att lämna in den för reparation.

Har jag någon försäkring som täcker detta inkluderat i mitt SAS American Express Gold?

Att mailet fastnat hos de är väl inte ditt fel? Du har rätt att ta ställning i fråga innan de gör något. Finns ju mobiler idag om man vill få tag i någon.
Bara att meddela Amex att beloppet tvistigt. Ge dig inte!

Skrämmande. Det här med att de reparerar var enda lilla skada en ren B.S. Garanterad att om du hittar tillbaka bilen om några månader, på deras kontor, så kommer "skadorna" vara kvar på den.

Martin,
Som jag skrev i någon tidigare tråd så ingår två hyrbilsskador per år i min hemförsäkring.
Råkade hitta det efter att ha fått motsvarande "krav" (omlackering av parkeringsskada på
bakdörr). Var även detta en skråma som troligen aldrig åtgärdades.. Kolla om även du
råkar ha en bra hemförsäkring !

Störtlöjligt!!!
Nu är inte jag någon expert, men det där hade man ju säkert lätt kunnat få t ex pga alla vägarbeten, när det sprätter grus och elände till höger och vänster. Har som tur är aldrig råkat ut för sådan debitering och det är inte alltid jag tänkt på att kolla bilens alla vrår innan jag styrt iväg. Enda gången jag varit med om minituös koll av bilen var när jag hyrde i södra Ungern för två år sedan. Men då kollade både representanten från Hertz och jag innan jag fick nycklarna.
Man blir ju lite nervig av att höra sånt här...
Stå på dig och hoppas det löser sig!

Jag säger bara bullshit.

Fälgskadan kan mycket väl ha funnits innan. Eller tillochmed hänt under natten om någon ligist varit på bilen.

Typisk fälgskada när man toachar trottoarkanten med däcksidan, inga ligister. Jag kollar alltid detta när jag plockar ut bilen eftersom det tenderar att bli dyrt och det är lätt att missa om man bara kollar lacken.

Väldigt skumt förfarande av SIXT dock med mail som fastnar osv. Jag skulle nog precis som Agehall föreslår prata med AmEx om att man är oense med SIXT om debiteringen.

Om det går vidare kan det vara lönt att begära ut falturan på jobbet specad så du ser vad som gjorts och på vilken bil.
Har själv hamnat i konflikt när jag jobbade som konsult och där visade specen att det hade gjorts annat "orelaterat" jobb också.

Lycka till!

Last edited:
Toppen