Senaste nytt

Problem i flygtrafiken

Det mest oroande är ju att ingen tycks veta vad som exakt har hänt mer än man har tappat flygplan och det är ju minst sagt en allvarlig incident. Jag hoppas fortfarande att SHK startar en utredning om detta. Visserligen gör LFV en utredning, men det är en internutredning och det vet ju alla hur en sådan kan vinklas.
 
Det är en TT-artikel som GP gjort en klipp-och-klistra från pressmeddelandet från IRF. Iochmed klipp och klistrandet går det att tolka att IRF menar vad som är den mest troliga orsaken till att radarsystemet slogs ut (vilket rubriksättaren gått på), medan pressmeddelandet endast anger den mest troliga orsaken till radarekon (en radar som inte har med flyget att göra) i mesofären 7 timmar innan flygradarn slogs ut. Pressmeddelandet från IRF är tvärtom mycket tydlig med att ange att de i dagsläget inte kan peka ut vilken orsak till flygradarproblemen. GP:s rubrik är således direkt felaktig.
 
"– Det är en väldigt ovanlig radioburst, en stark och väldigt kraftig radiosignal som kom från solen, konstaterade Hermann Opgenoorth, professor på Institutet för rymdfysik i Uppsala, där resultatet presenterades under ett seminarium på Ångströmlaboratoriet igår.

Det hela började med en coronamassutkastning från solen. Det innebär att ett enormt plasmamoln kastas ut i rymden och ger upphov till förändrade magnetfält och elektroner som accelererar. I sin tur gav det upphov till en ovanligt stark radiostrålning som skickades mot jorden.

Den här radiostrålningen har samma frekvens som flygplanen använder när de kommunicerar med flygledningen.

Det var inte bara i Sverige som de starka radiosignalerna från solen noterades av flygradarn den 4 november. Det gjordes också i Norge och Estland. Men att det blev värst i Sverige beror på ett otippat sammanträffade.

Den starka radiosignalen från solen kom just när solen höll på att gå ner i Sverige, och den dominerande internationella flygtrafiken låg mitt i solnedgången sett från Arlanda. Så radiosignalerna från de inkommande planen blev plötsligt helt utkonkurrerade. Flygradarn kunde omöjligen se vilka signaler som kom från planen och vilka som kom som en följd av coronamassutlastningen.

Ett sätt för flygplanen att undvika att deras radiosignaler blandas ihop med signaler från solen skulle kunna vara om planen bytte inflygningsvinkel. Detta för att inte flyga mitt i solnedgången, men risken att en radioburst hamnar mitt i solnedgången igen bedömer Herman Opgenorth som liten.

–Det är ett ovanligt och olyckligt sammanträffande som jag inte tror kommer att hända i Sverige igen, men kanske någon annanstans, säger han.

Vetenskapsradion har sökt Luftfartsverket, som inte kan uttala sig med hänvisning till pågående utredningssekretess."


Stark radiosignal frn solen lg bakom stoppad flygtrafik - Vetenskap & milj | Sveriges Radio
 
Jag vet inte om man skall ta denna artikel om cyberattack på allvar. Men det kan mycket väl vara någon form av en cyberattack.
Det hela har blivit nertystat. De skäl till trolig orsak som LFV angav med solstörningar har inte på något sätt konstaterats eller bevisats i någon utredning som officiellt publicerats.

Då detta är en allvarlig händelse är jag förvånad att inte SHK har dragit igång någon utredning. Jag gjorde i samband med händelsen en förfrågan till SHK om dom skulle göra någon utredning på det inträffade. Jag fick inget svar på denna förfrågan.

Jag utgår från att det kommer fram en offentlig rapport om detta. Det vore bäst om denna rapport kom från SHK som skall vara statens oberoende utredare av denna typ av händelser. En rapport från LFV blir ju mer en partsinlaga där man med all sannolikhet kommer att göra allt för att dölja ev brister i systemsäkerheten i sina ATS system.
 
Toppen