Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

Igår eftermiddags var det 3-4 timmars kö för uthämtning i Göteborg. Då blir det nog lätt att man avvaktar ett tag om man inte behöver det just nu.
 

ekf

Medlem
Jo men kanske ganska rationellt, va fan jag kan inte använda mitt nya pass i alla fall, timslånga köer på Arlanda och SAS strejkar.....
Mjo, men något som allt det har gjort borde väl ha varit att lära sig att vara ute i god tid och inte chansa i sista stund?
Vi är ju mitt i en semesterperiod och en del är säkert inte ens hemma. I vanlig ordning gör inte journalister någon egen analys.
Nja, hur många pass får de in per dag månntro? De har ju 11000 liggandes i malmö tydligen...
Igår eftermiddags var det 3-4 timmars kö för uthämtning i Göteborg. Då blir det nog lätt att man avvaktar ett tag om man inte behöver det just nu.
Det där tror jag mer på i så fall. Men där jag bor var det max 10 min väntetid i fredags kring lunchtid, såg flertalet som knallade in och fick sina pass medan jag väntade på att bli fotograferad... Märkligt att det skiljer så pass.
 
Mjo, men något som allt det har gjort borde väl ha varit att lära sig att vara ute i god tid och inte chansa i sista stund?

Nja, hur många pass får de in per dag månntro? De har ju 11000 liggandes i malmö tydligen...

Det där tror jag mer på i så fall. Men där jag bor var det max 10 min väntetid i fredags kring lunchtid, såg flertalet som knallade in och fick sina pass medan jag väntade på att bli fotograferad... Märkligt att det skiljer så pass.
Det är säkert en kombination av olika anledningar. Det måste väl inte bara vara en? Polisen har väl inte full bemnanning på expeditionerna just nu heller. Finns säkert fler anledningar.
 

Tockstew

Medlem
Samma psykologiska fenomen som skapat kaos på Arlanda och andra flygplatser. "bra att vara ute i god tid". Svårt för många att motstå den impulsen skulle jag säga. Hämtar de inte ut sina pass så blir det ju en dubbel intäkt till staten(när de verkligen behöver sina pass) så jag klagar inte utifrån den aspekten.
 

Valley

Medlem
Kamrat hade tid för passfix (Karlstad), var tomt när han var där. Både när han kom dit en 10 min innan å när han gick.
Nu är vi tvånsom upplevt samma sak. Slump????
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror absolut en stor del har beställt pass med motiveringen "bra att vara ute i god tid", precis som @Tockstew skriver. Börjar ju fan själv fundera på om jag skall boka tid snart då mitt pass går ut nästa år.

Men det KAN ju vara så att en del som betsällt pass först vid fototillfället blev på det klara med att det var 7-12 veckors leveranstid och helt plötsligt var den planerade resan inte längre möjlig att genomföra (eller så har man stått i kö en natt eller två för att få ett tillfälligt pass). Då kanske man inte ställer sig i kö för att hämta ut passet eftersom det inte är relevant att nyttja på en månad eller så men inte tusan hade man då valt att bara lämna kön och inte beställa ett pass?

Om polisen hade hållt sitt tidigare löfte om max 5 dagars leveranstid hade jag kanske blivit irriterad över att folk inte hämtar passet i tid, men nu tycker jag polisen grovt misskött sina åtaganden och då kan man förstå att vissa väljer att göra en passiv protest
 

Tockstew

Medlem
Nja!

Uthämtning av färdiga pass har väl ändå inte inneburit extrem väntetid så att inte hämta ut ett färdigt pass handlar nog mer om generell slöhet.
 
Toppen