Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

jonten

Medlem
Ajaj... Vi trodde vi skulle ha gott om tid när vi ÄNTLIGEN fick tag i passtid till MiniBrandten den 2/9 när resan till Malaysia är 29/10!
Samma sits som mig, jag hade ny passtid i september och passet går ut 1 november. Jag hade varit utan pass i minst ngn vecka, skulle maskinen paja igen så hade veckorna tickat på. Så jag var inne och fixade pass i tisdags. 11 veckor preliminärt skulle det ta...
Så pass fur alle och jaga tid, annars är risken att ni inte kommer iväg.
 

Brandten

Medlem
Samma sits som mig, jag hade ny passtid i september och passet går ut 1 november. Jag hade varit utan pass i minst ngn vecka, skulle maskinen paja igen så hade veckorna tickat på. Så jag var inne och fixade pass i tisdags. 11 veckor preliminärt skulle det ta...
Så pass fur alle och jaga tid, annars är risken att ni inte kommer iväg.
Drog igång verktyget direkt och hittade en tid idag i Nacka så nu har vi varit här och löst det. :)
 

hendberg

Medlem
Nån som har en aktuell rapportering gällande provisoriska pass på Arlanda? Fortfarande att man måste köa dagen innan morgonens släpp?
 

ekf

Medlem
Var och tog foto hos Polisen idag, de sade att det just nu är 10 veckors ledtid innan passet kan hämtas ut.

En observation är att det på kvittot jag fick står att passet måste hämtas ut senast 15 oktober, dvs om tre månader från nu. Enligt information från annat håll så är det 3 månader från det att passet är redo för uthämtning som gäller...

Edit: Enligt polisens hemsida så är nu beräknad lev-tid v40 för pass beställda tom 11/7. Det är snarare 12-13 veckors leveranstid det.
 
Last edited:

miamiflyer

Medlem
Jag hade min passtid igår 07/15 kl 11:40och 10 veckor sades det till mig också. Vi får se om jag får passet till julen eftersom det brukar dröja ytterligare några veckor att få till Atlanta.

Jag anlände med TK1793 ungefär 30min sent och var på Stockholm C kl 11:33. Kastade mig i en taxi som då visade sig att ha en icke-fungerande kortterminal, efter några om och men gav han sig och accepterade $20USD cash.

Hann med 2min marginal, väntade på min tur i 20 min och sedan tog det kanske 3min att göra själva ansökan. Någon som vet vad som händer om man dyker up några min försent?
 
  • Gilla
Reactions: ekf

ekf

Medlem
Hann med 2min marginal, väntade på min tur i 20 min och sedan tog det kanske 3min att göra själva ansökan. Någon som vet vad som händer om man dyker up några min försent?
Så länge de har möjlighet så tror jag att de är flexibla. Jag var lite tidig och fick sköta mitt ärende drygt 5 min tidigt. Passhandläggaren började med att frågade vilken tid jag hade bokat och scrollade sedan i en lista och hittade mig någonstans...
 

Resenären

Medlem
Även i Grönköping har man problem med långa väntetider för pass:
Frisörmästare orsakar jätteköer!
Oändliga köer för nya pass råda sedan en tid här i staden, vilket hotar sommarens turistresande. Detta beror särskilt å långa köer hos hr frisörmästare Klavander. Allt långhårigare Grönköpingsbor kunna därmed inte bli klippta inför fotografering hos hr passfotograf Bloom. Och hr passpolis Bergström godkänner inte passfoton där ansiktet knappt syns för all behåring. Men även polisiära resursproblem bidraga till köerna.
(källa Grönköpings Veckoblad)
 

trekker

Medlem
Även kallat 'lurendrejeri'. Med respekt för att du hade bråttom, men undvik att sponsra taxi-skojarna!
Lite OT men sjukt att dessa skojare tillåts vara ute och köra, faktist pinsamt på riktigt. Jag åkte på en mina för många år sedan då jag trött med familjen efter resa hoppade in i första taxin vid Arlanda Express och åkte på en femhundring till gärdet.
 
Toppen