Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

Nu blir det stopp med att sälja och boka upp mängder av tider :cool:

För att Polismyndigheten ska kunna verifiera att det är en människa som gör tidsbokningen används ett verifieringsverktyg. Detta innebär att din IP-adress tillfälligt lagras under 30 minuter, innan den anonymiseras. Polismyndigheten är personuppgiftsansvarig för den aktuella behandlingen som utförs av företaget MTCaptcha i egenskap av personuppgiftsbiträde. Uppgifterna lagras på servrar inom EU. Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse. Läs mer om dina rättigheter på polisen.se/personuppgifter/rättigheter.

Polisen ska stoppa massbokningar av passtider

Nu blir det stopp med att sälja och boka upp mängder av tider :cool:

För att Polismyndigheten ska kunna verifiera att det är en människa som gör tidsbokningen används ett verifieringsverktyg. Detta innebär att din IP-adress tillfälligt lagras under 30 minuter, innan den anonymiseras. Polismyndigheten är personuppgiftsansvarig för den aktuella behandlingen som utförs av företaget MTCaptcha i egenskap av personuppgiftsbiträde. Uppgifterna lagras på servrar inom EU. Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse. Läs mer om dina rättigheter på polisen.se/personuppgifter/rättigheter.

Polisen ska stoppa massbokningar av passtider
De som bokar många tider med tanke att sälja använder nog VPN...

Nu finns det en uppenbar risk att jag stöter mig men någon men det kan inte hjälpas. Jag blir så trött på att alla alltid förväntar sig att kunna få det man vill ha precis när man vill ha det och om det inte går så är det någon annans fel. Man har aldrig ett eget ansvar. Om man tänker efter lite, är det rimligt att samhällets olika funktioner ska ha ständig beredskap för att serva mig när det passar mig? Det kanske det är, men då får man nog också räkna med att servicen antingen kostar mer från min egna plånbok av skattade pengar, eller att mer skattepengar får avsättas för att bibehålla den servicen. Men då måste pengarna tas någon annanstans ifrån. Fråga inte mig var. Nej, min ärliga uppfattning är den att man får ta ett eget ansvar för att t ex skaffa pass i tid. Jag är uppfostrad med att alltid ha ett giltigt pass hemma. Ibland kanske det förblev oanvänt under passets hela giltighetstid, men det spelade ingen roll, ett pass skulle vi alla ha hela tiden, både mina föräldrar, jag och mina syskon. Jag har uppfostrat mina barn på samma sätt. Trots att jag inte har rest på över två år före förra veckans resa så förnyade jag därför ändå passet under pandemin, helt enkelt för att det skulle finnas där.

Att förlänga giltighetstiden till 10 år, som det var förr, är också en dålig idé. Ska man äventyra passens säkerhet bara för att folk inte kan komma ihåg att förnya sitt pass i tid? Jag tror inte det.

Om man tänker efter lite, är det rimligt att samhällets olika funktioner ska ha ständig beredskap för att serva mig när det passar mig? [..]. Nej, min ärliga uppfattning är den att man får ta ett eget ansvar för att t ex skaffa pass i tid. Jag är uppfostrad med att alltid ha ett giltigt pass hemma. Ibland kanske det förblev oanvänt under passets hela giltighetstid, men det spelade ingen roll, ett pass skulle vi alla ha hela tiden, både mina föräldrar, jag och mina syskon. Jag har uppfostrat mina barn på samma sätt. Trots att jag inte har rest på över två år före förra veckans resa så förnyade jag därför ändå passet under pandemin, helt enkelt för att det skulle finnas där.
I flera regioner är nu första tiden någon månad in på år 2023. Om någon tappar sitt pass tar det alltså knappt ett år för att få ett nytt. Att tycka detta är orimligt finner jag inte konstigt.

Nu finns det en uppenbar risk att jag stöter mig men någon men det kan inte hjälpas. Jag blir så trött på att alla alltid förväntar sig att kunna få det man vill ha precis när man vill ha det och om det inte går så är det någon annans fel. Man har aldrig ett eget ansvar. Om man tänker efter lite, är det rimligt att samhällets olika funktioner ska ha ständig beredskap för att serva mig när det passar mig? Det kanske det är, men då får man nog också räkna med att servicen antingen kostar mer från min egna plånbok av skattade pengar, eller att mer skattepengar får avsättas för att bibehålla den servicen. Men då måste pengarna tas någon annanstans ifrån. Fråga inte mig var. Nej, min ärliga uppfattning är den att man får ta ett eget ansvar för att t ex skaffa pass i tid. Jag är uppfostrad med att alltid ha ett giltigt pass hemma. Ibland kanske det förblev oanvänt under passets hela giltighetstid, men det spelade ingen roll, ett pass skulle vi alla ha hela tiden, både mina föräldrar, jag och mina syskon. Jag har uppfostrat mina barn på samma sätt. Trots att jag inte har rest på över två år före förra veckans resa så förnyade jag därför ändå passet under pandemin, helt enkelt för att det skulle finnas där.

Att förlänga giltighetstiden till 10 år, som det var förr, är också en dålig idé. Ska man äventyra passens säkerhet bara för att folk inte kan komma ihåg att förnya sitt pass i tid? Jag tror inte det.
Jag håller helt med dig, man skall alltid ha ett giltigt pass hemma. Frågan är ju vad som är en skälig tid det tar att få ett nytt pass. Mina barns pass går ut i september, är det då rimligt att när jag, 6 månader innan deras pass går ut för jag vill att de alltid skall ha ett giltigt pass, får första tillgängliga tid i januari 2023?

Jag tycker det är tråkigt att vi har monterat ner såpass mycket av vårt samhälle att folk på fullaste allvar tycker men skall boka passtider upp till ett år i förväg, annars får man skylla sig själv.

Jag tycker det är tråkigt att vi har monterat ner såpass mycket av vårt samhälle att folk på fullaste allvar tycker men skall boka passtider upp till ett år i förväg.

Det är det nog ingen som tycker. Det jag vänder mig emot är att detta skulle vara samhällets (i detta fall polisens) fel. Anledningen till detta kaos är enbart för att folk inte förnyade sina pass som vanligt under pandemin. Ett normalt år (före pandemin) brukar det vara kanske en månads väntetid som värst, vilket är illa nog, men ändå hanterbart.

...

Jag tycker det är tråkigt att vi har monterat ner såpass mycket av vårt samhälle att folk på fullaste allvar tycker men skall boka passtider upp till ett år i förväg, annars får man skylla sig själv.
Men det där är en klassisk "straw man".
Det är inte långa köer pga av "nedmonterat samhälle".

Det är långa köer dels för att många har låtit bli att förnya passet de senaste två åren. Dels för att det förekommer "tjuv-bokningar", där folk bokar mer än en tid.

Kan du peka ut en tidpunkt med ett "icke nedmonterat samhälle" där det gick bra att förnya 2 miljoner pass med bara några veckors väntetid?
Tvärtom - det är säkert så att det finns större resusrer för pass-förnyelse nu än "förr-i-världen".

Jag reagerar starkt på den här typen av inlägg eftersom det har eko från påverkans-operationer från utlandet. Under lång tid har utländska agenter använt sociala medier för att sprida misstro mot samhället och skapa polarisereing inom länder och däreigenom få folk att vända mot varandra.

Det är det nog ingen som tycker. Det jag vänder mig emot är att detta skulle vara samhällets (i detta fall polisens) fel. Anledningen till detta kaos är enbart för att folk inte förnyade sina pass som vanligt under pandemin. Ett normalt år (före pandemin) brukar det vara kanske en månads väntetid som värst, vilket är illa nog, men ändå hanterbart.
Som det står tidigare i tråden har polisen uppmanat folk att vänta till 2022 med att söka pass. Därtill att polisen förväxlat för och efternamn på 20 000 pass (vilket inte var ett aprilskämt).
Att det sen bara finns möjligheten att boka fler tider än en och dessutom utan namn vilket nu fått till konsekvens att det säljs passtider på Blocket... Allt detta är alltså "pandemins fel"...?
Nu hamnar i alla fall frågan hos Justitieutskottet.
Moderaterna tar passfrågan till Justitieutskottet

Men det där är en klassisk "straw man".
Det är inte långa köer pga av "nedmonterat samhälle".

Det är långa köer dels för att många har låtit bli att förnya passet de senaste två åren. Dels för att det förekommer "tjuv-bokningar", där folk bokar mer än en tid.

Kan du peka ut en tidpunkt med ett "icke nedmonterat samhälle" där det gick bra att förnya 2 miljoner pass med bara några veckors väntetid?
Tvärtom - det är säkert så att det finns större resusrer för pass-förnyelse nu än "förr-i-världen".

Jag reagerar starkt på den här typen av inlägg eftersom det har eko från påverkans-operationer från utlandet. Under lång tid har utländska agenter använt sociala medier för att sprida misstro mot samhället och skapa polarisereing inom länder och däreigenom få folk att vända mot varandra.
Vänta lite nu, vad var det jag svarade på? Jag svarade på ett inlägg där skulden lades på de personer som inte såg till att ha ett giltigt pass och att man får skylla sig själv om man inte ser till att boka tillräckligt långt i förväg. Som jag skrev, mina barn har giltiga pass, de går ut om 6 månader. Jag tycker personligen inte det är rimligt att när man då vill boka tid minst 6 månader innan inse att den närmaste tiden är nästan ett år framåt i tiden.

Att det förekommer tjuvbokningar är i min bok också en del av det nedmonterade samhället, både hur vi uppför oss rent moraliskt, och eftersom vi inte har riktigt samma moraliska kompass längre, vilka skyddsmekanisker som finns för att stävja detta. Varför har man inte gjort tidsbokningar personliga långt tidigare, om nu polisen visste att detta skulle bli ett problem? Intressant jämförelse med påverkans-operationer, för mig är det helt tvärt om. Inlägg med budskapet "skyll dig själv, det är ditt eget fel, ingen ser efter dig mer än du själv" som gör att folk vänder sig mot varandra. Som gör att vår moral bryts ner, och istället för att värna om hela samhället, så värnar vi istället om den starkes rätt.

Jag reagerar starkt på ditt inlägg, som försöker simplifiera den situation vi är i. Jag skriver att den närmaste tiden är på sina ställen nästan ett år framåt i tiden, du vill att jag skall visa när det gick bra "förr i tiden" att förnya 2 miljoner pass på bara några veckor. För mig är det en enorm skillnad på 45-50 veckor och 2-3 veckor. Är det inte lite av en härskarteknik att förenkla och förändra förutsättningarna på detta sätt?

Precis som andra har skrivit här, så gäller det dock att uppdatera och söka om och om igen, för då kan man få tider i "närtid", lyckades få tid i början av september, vilket är i senaste laget, men kommer slippa ha en tid utan giltigt pass.

Toppen