Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

Vårt samhälle? Det har varit pandemi och EU har infört en ny standard för pass. Vad menar du?
"Samhälle" vet jag inte men det är såhär landet fungerar i dag skrev jag. Det är ju bevisligen så. Och det som står tidigare i tråden är ju inte heller något som jag hittat på.
Vet inte vad den "pandemin" har med detta att göra (annat än att en del älskar att använda "pandemin" som ursäkt för att man fuckat upp)? Eller att EU infört ny standard? Sverige är ju med i EU och om det skulle innebära så stora problem att införa en ny standard så tar jag för givet att man från ansvarig myndighets sida flaggar för den typen av problem innan en ev ny standard införs. Det är ju inte första gången något ändras kring passen.
eller som EU genomför en förändring heller för den delen.
Och vi är inte Brasilien!

Last edited by a moderator:
Tja… inte problemfritt i vare sig exempelvis Finland eller UK. Så helt ensamma är vi inte. Men visst. Bra är det ju inte.

Helsinki police report "unprecedented" passport queues | News | Yle Uutiset
About our services - HM Passport Office - GOV.UK
Enligt den citerade artikeln från Finland så rapporterar Yle (finländska motsvarigheten till SVT) om att personer som ansöker om pass har fått stå i kö två timmar och ibland tvingats vänta utanför polishuset. Enligt den citerade brittiska informationen är väntetiden för ett nytt pass 5-6 veckor. Jämfört med de svenska väntetiderna på upp till 6 månader beroende på var i Sverige man bor är det inte riktigt lika illa hos våra finländska eller brittiska vänner tycker jag. Jämförelsen som någon gjorde med byråkratin i nåt sydamerikanskt land för att få nytt pass känns inte relevant i sammanhanget.

Polisen var, som det rapporterats om i pressen (bl.a. DN 18/3), införstådd med riskerna för den problematik som nu uppstått redan i höstas då över två miljoner svenskars pass löpt ut utan att förnyas. Trots detta gjorde Polismyndigheten absolut ingenting för att förbereda sig på detta. Ingenting. Man kan tycka att en myndighet som själv observerat risker i sin verksamhet bör planera för ev. åtgärder om risken blir verklighet.

Last edited:
Vi sätter stopp för diskussionen om hur dåliga Sverige är på att hantera den mängd med folk som vill skaffa pass nu, finns säkert andra forum om man vill diskutera det vidare.
Har man någon specifik fråga eller ny info om läget är det självklart helt ok att diskutera vidare.

//Moderator

"Samhälle" vet jag inte men det är såhär landet fungerar i dag skrev jag. Det är ju bevisligen så. Och det som står tidigare i tråden är ju inte heller något som jag hittat på.
Vet inte vad den "pandemin" har med detta att göra (annat än att en del älskar att använda "pandemin" som ursäkt för att man fuckat upp)?

Pandemin är anledningen till att folk fuckat upp och inte förnyat sina pass när de gick ut. Problemen med långa passköer beror enbart på detta. Polisen märkte av den minskade passförnyelsen under pandemin och uppmanade folk att förnya. Folk lyssnade inte, det är inte samhällets fel, det är medborgarnas.

Pandemin är anledningen till att folk fuckat upp och inte förnyat sina pass när de gick ut. Problemen med långa passköer beror enbart på detta. Polisen märkte av den minskade passförnyelsen under pandemin och uppmanade folk att förnya. Folk lyssnade inte, det är inte samhällets fel, det är medborgarnas.

Samtidigt som de i juni 2021 bad människor som inte behövde pass under sommaren 2021 att vänta till hösten eller helst till Jan-22 för att förnya sitt pass för att få den nya designen

Vänta med passansökan om du inte ska resa i sommar | Polismyndigheten

Last edited:
Ja det finns ju ingen ”reservbänk” med personal. Det är en dyr hantering även ett ”vanligt år” med rekrytering av sommarvikarier, utbildning m.m. För min del anser jag att Polismyndigheten inte ska ägna sig åt detta överhuvudtaget, men när det nu är så borde det fungera som bilbesiktningen förr i tiden att det skickas kallelser när det är dags att förnya passet och då till förbokade tider. På så vis kan trycket spridas över året. Men det hjälps ju inte nu.

På sätt och vis finns det personal. Jag vet en som normalt sett är civilanställd inom polisen. Hen har nu blivit kommenderad till passenheten.

Men man kan ha hur mycket personal som helst, kruxet är även maskiner.

200 pers i kön till passkön på Arlanda nu på morgonen där några hade köat sen kl 03.00. Men det fanns bara 50 platser så 150 pers fick gå hem...

Långa väntetider för att skaffa pass: Polisen inleder särskild händelse

Man kan ha hur mycket anställda som helst. På Arlanda finns bara en maskin som kan göra pass. Så man kan anställa folk men det gör ingen skillnad när de bara kan stå och titta.

Man kan ha hur mycket anställda som helst. På Arlanda finns bara en maskin som kan göra pass. Så man kan anställa folk men det gör ingen skillnad när de bara kan stå och titta.
Det man kan göra från Polismyndighetens sida på t.ex. Arlanda är att ha öppet mycket längre för att den enda maskinen ska kunna göra fler pass. Om vi tittar på öppettiderna hos Arlandapolisens enhet var provisoriska pass utfärdas så öppnar de kl. 08.30 och stänger kl. 14.00, utom på fredag då de inte öppnar förrän kl. 10.00, men alltjämt stänger kl. 14.00. Så om det nu finns personal (det har jag ingen aning om) så kunde öppettiderna vara något mer generösa när antalet sökande är så stort.

Ett tips för den som bor i Stockholm med omnejd och behöver provisoriskt pass kan vara att prova på Skavsta flygplats. Öppettiderna för provisoriska pass är 07.00 - 15.00 (endast vardagar) och det finns inget krav på att man ska flyga just från Skavsta för att ansöka om provisoriskt pass där utan det är de generella reglerna som gäller, d.v.s. man ska göra en utlandsresa inom 72 timmar.

Som datapunkt så fick jag tid för sambons förälder imorgon i flemingsberg för nytt pass.
Har bara använt webbisdan att söka på, inget skript eller bott.
Så det går att hitta tider snart om man är flexibel och snabb med att boka.

Seko: Stressen ”outhärdlig” på Arlandas passexpedition
De långa köerna av desperata resenärer gör att arbetssituationen nu är ”outhärdlig” vid Arlandas passexpedition, enligt Seko. ”Och till påsk blir det sju resor värre”.

Den som behöver nytt pass kan inte få tid vid någon av Polisens passexpeditioner runt om i landet förrän i september.

Det bidrar till extremt hårt tryck på passexpeditionen vid Arlanda flygplats, som utfärdar provisoriska pass.

I detta ansträngda läge planerar Polisen att minska öppettiderna på Arlandas passexpedition, något som Sekotidningen var först att rapportera om.

Polisen vill att passexpeditionen, som i dag är öppen sju dagar i veckan, ska hålla stängt på lördagar och söndagar, och bara bemannas med ett skift mot tidigare två.

Seko: Stressen ”outhärdlig” på Arlandas passexpedition – Arbetet

Screenshot_20220404-172114.png

• Gilla
Reactions: hco
Det man kan göra från Polismyndighetens sida på t.ex. Arlanda är att ha öppet mycket längre för att den enda maskinen ska kunna göra fler pass. Om vi tittar på öppettiderna hos Arlandapolisens enhet var provisoriska pass utfärdas så öppnar de kl. 08.30 och stänger kl. 14.00, utom på fredag då de inte öppnar förrän kl. 10.00, men alltjämt stänger kl. 14.00. Så om det nu finns personal (det har jag ingen aning om) så kunde öppettiderna vara något mer generösa när antalet sökande är så stort.

I detta ansträngda läge planerar Polisen att minska öppettiderna på Arlandas passexpedition, något som Sekotidningen var först att rapportera om.

Polisen vill att passexpeditionen, som i dag är öppen sju dagar i veckan, ska hålla stängt på lördagar och söndagar, och bara bemannas med ett skift mot tidigare två.

Inga fler tips @SK989 ! ;)

Toppen