Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

Vårt samhälle? Det har varit pandemi och EU har infört en ny standard för pass. Vad menar du?
Tror han menar att det är sjukt dåligt hanterat av svenska myndigheter. Du kan väl inte mena på all ar att du tycker det här är vad man ska förvänta sig. Vilket annat av eu-länderna har längre kötider?

Tror han menar att det är sjukt dåligt hanterat av svenska myndigheter. Du kan väl inte mena på all ar att du tycker det här är vad man ska förvänta sig. Vilket annat av eu-länderna har längre kötider?
Internationell jämförelse; hängde med en kompis i Rio som skulle skaffa pass. Först registera sig (kö). Sen gå till skolan och hämta intyg på genomförd utbildning. Sen till militären för papper om att han var friskriven. Sen flera intyg, föräldrars underskrifter etc. Sen lämna in. Sen vänta 6-9 månader...

Såklart att Polisen skulle ha kunnat planerat för att det skulle bli en rekyl när pandemin var slut. Men samtidigt är det kö varje år inför semestern och jag tycker att det är slöseri med skattemedel att ha maskiner och personal "standby" bara för den årliga puckeln i maj-juni.

Lägg till handeln med passtider.

Men samtidigt är det kö varje år inför semestern och jag tycker att det är slöseri med skattemedel att ha maskiner och personal "standby" bara för den årliga puckeln i maj-juni.

Ja det finns ju ingen ”reservbänk” med personal. Det är en dyr hantering även ett ”vanligt år” med rekrytering av sommarvikarier, utbildning m.m. För min del anser jag att Polismyndigheten inte ska ägna sig åt detta överhuvudtaget, men när det nu är så borde det fungera som bilbesiktningen förr i tiden att det skickas kallelser när det är dags att förnya passet och då till förbokade tider. På så vis kan trycket spridas över året. Men det hjälps ju inte nu.

Internationell jämförelse; hängde med en kompis i Rio som skulle skaffa pass. Först registera sig (kö). Sen gå till skolan och hämta intyg på genomförd utbildning. Sen till militären för papper om att han var friskriven. Sen flera intyg, föräldrars underskrifter etc. Sen lämna in. Sen vänta 6-9 månader...

Såklart att Polisen skulle ha kunnat planerat för att det skulle bli en rekyl när pandemin var slut. Men samtidigt är det kö varje år inför semestern och jag tycker att det är slöseri med skattemedel att ha maskiner och personal "standby" bara för den årliga puckeln i maj-juni.

Lägg till handeln med passtider.

du börjar med att använda förändringen av eu-passen som en ursäkt, men helt uppenbart har länderna klarar av detta på olika sätt. I sammanhanget blir ju ett exempel från Brasilien lite udda.
Många verksamheter klarar av att hantera säsongssvängningar, det skulle polisen också kunna göra betydligt bättre. Min bild är inte att det saknas uppgifter hos polisen så att personalen behöver vara ”standby” en del av året låter osannolik.

Min bild är inte att det saknas uppgifter hos polisen så att personalen behöver vara ”standby” en del av året låter osannolik.

Problemet är att passverksamheten är avgiftsfinansierad. Det för med sig att personalen bara är finansierad när den ägnar sig åt att utfärda pass. Det är det jag menar med att det inte finns någon ”reservbänk”.

Problemet är att passverksamheten är avgiftsfinansierad. Det för med sig att personalen bara är finansierad när den ägnar sig åt att utfärda pass. Det är det jag menar med att det inte finns någon ”reservbänk”.
Detta och upplägget med 5 års giltighetstid är exempel på svenska beslut som är dåliga.

Detta och upplägget med 5 års giltighetstid är exempel på svenska beslut som är dåliga.

Helt enig på båda punkterna. Man kanske skulle ha betraktat passproblematiken som en konsekvens av pandemin och finansierat detta i särskild ordning? Ungefär som man gjorde med vaccinsfrågan. Där öppnades ju kassakistan vilket möjliggjorde massvaccinering. Lite haltande jämförelse kanske, men möjligen inte helt ologisk?

Årliga semester puckeln är väl i viss mån planeringsbar. Men det är den å andra sidan för medborgarna också.

Att planera för när pandemin är slut är betydligt svårare. Dels är den definitivt inte slut. Men framförallt så har det varit många spekulationer om när restriktioner runt om lättas tillräckligt för att tillåta resor. Och de har alla varit just spekulationer fram tills det redan var för sent. Inte något man rimligen har kunnat planera och anställa personal utifrån.

Toppen