Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

Dagens datapunkt (juli 2026).

Sökte nytt pass tisdag lunch (Stockholm city). Klart för uthämtning måndag kväll veckan efter.
Jag var på samma ställe i onsdags på morgonen, fick också meddelande måndag kväll.
Är det helgens produktion som meddelas på måndagar kanske? Snabbt och bra i alla fall.

• Gilla
Reactions: fcx
Det är riktigt bra att passen kan produceras så snabbt, då kan man som utlandsboende även på ett Sverigebesök förnya passet utan problem. Det är rejält mycket dyrare att förnya ifrån konsulatet. Givet bara 5 års giltighetstid och att man ska ha lite marginal till utgång av passet så blir det ju en process man behöver göra ungefär var 4:e år.

Det är riktigt bra att passen kan produceras så snabbt, då kan man som utlandsboende även på ett Sverigebesök förnya passet utan problem. Det är rejält mycket dyrare att förnya ifrån konsulatet. Givet bara 5 års giltighetstid och att man ska ha lite marginal till utgång av passet så blir det ju en process man behöver göra ungefär var 4:e år.

Jag hade för mig att jag hade sett de (trodde jag) goda nyheterna att giltighetstiden för svenska pass skulle förlängas till 10 år senare i år. Men nu hittar jag inget om det, men däremot artiklar på svenskspråkiga finska nyhetssidor om att Finland ska införa den förändringen. Har jag alltså helt missförstått det hela och bara råkat läsa finska artiklar tidigare och trott att det gällt Sverige (när det står "regeringen har beslutat att..." på svenska och utan att specificera vilken regering så antar jag att det kan ha varit så....)?

Det var ju dagens tråkiga insikt i så fall, hade sett fram emot pass med längre giltighetstid.

Jag hade för mig att jag hade sett de (trodde jag) goda nyheterna att giltighetstiden för svenska pass skulle förlängas till 10 år senare i år. Men nu hittar jag inget om det, men däremot artiklar på svenskspråkiga finska nyhetssidor om att Finland ska införa den förändringen. Har jag alltså helt missförstått det hela och bara råkat läsa finska artiklar tidigare och trott att det gällt Sverige (när det står "regeringen har beslutat att..." på svenska och utan att specificera vilken regering så antar jag att det kan ha varit så....)?

Det var ju dagens tråkiga insikt i så fall, hade sett fram emot pass med längre giltighetstid.
Jag har inte sett något om detta, och en snabb googling på svenska leder till finskt beslut och svenska klagomål. Justitieministern svarade senast i januari 2025 på en fråga i riksdagen om detta.

Giltighetstiden för svenska pass är i allmänhet fem år. Skälen för att giltighetstiden ändrades från tio till fem år var bland annat att en kortare giltighetstid försvårar ett missbruk av passhandlingar. Detta ansågs väga tyngre än det besvär och de ökade kostnader det innebär för den enskilde att söka nytt pass vart femte år i stället för vart tionde.

Svenska pass håller generellt en hög säkerhetsnivå. En orsak är just giltighetstiden. Den innebär att innehavarens utseende inte hinner förändras i så stor utsträckning. Den minskar också risken för att det samtidigt finns flera olika versioner av samma identitetshandling tillgängliga och att ett pass inte innehåller de senaste säkerhetsdetaljerna.

Att försvåra missbruk av passhandlingar är viktigt inte minst för att motverka exempelvis gränsöverskridande organiserad brottslighet och illegal invandring.

Det finns i dagsläget inga planer på att förändra processen för förnyelse av pass eller att förlänga giltighetstiden.

Däremot är regeringen mån om att underlätta för utlandssvenskar i andra avseenden när det är möjligt och lämpligt. ...
Med tanke på problem med, och den hårdnande inställningen till, irreguljär migration och identitetsstöld under det senaste cirka decenniet, i kombination med att det inte var så länge sedan som svenska pass "tappades bort" och såldes i närmast industriell skala, är jag snarast förvånad över att Finland förlänger giltighetstiden.

Det är ju valår i år, och många partiutspel/vallöften osar väldigt mycket "valfläsk" - halverat pris på månadsbiljetter i kollektivtrafiken, kyld öl på Systembolaget o.s.v. Kanske dags att väldigt snabbt uppvakta några partier för att få ett löfte om längre giltighetstid på pass, om du vill engagera dig i detta.

Lite off-topic, när jag jobbade i UK i samband med Brexit var jag förvånad att höra om att Storbritannien förr hade utfärdat pass med oändlig giltighetstid. Svårt att ändra på i efterhand, och ärligt talat ganska korkat i kombination med att (som UK) inte ha ett fungerande folkbokföringssystem. Såg något reportage om någon pensionerad tant som just flyttat tillbaka till Storbritannien från Sydafrika där hon bott sedan 1960-talet och viftade med ett pass från den tiden (som enda bevis för att hon alls existerade och dessutom var brittisk medborgare), och nu ville ha pension, förtur till subventionerad bostad m.m. EU-länderna har med anledning av detta infört regeln att pass som är äldre än 10 år inte är giltiga för inresa till EU.

Med tanke på problem med, och den hårdnande inställningen till, irreguljär migration och identitetsstöld under det senaste cirka decenniet, i kombination med att det inte var så länge sedan som svenska pass "tappades bort" och såldes i närmast industriell skala, är jag snarast förvånad över att Finland förlänger giltighetstiden.
Förhoppningen är väl att man med ändringarna av hur ett "tappat" pass hanteras (att du faktiskt inte kan hämta ut 10 per år längre utan att någon reagerar) skulle dra ner just saker som försäljning av passen, och på sikt leda till att vi kan få tillbaka längre tider. Men jag har varken sett något redovisat resultat av om det funkade, och definitivt inget konkret om när.

Den enda diskursen jag sett är att korta giltighetstider är positivt för nå kan ny teknik implementeras snabbt. På 3 är är ju 60% av passen utbytta.

Fast sedan har de ju inte alls bytt teknik speciellt ofta, så det känns som ett teoretiskt resonemang.

Sedan hade det hjälpt om giltighetstiden ökade minimalt till 5,5 år. Nu måste man ju förnya senast efter 4,5 år för att uppfylla kravet på minst 6m kvar. Många söker säkert vart 4.e år, ett jäkla resursslöseri.

Problemet som utlandssvensk är ju snarare medborgarskapsutredningen som polisen måste göra varenda gång och som man inte kan påbörja online innan passtiden… För mig tog det 3 veckor för ett ID-kort förra sommaren och denna sommar för mitt pass har det redan gått en vecka (och polisen har sagt att mitt pass förhoppningsvis är redo till mitten av augusti).

Den enda diskursen jag sett är att korta giltighetstider är positivt för nå kan ny teknik implementeras snabbt. På 3 är är ju 60% av passen utbytta.

Fast sedan har de ju inte alls bytt teknik speciellt ofta, så det känns som ett teoretiskt resonemang.

Sedan hade det hjälpt om giltighetstiden ökade minimalt till 5,5 år. Nu måste man ju förnya senast efter 4,5 år för att uppfylla kravet på minst 6m kvar. Många söker säkert vart 4.e år, ett jäkla resursslöseri.
Ja, varför måste det vara antingen 5 år eller 10 år? Måste ju finnas ett mellanläge där de olika intressena kan balanseras bättre, t ex 6 år eller 7 år.

Toppen