Senaste nytt

Privatflyget, ett fullvärdigt alternativ till kommersiella flygningar i framtiden?

Palazzi

Medlem
Finns ju en hel del olika klubbar/skolor i och runt Stockholm som hyr ut flygplan. Beror lite på vad man vill flyga. Vet inte om man får skriva ut skolor/klubbar här, då det kanske anses som reklam?

Borde väl egentligen inte vara mer reklam än att flagga för en viss flyglinje med SAS eller LH. Men har svårt att hitta tydlig information om det i medlemsreglerna...
 

vicce

Medlem
Japp, finns ju en del kvar. Men tyvärr känns inte så mycket optimalt sen allmänflygslakten tog fart här uppe. Lutar nog åt att jag går med i Roslagens Flygklubb.

Jag vet att Västerås Flygklubb har billigt medlemskap, samt rätt billigt timpris. Sen har du ju Airways på Bromma (inte det billigaste men ligger bra till samt ingen medlemsavgift), om man inte vill åka till Västerås. Uppsala Flygklubb har också rätt billigt timpris, dock en högre medlemsavgift.

Men som sagt, val av klubb beror ju lite på vad man vill flyga också.
 

Palazzi

Medlem
Jag vet att Västerås Flygklubb har billigt medlemskap, samt rätt billigt timpris. Sen har du ju Airways på Bromma (inte det billigaste men ligger bra till samt ingen medlemsavgift), om man inte vill åka till Västerås. Uppsala Flygklubb har också rätt billigt timpris, dock en högre medlemsavgift.

Men som sagt, val av klubb beror ju lite på vad man vill flyga också.

Detta kan vara första gången i mitt liv som jag känner mig stolt över mitt ursprung, haha;) (uppväxt i Västerås)
 
Jag kallar denna film "På mittlinjen...perfekt" :D

[video=youtube;1x_vhH8xKHY]http://www.youtube.com/watch?v=1x_vhH8xKHY&feature=youtu.be[/video]
 
Har inte glömt bort det. Jag håller på att rensa min kalender rejält - har en lång att-göra-lista som jag prickar av och jag har kommit långt. När listan är klar så har jag 100% ledigt fram till februari 2013 :D
 

Palazzi

Medlem
Kapar min egen tråd:
Tycker ibland att det känns lite omständigt att ta sig ut till flygplatser etc när man vill flyga, så då kom jag på tanken att det skulle vara kul att ha ett flygplan eller liknande i/på bilen som man kan ha med sig på resan.

Min första tanke var då att man behövde en lastbil/större släp, och att det då återigen blir ganska omständigt. Tittade på gyrkoptrar, men även de var ca 5m.
Tillslut hittade jag dock Rotortec Cloud Dancer 1! - En enmansgyrkopter med 12v-uttag, navigationsutrustning mm som endast tar 3.6m i anspråk (http://farm9.staticflickr.com/8407/8698546242_1a00b0f199_b.jpg).

Finns det en bil med 3.6-3.8m flak som inte är lastbilsregistrerad? Vet att det borde vara möjligt i en större skåpbil, men hade tänkt mig ett roligare fordon, som även kan agera bil dagligdags...
Kollade på den största pick-up jag känner till, Ford F350, men i.o.m att den har dubbelhytt återstår "bara" 2.7m flak.

En kompromiss är ju http://www.truckpaper.com/listingsdetail/detail.aspx?OHID=4453943, men 1.8L/mil och lastbilskort skrämmer en aning. Den är ju iofs rätt maffig, så hade ju varit lite rolig. Tänk att glida runt på bilsemester med denna och ett litet "plan" på flaket:rolleyes:

Det är inte aktuellt denna sommaren, men tänkte sondera terrängen. Har även en vän som är intresserad av idén, och om jag känner honom rätt så slår han till direkt när han vet om möjlighet finns...:)
 
Toppen