Senaste nytt

Prisvärda hotell i Hong Kong

Andreas.Net

Medlem
Bodde två nätter på Dorsett Mongkok i februari. Nappade på grund av priset, men som i de flesta fall får man vad man betalar för. Loungen var exempelvis ett riktigt skämt. Fick dock checka in direkt vid ankomst (ankom med SAS på morgonen), vilket var väldigt uppskattat då jag inte sov speciellt mycket på planet dit.

Hotellet var ok, men inte mer. Läget lite off, men taxi är inte speciellt dyrt i Hongkong.

Kommer förmodligen välja ett annat hotell vid nästa besök i Hongkong.
Jag behåller bokningen på Hilton, det verkar rätt bra, sen blir det ju oftast Hilton när jag är ute och reser i och med HHD.
 
Gör min första Hong Kong-helg i september och är mån om att ha bra utsikt från hotellet. Vilka vyer är vassast? Ska man leta efter rum med "harbour view", och är det bättre att bo på Hong Kong island och titta över mot Kowloon, eller tvärtom? (Om vi nu antar att läget i övrigt inte spelar någon roll utan bara snackar utsikt).

Har ni tips på specifika hotell med bra vy (gärna under 2000kr/natt) så är det välkommet, men annars är jag tacksam för generella tips på vilken riktning man ska se till att ha fönstret om man vill maxa upplevelsen och kunna titta ut över nattens blinkande ljus när man somnar in i sängen.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Martin Gren

Medlem
Ingen övrig värdering. Så här såg utsikten ut från Intercontinental Grand Stanford från ett rum med Harbour View.

2016-03-26 18.41.11.jpg
 
Gör min första Hong Kong-helg i september och är mån om att ha bra utsikt från hotellet. Vilka vyer är vassast? Ska man leta efter rum med "harbour view", och är det bättre att bo på Hong Kong island och titta över mot Kowloon, eller tvärtom? (Om vi nu antar att läget i övrigt inte spelar någon roll utan bara snackar utsikt).

Har bara varit i Hong Kong en gång, så jag är ingen expert. Jag skulle nog ändå säga att bästa vyn är från Kowloon-sidan mot Central. Vi bodde på Kowloon Harbourfront, och jag gillade utsikten över vattnet och båttrafiken. Hotellet är U-format med öppningen mot hamnen och vi hade bodde i botten av U-et. Dvs utsikten var inte 180 grader, så man såg inte den mest upplysta biten av Central. Jag tyckte ändå att utsikten var fantastisk.

Det är möjligt att andra hotell i området, t ex Harbour Grand Kowloon har vidare synfält, men det är ändå ett visst avstånd till Central, så lika bra utsikt som InterContinental kan det nog inte bli.

Tyvärr verkar det som att läge, utsikt och standard samvarierar i Hong Kong, så jag tror att det kan vara svårt att få utsikten till ett lägre pris. Kanske är bättre att ta en natt på InterContinental, och de andra på Ibis North Point?
 
Last edited:
Toppen