Senaste nytt

Prisvärda hotell i Hong Kong

Om du tar Airport Express till Kowloon så kan du sen fortsätta med tunnelbana en station "tillbaka" till Olympic (eller kliva av Airport Express redan på Tsing Yi och tar tunnelbanan därifrån - jag vet att jag alltid brukar åka via Tsing Yi på morgonen när jag ska till SAS-flighten), och då promenerar du till Hilton Garden Inn på drygt 10 minuter.
Tillägga att det även går att promenera fint till Olympic om man vill röra lite på sig på morgonen. Man kommer till stationen via köpcentret, som ser väldigt stängt ut på morgonen, men är alltjämt öppet för folk som ska åka tunnelbana.

Jag rekommenderar frukost i Uniteds lounge, bra utbud, spatiöst och folktomt.
Singapore och Thai har båda morgonavgångar som ger fyllda lounger.

Jag håller med. Gott om plats och tillräckligt bra och gott frukostutbud. Dessutom brukar SAS vanligtvis avgå från en gate närmare United lounge än Singapore lounge. Åtminstone de gånger jag flugit.

Det ligger inte bättre till om du vill göra stan samt du tjänar inga poäng.
Det jag menade med det var att det finns en shuttlebuss som går direkt till hotellet från flygplatsen.
Jag har ju aldrig varit i Hong Kong så jag har ju egentligen ingen aning om vad som ligger bra till eller ej, dock när jag tittade på kartan så såg det ut som om det här hotellet låg mer "centralt", på vilket sätt ligger hiltonhotellet bättre till ?

/A

Det jag menade med det var att det finns en shuttlebuss som går direkt till hotellet från flygplatsen.
Jag har ju aldrig varit i Hong Kong så jag har ju egentligen ingen aning om vad som ligger bra till eller ej, dock när jag tittade på kartan så såg det ut som om det här hotellet låg mer "centralt", på vilket sätt ligger hiltonhotellet bättre till ?

/A
Hong Kong är lite speciellt, de centrala delarna är i just Central på Hong Kong Island. Det mesta livet är vid vattnet i Kowloon och Hong Kong ön. Längre "upp" i stan/Kowloon finner du mest bostadsområden (som det kan finnas charm i och saker att se) men för ett första besök rekommenderar jag att röra sig runt Central och Tsim sha Tsui.

Det är inga problem att hitta till Garden Inn och det ligger närmre de centrala delarna samt Mong Kok har flertal nattmarknader mm.

Jag tycker det ser ut som att båda hotellen ligger suboptimalt till men å andra sidan kanske prisskillnaden gör det värt det.

Mong Kok är tättbefolkat men inte centrum för västerländska turister. Då ska man sikta in sig på tunnelbanestationerna Tsim Sha Tsui (+Tsim Sha Tsui East) på Kowloonsidan eller Central, Admiralty eller Wan Chai på Hong Kong-sidan.

EDIT: jag vill inte avråda från Mong Kok som jag tycker har charm.

Hong Kong är lite speciellt, de centrala delarna är i just Central på Hong Kong Island. Det mesta livet är vid vattnet i Kowloon och Hong Kong ön. Längre "upp" i stan/Kowloon finner du mest bostadsområden (som det kan finnas charm i och saker att se) men för ett första besök rekommenderar jag att röra sig runt Central och Tsim sha Tsui.

Det är inga problem att hitta till Garden Inn och det ligger närmre de centrala delarna samt Mong Kok har flertal nattmarknader mm.
Det lutar nog att behåller bokningen på Hilton, men om det är något som jag ogillar så är det att komma till en ny stad där man inte hittar och försöka använda de allmänna kommunikationerna och sen villa bort sig, så det lutar nog starkt att jag kommer ta en taxi från flygplatsen så jag kommer direkt till hotellet.

Tsim sha Tsui ligger väl ganska nära ?

Eftersom resan är en milagerun så stannar jag endast 24 timmar i Hong Kong, är det något som jag inte får missa ?

Jag har bokat Hilton Garden Inn till min vistelse men nu börjar jag fundera på om jag skall ta något annat hotell, jag hittade detta:

Hotels in Kowloon Hong Kong | Official Site Dorsett Mongkok Hong Kong

Det var både billigare och låg bättre till åtminstone så vitt jag kunde avgöra.

/A

Bodde två nätter på Dorsett Mongkok i februari. Nappade på grund av priset, men som i de flesta fall får man vad man betalar för. Loungen var exempelvis ett riktigt skämt. Fick dock checka in direkt vid ankomst (ankom med SAS på morgonen), vilket var väldigt uppskattat då jag inte sov speciellt mycket på planet dit.

Hotellet var ok, men inte mer. Läget lite off, men taxi är inte speciellt dyrt i Hongkong.

Kommer förmodligen välja ett annat hotell vid nästa besök i Hongkong.

Toppen