Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Att det ens går att fråga/tjata till sig det visar ju att något är fel. Vill man tvunget borda med någon annan så får man borda i deras grupp. Svårare än så är det inte enligt mig. Och så farligt är det inte.

Nja, jag kan ju faktiskt tycka att det är ok med undantag för familjemedlemmar, om det sköts snyggt. Och som jag nämnde ovan, på longhaul så får ju barnfamiljer oftast gå ombord först ändå. Men som jag sa, med kollegor så har jag nästan alltid fått 'nej'. Jag tror att det bara har hänt en gång att en kollega fått gå med.

Vill också tillägga att jag har precis samma erfarenhet även med andra flygbolag.

Nja, jag kan ju faktiskt tycka att det är ok med undantag för familjemedlemmar, om det sköts snyggt. Och som jag nämnde ovan, på longhaul så får ju barnfamiljer oftast gå ombord först ändå. Men som jag sa, med kollegor så har jag nästan alltid fått 'nej'. Jag tror att det bara har hänt en gång att en kollega fått gå med.

Vill också tillägga att jag har precis samma erfarenhet även med andra flygbolag.

Jag kan också hålla med om att det är vettigt att familjen får följa med. Men då borde det vara konsekvent. Poängen är att det inte borde vara upp till humöret på den aktuella gate personalen, utan väl definierat i reglerna.

Jag kan också hålla med om att det är vettigt att familjen får följa med. Men då borde det vara konsekvent. Poängen är att det inte borde vara upp till humöret på den aktuella gate personalen, utan väl definierat i reglerna.
Dessutom blir det ju rätt rörigt med pipande maskiner om det ska göras undantag för vissa, flexibla/flummiga regler spelar inte väl i kombination med "radar enforcement" av reglerna. Då ska det isåfall in redan på boardingkortet (vilket begränsar framgångsfrekvensen för fråga snällt-metoden).

Dessutom blir det ju rätt rörigt med pipande maskiner om det ska göras undantag för vissa, flexibla/flummiga regler spelar inte väl i kombination med "radar enforcement" av reglerna. Då ska det isåfall in redan på boardingkortet (vilket begränsar framgångsfrekvensen för fråga snällt-metoden).

Absolut, och det är därför jag alltid frågar innan boarding börjar för då kan de vidta de åtgärder som behövs för att "låsa upp" spärrar eller låta en gå vid sidan om.

Jag skulle aldrig komma på tanken att fråga när boarding redan börjat. Då blir det bara stressigt och jobbigt och det vinner ingen på.

Precis. Flygbolaget får bestämma innan och så framgår det av boardingkortet.

Jag har väldigt svårt för när någon frågar i gaten, för var går gränserna. Kundtjänst behöver enligt mig vara förutsägbar och konsekvent. Släpps en på med familjen, ska alla släppas på med familjen. Får en guldis prio med sin kollega, ska alla få ta med sin kollega.

Hela situationen blir snabbt ohållbar om inte dessa ”undantag” programmeras i systemet.

Jag vet att priority boarding som EBG med SAS är personlig men jag har fortfarande en fundering. Under de senaste resorna tillsammans med min flickvän har vi legat under samma bokningsreferens. Jag får ett prydligt A på min boardinggrupp men hon får bara ett sträck, alltså inte ens en ett H. Om vi ponerar att vi inte boardar tillsammans och priority boardingen sköts till punkt och pricka. Hur ska hon veta när det är hennes tur att boarda?

Toppen