Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

tycker knäcke är ok. Inget som kan gå fel.
Jag äter knäckebröd nästan varje dag (dock av högre kvalitet än wasasandwichen som SAS serverar). Produkten som SAS serverar är dock värdelös, det är ytterst sällan jag ser någon beställa den (lustigt nog såg jag en som beställde en sådan i torsdags, det är så ovanligt att man lägger märke till det).

Fick idag (på dialogmöte i Luleå) höra att SAS jobbar på systemstöd för prioboarding så här kanske vi får en förbättring - vilket år som helst.
Förhoppningsvis zon systemet som det hintas om på Boarding korten
Sades det något mer på mötet än att det skulle komma någon gång?
För det här har jag hört vid de senaste två pendlarmötena jag har varit - och enligt senaste gången skulle det redan varit i drift/pilot nu.
Business och priopax till vänster, economy till höger vid gate, fungerar lika bra som det gör på många flygplatser i Asien eller som det fungerar på T2 med exempelvis British Airways och Finnair.... så förstår inte varför det inte fungerar hos SAS...
En stor skillnad är att SAS bara har en person i gaten. Många andra bolag kör med två personer i gaten, vilket möjliggör det. Det är därför som SAS behöver automatspärrar som hanterar det.

Automatspärrar har ingen betydelse när de först släpper in alla i en fålla (till USA mm)
och det sedan inte sker någon kontroll alls.

En stor skillnad är att SAS bara har en person i gaten. Många andra bolag kör med två personer i gaten, vilket möjliggör det. Det är därför som SAS behöver automatspärrar som hanterar det.
Fast det är ganska ofta de har 2 eller 3 personer även hos SAS. Det gör snarare att det fungerar ännu sämre, eftersom de två (eller tre) då släpper på samtidigt men fortfarande bara prio på ena sidan.

Automatspärrar har ingen betydelse när de först släpper in alla i en fålla (till USA mm)
Just på flygen till USA, åtminstone från Stockholm, tycker jag prio boarding faktiskt har fungerat rätt bra på sistone. De gånger jag flugit så har de haft koll av just att man har Business-biljett vid själva påstigningen (de scannar inte boardingkortet - det görs vid ingången till gate-området - men de kollar att man är i rätt kabin). Säkert 75% success-rate på det senaste året, vilket är extremt mycket bättre än på kortare flygningar.

I Paris senast hade de två fållor på SAS avgång. En Prio (Plus/EBG+) och en Go. Väldigt få fattade ändå att de stod i fel kö. Ett par som såg skylten påpekade högt "Vi kanske står fel? jaja, alla verkar ändå stå här". Fållorna mynnade sedan ut till en gemensam klump av människor så boardingpersonalen hade ingen koll på varifrån pax:en kom ifrån. Hur svårt ska det vara??

Mycket at diskussionen för mig handlar inte om longhaul, utan om bulkflygandet på kort- och medeldistans.
Fast det är ganska ofta de har 2 eller 3 personer även hos SAS. Det gör snarare att det fungerar ännu sämre, eftersom de två (eller tre) då släpper på samtidigt men fortfarande bara prio på ena sidan.
Jasså? Var då?
Det här är till och med skälet som SGH har angett som skäl, för varför det är lättare när de sköter det åt andra bolag.
I Paris senast hade de två fållor på SAS avgång. En Prio (Plus/EBG+) och en Go. Väldigt få fattade ändå att de stod i fel kö. Ett par som såg skylten påpekade högt "Vi kanske står fel? jaja, alla verkar ändå stå här". Fållorna mynnade sedan ut till en gemensam klump av människor så boardingpersonalen hade ingen koll på varifrån pax:en kom ifrån. Hur svårt ska det vara??
Just på CDG brukar det fungera väldigt bra. Där brukar gatepersonalen ha koll. En av de få SAS-destinationer där det som priopax går att boarda med prio även efter att vanliga boardingen har börjat.

Toppen