Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Vore ju perfekt om det på skärmen stod "NOW BOARDING GROUP 1" eller något liknande. Kan nog bli väldigt svårt med fållor i många gater då det är väldigt trångt (i alla fall på Arlanda). Amerikanska bolag brukar ju ibland ha en stor fålla och där låter man typ ingen stå förrän man boardar så släpps folk in där. Har man fel boardinggrupp får man gå tillbaka.

Idag var det fållor i Oslo, gate F23, för boarding till Miami. Jag kom med planet från Arlanda på morgonen med kort connection, så jag var bland de senare som anlände till gaten. Det var en fålla för prio och en för Eco. Först ville agenten inte släppa in mig för det var för fullt i prio, men efter att herren bakom mig ville kolla status på sitt incheckade bagage, och detta endast kunde göras vid disken framme vid utgången, släppte hon in oss båda. Uppskattningsvis var det iaf 25% av passagerarna i prio fållan. Först var det en stunds väntan medan tre i personalen meckade med datorerna bakom disken vid utgången. Efter cirka 10 minuter kommer det upp en man från bryggan som ser ut som en mer välklädd och matglad version av Fleksnes och börjar rya runt med personalen bakom disken. Kort därefter tar Fleksnes mikrofonen och rabblar upp den vanliga ramsan, VARPÅ HAN ÖPPNAR BANDET TILL ECO! Vissa eco-pax var ju snabbt med på noterna och stod bums framme vid utgången. På prio-sidan började vi skruva på oss, och en handlingskraftig medpassagerare lyfte resolut av bandet som skilde fållorna åt så att vi kunde välla över till eco-sidan. Jag tror inte sas kan lastas för detta misstag, snarare ett enskilt missfall i ämbetet. Kanske ytterligare en Norgehistoria utan poäng? ;-)
 
Idag var det fållor i Oslo, gate F23, för boarding till Miami. Jag kom med planet från Arlanda på morgonen med kort connection, så jag var bland de senare som anlände till gaten. Det var en fålla för prio och en för Eco. Först ville agenten inte släppa in mig för det var för fullt i prio, men efter att herren bakom mig ville kolla status på sitt incheckade bagage, och detta endast kunde göras vid disken framme vid utgången, släppte hon in oss båda. Uppskattningsvis var det iaf 25% av passagerarna i prio fållan. Först var det en stunds väntan medan tre i personalen meckade med datorerna bakom disken vid utgången. Efter cirka 10 minuter kommer det upp en man från bryggan som ser ut som en mer välklädd och matglad version av Fleksnes och börjar rya runt med personalen bakom disken. Kort därefter tar Fleksnes mikrofonen och rabblar upp den vanliga ramsan, VARPÅ HAN ÖPPNAR BANDET TILL ECO! Vissa eco-pax var ju snabbt med på noterna och stod bums framme vid utgången. På prio-sidan började vi skruva på oss, och en handlingskraftig medpassagerare lyfte resolut av bandet som skilde fållorna åt så att vi kunde välla över till eco-sidan. Jag tror inte sas kan lastas för detta misstag, snarare ett enskilt missfall i ämbetet. Kanske ytterligare en Norgehistoria utan poäng? ;-)

Ibland undrar man hur svårt det ska vara att instruera sin personal om en sån simpel process.
 
Låter som en riktigt intressant tajmingfråga. Med lite otur hamnar du alltså först på andra bussen.
Exakt, men övning ger färdighet! Ratio för CPH C-gate är nog success/fail = 90/10.
Samma idag, först Boarding av C till Hong Kong och 120 pers försöker boarda, alla som inte satt i Business nekades att gå ombord. Vet inte hur de följde upp Star gold efteråt men detta var bra. Sen kan man ha synpunkter på 90 pers som ska blockera Boardingen...
När jag åkte Chicago nyss, körde de notorisk kontroll av Business, men sen var det utrop utan att de ens tittade eller skannade boardingkorten för övriga. Herren före mig frågade och fick svaret "It's all economy...".
Så uppenbarligen går det att ha ordning om de vill, för någon verkar ha instruerat om att prioboarding av främre kabinen är viktigt.
 
Tidigare i veckan så blev inte ens prioboarding utropat mellan CPH => ARL utan alla passagerar välkommandes samtidigt. Skrev till SAS och klaga och fick - Ett svar som jag inte får att stämma överens med verkligenheten...

"Hej Mikael!

Tack för ditt mail och för att du har delat med dig av din upplevelse.

Vid ombordstigning välkomnar vi alltid våra kunder som reser i SAS Plus och våra premiumkunder att få stiga ombord först. Därefter börjar ombordstigning för kunder som reser i SAS Go.

På många flygplatser så finns idag automatisk ombordstigning, dvs. man ställer in automaten så att endast de som reser i SAS Plus eller är premiumkund kan gå ombord först. Vår personal gör sitt yttersta för att alltid följa ombordstigningsproceduren.

Jag kommer att vidarebefordra dina åsikter till berörd avdelning. De synpunkter och kommentarer som våra kunder delger oss, ligger till grund för vårt förändrings- och förbättringsarbete så vi är tacksamma för att du har tagit dig tid att skriva till oss om detta.

Ha en trevlig dag!
"
 
Tidigare i veckan så blev inte ens prioboarding utropat mellan CPH => ARL utan alla passagerar välkommandes samtidigt. Skrev till SAS och klaga och fick - Ett svar som jag inte får att stämma överens med verkligenheten...

"Hej Mikael!

Tack för ditt mail och för att du har delat med dig av din upplevelse.

Vid ombordstigning välkomnar vi alltid våra kunder som reser i SAS Plus och våra premiumkunder att få stiga ombord först. Därefter börjar ombordstigning för kunder som reser i SAS Go.

På många flygplatser så finns idag automatisk ombordstigning, dvs. man ställer in automaten så att endast de som reser i SAS Plus eller är premiumkund kan gå ombord först. Vår personal gör sitt yttersta för att alltid följa ombordstigningsproceduren.

Jag kommer att vidarebefordra dina åsikter till berörd avdelning. De synpunkter och kommentarer som våra kunder delger oss, ligger till grund för vårt förändrings- och förbättringsarbete så vi är tacksamma för att du har tagit dig tid att skriva till oss om detta.

Ha en trevlig dag!
"


Hoho.. dagens skratt!
 
På många flygplatser så finns idag automatisk ombordstigning, dvs. man ställer in automaten så att endast de som reser i SAS Plus eller är premiumkund kan gå ombord först.
Det där är ju skitsnack från SAS, om de inte lyckats göra någonting de senaste dagarna som totalt gått under BC-radarn... vilket jag starkt tvivlar på.

Däremot har SAS (i tidigare svar till mig i samma ämne) kommunicerat att ovan skulle kunna vara en sorts lösning på prioboarding-problematiken, men aldrig att det är live/kommer gå live ett visst datum.
 
Toppen