Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

SK903 idag.. Imponerad... Först tydligt separat utrop rad 1-8, dvs Business... Sedan plus med radnummer 20-27 och guld.

Visserligen semestertider men normalt brukar det ju vara gatlopp när alla från business, plus och guldkort ska på samtidigt....

Nytt försök med prio nyss på SK1898 från FCO. Vid första anblicken succé då man har två diskar där den ena är märkt prio. Döm av min (och de andra i den köns) förvåning när man öppnar för den vanliga kön först! Släpper på ca 25 pax för att därefter öppna bandet för oss i priokön.

Helt ärligt, lägg ned skiten.

Det är så sjukt att samma folk vid nästa boarding släpper på vem som helst, när som helst.

Ja, helt galet egentligen.

Är det kanske så att SAS interna direktiv för prioriterad ombordstigning ger personalen utrymme för egna beslut. Exempelvis utifrån antalet statusresenärer, beläggning eller någon annan preferens? Och att Thai är extremt hårda i direktiven när det gäller ombordstigning på deras flighter?

För jag har också svårt att se hur samma personal kan agera så annorlunda beroende på vilket flygbolag de hanterar ombordstigning för.

Ja, helt galet egentligen.

Är det kanske så att SAS interna direktiv för prioriterad ombordstigning ger personalen utrymme för egna beslut. Exempelvis utifrån antalet statusresenärer, beläggning eller någon annan preferens? Och att Thai är extremt hårda i direktiven när det gäller ombordstigning på deras flighter?

För jag har också svårt att se hur samma personal kan agera så annorlunda beroende på vilket flygbolag de hanterar ombordstigning för.
Japp, helt uppenbart. Finns också något festligt citat från Eivind Roald där han säger något i stil med att "sådant här (prioboarding) är inte så lätt att få till i jante-Skandinavien".

När jag flög SK609, CPH-ZRH, förra veckan fungerade prioboarding bra så till vida att folk nekades att gå ombord. Det stora problemet var dock att alla de som nekades ombordstigning bara tog ett par steg bort vilket innebar att de blockerade framkomligheten för alla oss andra som hade rätt till prioboarding. Hade lösts smidigare om man haft separata köer/fållor dit dessa personer hade kunnat flytta.

På SK121 fungerade prio fint, såg ingen som skickades tillbaka men alla uppförde sig exemplariskt efter utrop och väntade på sin tur. Dock sket det sig halvt ändå i och med att prioboarding slutfördes och vanlig boarding påbörjades innan städning av planet var klart. Så där stod vi istället i landgången bakom ett band och trängdes...

Halvt relaterat blev det inte heller avgång i tid, nu väntar vi på leverans av både bagage och syrgasflaska!

Toppen