Det låter som mer tur än skicklighet från SAS sida...På CPH-LHR imorse var det utrop om prio boarding som vanligt. Gick hyfsat bra, ingen direkt spotcheck, men planet fylldes av Plus och vad jag antar var EBD/EBG först iallafall
Yep, även en blind höna...Det låter som mer tur än skicklighet från SAS sida...
Sedan de byggde om gate 17 på GOT så har det hänt grejer. Har tänkt fota nya gateingången ett par gånger men så har det inte blivit...
Det finns tydliga skyltar och band för Priority lane och Ordinary lane. När jag har flugit har det varit tydliga utrop om Priority boarding.
Så till frågan om det efterlevs? Ja, jag uppfattar det så. För en vecka sedan eller två så kom jag sent till gaten och såg att halva planet redan stod i Priority lane, så jag tog den vanliga kön som var helt tom. Längst fram blev jag stoppad. I den ingången står en sommarvikarie, men hans kollega ropar högt och tydligt till honom att han endast får släppa igenom oss om vi uppfyller villkoret om priority. Hon avslutar med att säga något om att nu skall de köra det strikt.
Vad är övrigas erfarenheter som flugit från gate 17 på GOT den senaste månaden?
Gate 17 är för kännedom SAS nya huvudgate på GOT, som ligger närmast loungen.
Okej. Sitter nu i mitt säte efter en något katastrofal boarding upplevelse.
Kommer fram till gaten 15 min innan take off (17) o en kvinna står vid disken. Folk har redan börjat kliva på via de elektroniska spärrarna. Dessutom vid gate 41 är det väldigt trångt framför de elektroniska spärrarna, ett getingbo redan nu alltså.
Är osäker på om spärrarna släpper genom alla eller om det restrikteras till plus/EBG/EBD. Hur som helst. Först får en spärr fnatt, varav samme person provar spärr nr 2 o sabbar den också.
Hela kön står stilla nu o sakta fylls semesterresenärerna på.
Den ensamma kvinnan vid disken får lite småpanik och försöker att nollställa spärrarna...
Det hela tar alltså ganska mycket längre tid än om folk skulle ha följt reglerna.
Dock är SAS policy Säkerhet, punktlighet och Service - i den ordningen... Börjar man få ont om tid ska punktlgheten prioriteras. Dock alltid säkerheten. Dock kan vissa requent flyers bidra till att minska punktligheten med alla frågor och problem att lyfta upp sitt bagage i hatthyllan, varpå det uppstår stockning i gången...