Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Dom var inte EBG/EBD då?
Som jag förstod det så var han siste man som boardade
Efter ett tag insåg jag att det är helt tomt vid gaten trots att de som jobbar fortfarande bara har öppnat upp för de fram till rad 10 att gå ombord.
Jag brukar ibland boarda sist eftersom jag inte orkar med kaoset, och det är inte ovanligt att de aldrig bryr sig om att annonsera någon mer boardinggrupp eftersom alla boardar på priobordingen ändå... o_O

Som jag förstod det så var han siste man som boardade

Jag brukar ibland boarda sist eftersom jag inte orkar med kaoset, och det är inte ovanligt att de aldrig bryr sig om att annonsera någon mer boardinggrupp eftersom alla boardar på priobordingen ändå... o_O
Nej han boardade just före dom radnumren skulle boarda och undrade hur någon redan kunde sitta där...

Det kan oxå vara så, inte helt ovanligt, att de som sitter på låga radnummer i Go oftast är statuspax. Eftersom vi som är EBG och högre kan välja säte redan vid bokning så väljer vi såklart de bästa platserna, som de flesta tycker är långt fram. Då har de säkert boardat enligt prio-boarding och kvar är du som lyckats få en bra plats, men som inte har prio-boarding.

Jo, några av de mellan Plus (som jag har för mig slutade med rad 4) och rad 10 kan såklart ha haft status, men alla? Jag var sist kvar vid gaten, sen kom det några eftersläntrare efter mig, men när jag kom på var så gott som alla ombord.

Aja, eftersom det verkar vara konsensus att det inte kollas kanske det är bättre att hålla sig framme i framtiden. Men ett tips till SAS: borde det inte rätt enkelt gå att lägga in en funktion i boardingsystemet som låter gateagenten styra vilka boardingkort som accepteras? Status och plats är ju redan registrerat, så då skulle personalen bara behöva trycka på lite olika knappar och öppna upp först för priopax och sen för en sektion i taget. De som försöker smita in belönas med röd lampa och ilsket pip. Eller?

Nej han boardade just före dom radnumren skulle boarda och undrade hur någon redan kunde sitta där...

Exakt. Men jag undrar om inte gateagenten helt enkelt hade glömt bort att det fanns radnummer kvar - jag var som sagt ensam kvar vid gaten till slut utan att det kom något mer utrop.

Ungefär på varannan flight brukar jag vara med om att någon/några på olika sätt yttrar sitt missnöje över 'det katastrofalt orättvisa' i att några resenärer har fler förmåner än de med de allra billigaste biljetterna som aldrig brukar flyga. Dock har jag aldrig sett något så allvarlig incident som @toer00 varit med om som tur är, men det är väl bara en tidsfråga kan jag tänka mig...

Nej du har nog trots allt en poäng med att incidenten som @toer00 fick genomlida är i värsta slaget. Men jag tror det delvis även beror på vilken destination som man reser till/från. Men tyvärr så det inget unikt.. Jag kan som exempel dra en liknande anekdot men något mildare. Som jag tar upp för att beskriva mina egna upplevelser för att inte bara rapa floskler.

I samband med en mileage run med SAS till Aten i höstas. Då en förfriskad pappa (med två barn och kvinna) först i gaten blir förbannad över att inte få borda i och med utropet om priority boarding. Sen när han får syn på att jag och några till går fram så brister det totalt för honom. Sen så kommer frågan om hur en j*vla sprätt som mig i trasiga jeans kan få gå göre honom?! Väl ombord så delas frukostlådorna ut i Plus och jag kan höra honom några rader bak i GO bli ännu mer förbannad över att han ska få betala för den. Väl i Aten så kommer hans fru fram och ber mig om ursäkt för mannens beteende och vi småpratar lite om varför jag bara sätter mig ner till Aten för att samla poäng.

Toppen