Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Eller att vissa har svårt att förstå att har man ett boardingcard som det står C-klass på så innebär det vissa förmåner...
Även efter att SAS agenten bakom disken på INN hade verifierat att Prio Check-In dvs. företräde i kön skulle gälla såväl C klass som för de med status, så fortsatte de med att även idiotförklara agenten.. olustigt... verkar som de blandade ihop denna flight med de Charter som SAS kör åt STS Alpresor till INN.. ??
 
Hänt mig på OSL en gång också. Jag gick förbi kön till ekonomiklass (i fållan) och gick direkt fram till den lediga Gold/Business-disken strax till höger. Då började en rabiat norrbagge gasta det ena och det andra från apklass-inhängningen samtidigt som han hytte med näven. Jag hann dock bara titta förvånat på mannen innan damen i incheckningsdisken höjde rösten och sade till den galna norrbaggen "Detta är Business Class. Du får vänta i kön!". Själv sade jag inte ett ord utan checkade lugnt in och lämnade den rabiate rödnäsan långt bakom mig i mängder av köer.
 
Reggade mig precis på forumet för att kunna ställa en fråga om priority boarding med SAS utifrån nåt som hände igår. Jag reser inte så väldans mycket så undrar hur ni andra gör när ni boardar och systemet inte funkar. Så här var det: jag var på Arlanda och skulle neråt Europa, kom till gaten ca tio minuter innan boarding och allt var lugnt. När det drar igång så börjar agenten med att bjuda in de som har prioritet, och sen övriga i radnummerordning bakifrån i olika segment, först 26-18, sen 18-10. Jag har bara EBS, reste i Go och satt på 8A, så jag väntade snällt på min tur. Efter ett tag insåg jag att det är helt tomt vid gaten trots att de som jobbar fortfarande bara har öppnat upp för de fram till rad 10 att gå ombord. Då frågade jag snällt om det var okej att boarda trots mitt radnummer, och det var det. Väl ombord inser jag dock att de två på 8B och C redan sitter på sina platser vilket fick mig att känna mig lite lätt lurad.

Den här gången var det inget problem att få plats med väskan eller nåt sånt, men det hade ju kunnat bli det. Men jag undrar lite hur ni andra sköter er boarding i ett sånt här läge? Det är kanske ingen stor grej, men jag störde mig lite på det - det blir som ett prisoner's dilemma. Om alla samarbetar blir det smidigt för alla, men om man är den enda som följer instruktionerna blir man blåst. Varför ens ha ett radnummer- eller priosystem om man inte håller på det?
 
Reggade mig precis på forumet för att kunna ställa en fråga om priority boarding med SAS utifrån nåt som hände igår. Jag reser inte så väldans mycket så undrar hur ni andra gör när ni boardar och systemet inte funkar. Så här var det: jag var på Arlanda och skulle neråt Europa, kom till gaten ca tio minuter innan boarding och allt var lugnt. När det drar igång så börjar agenten med att bjuda in de som har prioritet, och sen övriga i radnummerordning bakifrån i olika segment, först 26-18, sen 18-10. Jag har bara EBS, reste i Go och satt på 8A, så jag väntade snällt på min tur. Efter ett tag insåg jag att det är helt tomt vid gaten trots att de som jobbar fortfarande bara har öppnat upp för de fram till rad 10 att gå ombord. Då frågade jag snällt om det var okej att boarda trots mitt radnummer, och det var det. Väl ombord inser jag dock att de två på 8B och C redan sitter på sina platser vilket fick mig att känna mig lite lätt lurad.

Den här gången var det inget problem att få plats med väskan eller nåt sånt, men det hade ju kunnat bli det. Men jag undrar lite hur ni andra sköter er boarding i ett sånt här läge? Det är kanske ingen stor grej, men jag störde mig lite på det - det blir som ett prisoner's dilemma. Om alla samarbetar blir det smidigt för alla, men om man är den enda som följer instruktionerna blir man blåst. Varför ens ha ett radnummer- eller priosystem om man inte håller på det?
Först och främst, välkommen till vår vardag på SAS ;) personligen har jag gett upp. Råkar det vara så att prio boarding ens utlyses så skrattar jag mest inombords. I övrigt "löser" jag min egen prio bording. Detta genom att, då jag mest reser från ARN T4, ställa mig vid automat spärren när buzzern från gatehuvudet ljuder. Då är det ingen i kö där för alla ovana resenärer ställer sig vid den manuella disken i kö ;)
 
Först och främst, välkommen till vår vardag på SAS ;) personligen har jag gett upp. Råkar det vara så att prio boarding ens utlyses så skrattar jag mest inombords. I övrigt "löser" jag min egen prio bording. Detta genom att, då jag mest reser från ARN T4, ställa mig vid automat spärren när buzzern från gatehuvudet ljuder. Då är det ingen i kö där för alla ovana resenärer ställer sig vid den manuella disken i kö ;)
Det kan oxå vara så, inte helt ovanligt, att de som sitter på låga radnummer i Go oftast är statuspax. Eftersom vi som är EBG och högre kan välja säte redan vid bokning så väljer vi såklart de bästa platserna, som de flesta tycker är långt fram. Då har de säkert boardat enligt prio-boarding och kvar är du som lyckats få en bra plats, men som inte har prio-boarding.
 
Reggade mig precis på forumet för att kunna ställa en fråga om priority boarding med SAS utifrån nåt som hände igår. Jag reser inte så väldans mycket så undrar hur ni andra gör när ni boardar och systemet inte funkar. Så här var det: jag var på Arlanda och skulle neråt Europa, kom till gaten ca tio minuter innan boarding och allt var lugnt. När det drar igång så börjar agenten med att bjuda in de som har prioritet, och sen övriga i radnummerordning bakifrån i olika segment, först 26-18, sen 18-10. Jag har bara EBS, reste i Go och satt på 8A, så jag väntade snällt på min tur. Efter ett tag insåg jag att det är helt tomt vid gaten trots att de som jobbar fortfarande bara har öppnat upp för de fram till rad 10 att gå ombord. Då frågade jag snällt om det var okej att boarda trots mitt radnummer, och det var det. Väl ombord inser jag dock att de två på 8B och C redan sitter på sina platser vilket fick mig att känna mig lite lätt lurad.

Den här gången var det inget problem att få plats med väskan eller nåt sånt, men det hade ju kunnat bli det. Men jag undrar lite hur ni andra sköter er boarding i ett sånt här läge? Det är kanske ingen stor grej, men jag störde mig lite på det - det blir som ett prisoner's dilemma. Om alla samarbetar blir det smidigt för alla, men om man är den enda som följer instruktionerna blir man blåst. Varför ens ha ett radnummer- eller priosystem om man inte håller på det?
Ärligt talat så är det nästan alltid totalt kaos vid boardingen, eftersom ingen kollar att det efterlevs. SAS är faktiskt helt värdelösa på detta.
 
Tråkigt att läsa om dina upplevelser @toer00. Men jag tror att de flesta på BC tyvärr har eller kommer att vara med om liknande incidenter. Men samtidigt så tycker jag personligen att det är lite roande när dessa rabiata idioter ifrån chartervärlden ska flyga reguljärt. För det händer ibland att jag får riktigt skarpa blickar från dessa när jag ''glider'' upp i gulddisken eller tillhör den ädla skaran som kommer ombord först. Så jantelagen är i allra högsta grad levande än idag 2015..
 
Tråkigt att läsa om dina upplevelser @toer00. Men jag tror att de flesta på BC tyvärr har eller kommer att vara med om liknande incidenter. Men samtidigt så tycker jag personligen att det är lite roande när dessa rabiata idioter ifrån chartervärlden ska flyga reguljärt. För det händer ibland att jag får riktigt skarpa blickar från dessa när jag ''glider'' upp i gulddisken eller tillhör den ädla skaran som kommer ombord först. Så jantelagen är i allra högsta grad levande än idag 2015..
Ungefär på varannan flight brukar jag vara med om att någon/några på olika sätt yttrar sitt missnöje över 'det katastrofalt orättvisa' i att några resenärer har fler förmåner än de med de allra billigaste biljetterna som aldrig brukar flyga. Dock har jag aldrig sett något så allvarlig incident som @toer00 varit med om som tur är, men det är väl bara en tidsfråga kan jag tänka mig...
 
Reggade mig precis på forumet för att kunna ställa en fråga om priority boarding med SAS utifrån nåt som hände igår. Jag reser inte så väldans mycket så undrar hur ni andra gör när ni boardar och systemet inte funkar. Så här var det: jag var på Arlanda och skulle neråt Europa, kom till gaten ca tio minuter innan boarding och allt var lugnt. När det drar igång så börjar agenten med att bjuda in de som har prioritet, och sen övriga i radnummerordning bakifrån i olika segment, först 26-18, sen 18-10. Jag har bara EBS, reste i Go och satt på 8A, så jag väntade snällt på min tur. Efter ett tag insåg jag att det är helt tomt vid gaten trots att de som jobbar fortfarande bara har öppnat upp för de fram till rad 10 att gå ombord. Då frågade jag snällt om det var okej att boarda trots mitt radnummer, och det var det. Väl ombord inser jag dock att de två på 8B och C redan sitter på sina platser vilket fick mig att känna mig lite lätt lurad.

Den här gången var det inget problem att få plats med väskan eller nåt sånt, men det hade ju kunnat bli det. Men jag undrar lite hur ni andra sköter er boarding i ett sånt här läge? Det är kanske ingen stor grej, men jag störde mig lite på det - det blir som ett prisoner's dilemma. Om alla samarbetar blir det smidigt för alla, men om man är den enda som följer instruktionerna blir man blåst. Varför ens ha ett radnummer- eller priosystem om man inte håller på det?
Dom var inte EBG/EBD då?
 
Toppen