Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Agreed, men når man er så pushet som man er i revenue så blir turnaround gjort på minimalt med tid - så lite tid at man ikke alltid "har tid" til å begynne så tidlig. Du kan jo ikke begynne boarding før flygplanet er kommet til gate.. hehe.
Så vidt jeg vet er det lagt inn tid til priority boarding - men hvis cleaning f.eks er litt seine, hvis catering er litt sene, så er marginene så små at man MÅ boarde de bakerste radene sammen med priority for å få flyet til å gå på rute.
SAS har en av de korteste turnaround-tidene i skandinavia i dag, hvert minutt på bakken er hyperplanlagt og spesifisert, jeg mener å huske at de får til å snu en hel 737-800 på 20-24 minutter om folk bare er effektive nok til å komme seg ombord :) Det stod noe om dette i Scanorama for noen måneder siden.

Då kanske man ska sluta basunera ut det som en priviligerad service man erbjuder sina FFP med status...i många andra marknader skulle det kunna klassas som falsk marknadsföring om man visste med sig att man egentligen inte kunde erbjuda något som man lovar. Allt för många gånger har man klivit på ett SAS plan, i traditionellt kaos, bara för att bli sittande med stängd dörr 15-20 minuter i väntan på gud vet vad i ordningen.

Det du försöker göra är att bygga argumentation kring att man ska vara glad för att man kommer iväg över huvudtaget då SAS är så förträffliga på sin turn-around.

edit: dessutom, att ta något som man skriver i sitt egna reklamblad (scanorama / scandinavia high flyer) som sanning och fakta kanske är lite magstarkt. SAS har inte uppfunnit något revolutionerande när det kommer till turn-around och ground services. ALLA bolag jobbar kontinuerligt med detta då det är där revenue verkligen går att optimera. När planet är i luften är det inte mkt att jobba med jämfört med alla de pusselbitar som ska till på backen.
 
Då kanske man ska sluta basunera ut det som en priviligerad service man erbjuder sina FFP med status...i många andra marknader skulle det kunna klassas som falsk marknadsföring om man visste med sig att man egentligen inte kunde erbjuda något som man lovar. Allt för många gånger har man klivit på ett SAS plan, i traditionellt kaos, bara för att bli sittande med stängd dörr 15-20 minuter i väntan på gud vet vad i ordningen.

Rent formellt ingår väl inte Priority Boarding i Plus (SAS Go Plus - Norden och Europa - SAS Däremot ingår det faktiskt officiellt i Gold/Diamond-förmåner (EuroBonus medlemsniver - SAS

Så man kanske skulle börja skicka in ett customer-care ärende varje gång det inte fungerar och säga att man inte har fått utlovad leverans. Jag undrar vad som skulle hända :)

(Och man skulle ju faktiskt som Gold/Diamond kunna klaga på att Plus får gå ombord lika tidigt, då är ju inte Gold/Diamond prioriterad över dem :eek:)
 
Borda tidigare då. Det är fullständig idioti att börja boarda ekonomi samtidigt som man försöker göra någon form av priority boarding.
Ännu värre att påbörja boarding tidigare. Händer titt som tätt tycker jag och då hamnar man ju sist ändå förutsatt att man kommer till gate vid sagd boarding.
 
SAS har en av de korteste turnaround-tidene i skandinavia i dag, hvert minutt på bakken er hyperplanlagt og spesifisert, jeg mener å huske at de får til å snu en hel 737-800 på 20-24 minutter om folk bare er effektive nok til å komme seg ombord :)
Det finns flygbolag som lyckas att hantera boarding av 500 passagerare på Boeing 747 i 10 minuter så 25 minuter turnaround på en Boeing 737-800 är helt görbart.
MythBusters testar effektivaste boardingproceduren | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Sedan beror det också på hur flygplatsen är byggd.
T ex på Köpenhamn Kastrup i C pir är det ofta så att gatepersonalen kontrollerar passagerarens boardingkort när de kommer till gaten, sedan ingen kontroll av boardingkort vid ombordstigning. (ungefär samma procedur i Singapore Changi) Men på andra gater kollar man boardingkort vid ombordstigning så det tar lite tid extra.
 
Well. I tried, kjenner jeg har bedre ting enn å kverulere om priority boarding å gjøre i livet :p Føler at her er det stort sett galt uansett hvilken vinkel man ser på det fra, og da er det ikke vits å prøve. Går ombord sist uansett jeg, føler det er mest eksklusivt, slipper jeg å puste inn den dårlige ånden til alle andre *flir*
 
Well. I tried, kjenner jeg har bedre ting enn å kverulere om priority boarding å gjøre i livet :p Føler at her er det stort sett galt uansett hvilken vinkel man ser på det fra, og da er det ikke vits å prøve. Går ombord sist uansett jeg, føler det er mest eksklusivt, slipper jeg å puste inn den dårlige ånden til alle andre *flir*
Med samma logik kan man också säga att det finns också ljusglimt med Ryanair, Norwegian men det verkar inte gälla åt andra hållet.

Jag håller med om att det finns viktigare saker i livet än Priority boarding men den här tråden handlar trots allt om Priority boarding med SAS.
Om SAS har lovat att Priority boarding är förmåner för SAS EuroBonus Gold/Diamond så är det deras skyldighet att se till att den fungerar i verkligheten.
 
Med samma logik kan man också säga att det finns också ljusglimt med Ryanair, Norwegian men det verkar inte gälla åt andra hållet.

Jag håller med om att det finns viktigare saker i livet än Priority boarding men den här tråden handlar trots allt om Priority boarding med SAS.
Om SAS har lovat att Priority boarding är förmåner för SAS EuroBonus Gold/Diamond så är det deras skyldighet att se till att den fungerar i verkligheten.

Noen ganger skjønner jeg virkelig ikke hvordan en tolkning kan komme slik du gjør her, når jeg overhodet ikke har ment noe av det du skriver. Mente det som at jeg gir opp og diskutere hvordan priority boarding bør/skal/kan endres/forbedres/etc - fordi det alltid vil være noen som er uenige uansett hvilken måte man ser på det. Og når man bare går og går og aldri kommer til døra, så sier jeg at jeg har bedre ting å gjøre enn å stå på denne tredemølla :) Det er altså diskusjonen om - ikke priority boarding i seg selv.

Priority boarding tilbys - men det er gjennomføringen som på noen flyplasser ikke er bra nok bestandig.
 
Priority boarding tilbys - men det er gjennomføringen som på noen flyplasser ikke er bra nok bestandig.
Ärligt talat. Det brister inte på "några flygplatser" utan på alla flygplatser, konsekvent. I rena undantagsfall fungerar det. På korta flygningar kan jag räkna antalet gånger det fungerat under 2014 (dvs. med avvisning för pax som inte har rätt att boarda) på en hand.

Det är sanningen. Tyvärr.
 
Ärligt talat. Det brister inte på "några flygplatser" utan på alla flygplatser, konsekvent. I rena undantagsfall fungerar det. På korta flygningar kan jag räkna antalet gånger det fungerat under 2014 (dvs. med avvisning för pax som inte har rätt att boarda) på en hand.

Jeg har lest flere innlegg i "SAS - det her gør ni BRA" om at det har fungert på flere flyplasser, også intra sverige. Men kan hende de lyver de som skriver det da :)
 
Jeg har lest flere innlegg i "SAS - det her gør ni BRA" om at det har fungert på flere flyplasser, også intra sverige. Men kan hende de lyver de som skriver det da :)
Jag har t.ex. själv uppmärksammat det i den tråden, ja. Och det är ju sorgligt att man ska behöva skriva att SAS gör detta bra när prioboarding ska vara standard. Det är med andra ord något som ska erbjudas och därmed vara en självklarhet. Jag förstår faktiskt inte hur man kan misslyckas med en så enkel uppgift.
 
Toppen